În condițiile în care regulile situațiilor financiare anuale au fost modificate pentru a aduce în prim-plan anumite tipuri de cheltuieli ale societăților, printre care cele de management și consultanță, specialiștii se așteaptă ca aceste informații să fie „fructificate” de autorități în cadrul controalelor fiscale. Citește articolul
Companiile înființate în 2023, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 29 februarie 2024. Începând din acest an, amenda pentru nedepunerea declarației este majorată semnificativ. Citește articolul
Raportul Public Country by Country (Public CbC) este o inițiativă legislativă la nivelul Uniunii Europene menită să aducă mai multă transparență în practicile fiscale ale grupurilor de entități care au o prezență în Uniunea Europeană. România s-a grăbit să transpună prevederile directivei UE care reglementează raportarea Public CbC mai devreme decât termenul minimal prevăzut de directivă. Raportul Public CbC poate avea implicații semnificative pentru contribuabilii din România - aceștia trebuie să fie conștienți de eventualele consecințe ale acestei raportări. Citește articolul
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul
Reglementările contabile au fost modificate pentru a înlocui declarația nefinanciară cu o raportare privind durabilitatea, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Noua raportare vizează, însă, mai multe companii decât viza declarația nefinanciară. Citește articolul
Firmele care au optat în 2023 pentru distribuirea de dividende interimare trebuie să facă o regularizare, în 2024, după aprobarea situațiilor financiare anuale. În acest context, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent dividendelor - fie efectuarea unei plăți suplimentare, fie solicitarea unei restituiri parțiale. Citește articolul
Firmele care au distribuit dividende interimare în cursul anului 2023 trebuie să facă, la început de 2024, o regularizare, potrivit legislației specifice. În prezent, impozitul pe dividende este tot la cota de 8%, ce a fost stabilită la începutul anului trecut. Citește articolul
Regulile pentru întocmirea situațiilor financiare anuale au fost modificate pe finalul anului 2023 pentru a aduce în prim-plan anumite tipuri de cheltuieli ale societăților, printre care cele de management și consultanță. Noutățile trebuie aplicate începând cu bilanțurile pe 2023, care urmează să fie depuse în primăvara anului 2024, astfel că specialiștii atrag atenția asupra necesității unor analize retroactive amănunțite. Citește articolul
În contextul în care autoritățile au oficializat recent regulile pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale pe 2023, reamintim patru chestiuni importante care au legătură cu aceste bilanțuri. Majoritatea noutăților au apărut în cursul anului trecut. Citește articolul
Începând din anul 2024, firmele care vor să aplice impozitul micro trebuie să îndeplinească o condiție suplimentară - aceea de a depune la termenul legal situațiile financiare anuale, acolo unde este cazul. Pentru a aplica regimul în 2024, condiția se consideră îndeplinită dacă bilanțurile restante pe anii anteriori anului 2023 se depun până la 31 martie 2024. Autoritățile spun că în acest fel vor să se asigure că au informații complete pentru derularea analizelor de risc. Citește articolul