De la finalul anului 2021, tichetele cadou nu mai pot fi folosite de companii pentru a recompensa salariații partenerilor de afaceri. Chiar și așa, există alternative legale ce pot fi folosite de firme, însă specialiștii recomandă, indiferent de varianta aleasă, efectuarea unei analize atente privind regimul fiscal aplicabil. Citește articolul
Importanța întocmirii corecte și a depunerii la termen a declarațiilor fiscale va crește în viitor, deoarece Fiscul va trata întârzierile, greșelile și neconcordanțele ca motive pentru care un contribuabil trebuie inclus la o categorie de risc. Așa reiese dintr-un proiect de ordin prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va stabili subcriteriile de risc fiscal în funcție de care va administra contribuabilii în viitor. Citește articolul
O bună parte din mărfurile de origine rusă sunt supuse în prezent diverselor restricții, intrarea lor pe piața din Uniunea Europeană fiind interzisă. Cu toate acestea, există și excepții. Mai precis, mărfuri care pot fi importate în continuare, chiar dacă au origine nepreferențială rusă (de exemplu, semifabricate/materii prime pentru industria siderurgică). Atât restricțiile, cât și excepțiile aplicabile diverselor mărfuri pot fi identificate de către importatori prin consultarea bazei de date TARIC, pornind de la codul tarifar din Nomenclatura Combinată. Citește articolul
O amnistie fiscală care să rezolve problema companiilor care au acordat în trecut tichete cadou salariaților partenerilor de afaceri a fost adoptată recent la Parlament, însă șeful statului a decis azi să o trimită înapoi pentru reexaminare. Dacă amnistia va ajunge să se aplice, contribuabilii vor scăpa de sumele suplimentare de plată stabilite de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) atunci când aceasta a reîncadrat veniturile din tichete cadou în venituri salariale. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au un drept legal de a cere unui contribuabil informații despre partenerii săi de afaceri, așa cum prevede Codul de procedură fiscală. Amintim această chestiune în contextul unor noutăți recente ce implică acordarea de informații de către terți. Citește articolul
Contractul și legislația aplicabilă sunt cele două elemente în funcție de care companiile pot să invoce existența unui caz de forță majoră, dar, mai ales, să stabilească dacă sancțiunile impuse Rusiei de Uniunea Europeană reprezintă o astfel de situație. De ce este important de știut? Forța majoră atrage, după caz, încetarea de drept a valabilității contractelor semnate, dacă suntem în prezența unei imposibilități totale și definitive de executare a obligațiilor asumate, respectiv suspendarea executării obligațiilor contractuale, dacă imposibilitatea de executare este doar temporară. Cum este definită, deci, forța majoră și ce o deosebește de cazurile fortuite sau de situațiile de impreviziune? Ce trebuie să facă operatorii economici care sunt în prezența unui caz de forță majoră? Citește articolul
După ce la 1 februarie 2022 s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o procedură nouă de rambursare a taxei. Cu ocazia asta, amintim că verificarea se face anticipat atunci când ANAF deține informații că pentru un solicitant există riscul de rambursare necuvenită, regulile de urmat în această situație fiind prinse în procedura nouă. Citește articolul
Conformarea companiilor pe legislația din domeniul prevenirii spălării banilor a devenit tot mai complexă în ultimii ani, societățile fiind obligate să își dezvolte metodologii proprii prin care să identifice şi să evalueze riscul de spălare a banilor şi finanţare a terorismului atât la nivelul clientelei serviciilor şi produselor oferite, cât şi la nivelul întregii activităţi desfăşurate. Societățile sunt obligate să își monitorizeze partenerii de afaceri și relațiile comerciale derulate cu aceștia, ca să se asigure că tranzacțiile nu sunt folosite ca paravan pentru practici ilicite, astfel că recunoașterea faptelor de spălare de bani devine esențială pentru a permite companiilor să își respecte obligațiile impuse de legislație. Citește articolul
În condițiile în care firmele se confruntă cu diverse probleme financiare, pe fondul pandemiei de coronavirus, opțiunile juridice și fiscale de recuperare a creanțelor au devenit o preocupare esențială în acest sens. Astfel, vă prezentăm în continuare principalele aspecte de luat în calcul cu privire la recuperarea datoriilor. De la calea amiabilă, la procedurile judiciare, executarea silită și procedura insolvenței, iată tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc. Citește articolul
Firmele care au parteneri de afaceri cu sediul în afara României își pot recupera creanțele internaționale fie folosind somația europeană de plată, fie cu ajutorul procedurii europene cu privire la cererile cu valoare redusă. Cu toate acestea, spun specialiștii, somația europeană de plată rămâne cea mai eficientă modalitate de recuperare a datoriilor de la partenerii de afaceri din Uniunea Europeană. Citește articolul