Ordonanța de Guvern din august 2025 care modifică legea de implementare a impozitului minim global (Directiva Pilonului II) în România introduce două prevederi importante. Pe de o parte, companiile care intră sub prevederile acestei legi vor fi obligate să calculeze și să raporteze impozitul amânat. Pe de altă parte, acestea vor putea opta să aplice standardele internaționale de contabilitate (IFRS) ca bază a contabilității. Citește articolul
Ca parte a unui proces continuu de evaluare a regulilor din România ale impozitului minim global (legea ce transpune așa-zisa Directivă europeană privind Pilonul 2), Guvernul a operat o serie de modificări importante printr-o ordonanță simplă oficializată recent. Citește articolul
Firmele care au mai multe entități constitutive în România pot opta pentru desemnarea unei singure entități care să declare și plătească impozitul suplimentar național, reglementat prin Legea impozitului minim global de 15% (sau, pe scurt, Pilonul 2), în numele tuturor. Procedura apare într-un ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care termenul-limită din acest act normativ, pentru anul 2024, a fost 30 iunie 2025. Citește articolul
Pe măsură ce se apropie termenul-limită pentru finalizarea situațiilor financiare, companiile trebuie să fie atente la reglementările fiscale, în special cele referitoare la tranzacțiile intragrup. Astfel, analiza și documentarea prețurilor de transfer sunt esențiale pentru a evita sancțiunile fiscale și pentru a asigura conformitatea. Ajustarea prețurilor de transfer, atunci când acestea nu respectă nivelul pieței, poate influența semnificativ calculul impozitului pe profit și, implicit, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Cu termenul-limită de depunere a declarației 101 până la 25 iunie 2025, este esențial ca aceste ajustări să fie bine gestionate pentru a minimiza riscurile fiscale și a asigura conformitatea obligațiilor financiare ale companiilor. Citește articolul
Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii. Citește articolul
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul
Cu toate că Statele Unite ale Americii (SUA) au anunțat recent retragerea din acordul privind implementarea impozitului minim global de 15%, specialiștii de la PwC România spun că nu se așteaptă ca Uniunea Europeană (UE) să suspende sau să elimine legislația specifică. O parte dintre țările UE, printre care și România, deja au transpus la nivel național regulile așa-zisului Pilon 2. Citește articolul
Regulile pentru completarea declarației 100 au fost adaptate la câteva noutăți recente în domeniul impozitelor, potrivit unui ordin oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile vizează, printre altele, impozitul minim global și așa-zisa taxă pe stâlp. Citește articolul
Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul