avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 431 soluții astăzi
Acasă Subiect: obligatii angajator
Subiect: obligatii angajator
ACCES PREMIUM

Multiplele obligații și formalități pe care le implică existența unui salariat, fie și numai pentru a bifa condiția de la impozitarea micro

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Noiembrie 2022 | 0 | 3652 | Timp de citire: 5 min.

Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o societate pentru a aplica impozitul micro se numără, de la 1 ianuarie 2023, aceea de a avea cel puțin un salariat. Foarte important de reținut pentru toți cei care vor să se asigure că, aplicând acest impozit de la 1 ianuarie, respectă și alte prevederi legale în același timp, e că nu vorbim doar de un contract de muncă și un salariu de plătit - formalitățile ce decurg din existența acestui „cel puțin un salariat” sunt multe, toate implică unele griji și costuri suplimentare, iar în unele cazuri e nevoie să apelăm la „ajutorul” unor terți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dreptul de a cere trecerea pe un post vacant mai favorabil: Indiferent de răspunsul angajatorului, acesta trebuie motivat și trebuie păstrată dovada îndeplinirii obligației

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Octombrie 2022 | 1 | 6670 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul de a cere mutarea pe un post vacant cu condiții mai favorabile de muncă nu-l pune pe angajator în situația de a trebui să-l și mute pe angajatul care a făcut solicitarea pentru acel post și nici să-l aibă în vedere când postul redevine vacant, să zicem. Aici, angajatorul are o singură obligație, a cărei punere în practică se traduce, de fapt, cu o nouă chestiune de ținut în evidență o perioadă de timp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce se uită ITM-ul când ia în calcul reîncadrarea unui PFA în salariat

Lucia Tozaru în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 0 | 5297 | Timp de citire: 3 min.

Pe lângă criteriile din Codul fiscal privind activitatea independentă pe care o persoană fizică autorizată (PFA) o prestează în cadrul unei firme, atunci când analizează posibilitatea reîncadrării unui PFA în salariat, inspectorii teritoriali de muncă (ITM) analizează și situațiile de fapt, subliniază specialiștii. Includerea în organigramă sau luarea PFA-ului într-un eveniment de tip teambuilding sunt doar câteva dintre exemplele date de reprezentanții PwC România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Majoritatea obligațiilor principale ale angajatorilor sunt la fel indiferent că au unul sau mai mulți angajați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Octombrie 2022 | 0 | 1969 | Timp de citire: 3 min.

Diferențele între principalele obligații ale angajatorilor în funcție de numărul de angajați sunt destul de puține. Firmele trebuie să le întocmească tuturor aceleași acte la angajare, trebuie să folosească Revisalul chiar dacă au unul sau o sută de angajați, chiar dacă unii sunt cu normă întreagă și alții cu normă parțială, trebuie să aibă în vedere aceleași drepturi privind liberele angajaților, medicina muncii și altele asemenea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Adoptarea regulamentelor interne de către angajatorii care nu le au acum - procedură și aspecte utile

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 0 | 2868 | Timp de citire: 5 min.

Revenirea, din 6 octombrie, la obligația firmelor cu puțini angajați de a avea regulament intern nu ar trebui să le dea bătaie de cap multor angajatori. Pe de o parte, vorbim, totuși, de firme care doar trebuie să „revitalizeze” aceste documente, pentru că le aveau deja și au renunțat doar la a se raporta la ele în ultimul an și ceva, iar pe de altă parte vorbim de angajatorii nou-înființați, adică din mai anul trecut și până acum, care vor avea totuși la dispoziție o perioadă rezonabilă de timp pentru a se consulta cu reprezentanții salariaților și a adopta regulamentele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce responsabilități au angajatorii și ce măsuri pot lua dacă un angajat se prezintă la muncă sub influența unor substanțe interzise

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 August 2022 | 0 | 2979 | Timp de citire: 3 min.

Consumul de băuturi alcoolice, al substanțelor psihoactive sau al substanțelor și preparatelor stupefiante și psihotrope afectează relațiile de muncă și poate pune chiar în pericol  persoanele care le consumă la locul de mucă sau care se prezintă la serviciu sub influența acestora, dar și pe ceilalți participanți la procesul de muncă. Deși aceste efecte negative nu pot fi negate, regulile în privința relațiilor de muncă sunt lăsate la aprecierea angajatorului care poate, prin regulamentul intern sau prin instrucțiunile proprii privind securitatea și sănătatea în muncă, să le stabilească și să aplice sancțiuni atunci când constată că unul sau mai mulți salariați au săvârșit o abatere disciplinară. Angajatorul nu are responsabilități și nici drepturi în privința timpului liber al angajaților săi, dar are din momentul când aceștia intră pe ușă, la program, până la terminarea programului, când pleacă acasă. Tocmai de aceea, e bine de știut că angajatorilor nu le este doar recomandat, ci chiar impus uneori să ia măsurile necesare și să anunțe autoritățile dacă unul dintre angajați vine la muncă drogat, de pildă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salariatul declarat inapt pentru funcția ocupată: Chestiuni ce trebuie avute în vedere de angajatori

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Iulie 2022 | 1 | 11961 | Timp de citire: 6 min.

În situația un salariat este declarat inapt, fizic sau psihic, pentru ocuparea funcției pentru care a fost angajat, în urma unui control medical, angajatorul nu trebuie să dispună imediat concedierea acestuia pe motive ce țin de persoana lucrătorului. Procedura este mai complexă, iar respectarea termenelor prevăzute de legislația în materie este importantă dacă se ajunge ca disponibilizarea să fie contestată în instanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Obligațiile firmelor care folosesc salariați temporari și amenzile pentru nerespectarea lor

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
17 Iunie 2022 | 0 | 1581 | Timp de citire: 3 min.

Avantajele firmelor care folosesc leasingul de personal sau salariații temporari, mai exact, sunt legate, printre altele, de eliminarea unor responsabilități birocratice legate de contractele de muncă ale acestora, cum ar fi înregistrarea contractelor, întocmirea documentației pentru angajare, controlul de medicina muncii sau declararea și plata salariului și ale contribuțiilor. Totuși, aceste companii au o serie de obligații clare față de acești salariați, iar amenzile pentru nerespectarea lor ajung și la câteva mii de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Evidența orelor de lucru în 2022: Ce trebuie să știe firmele, inclusiv în cazul celor care muncesc de acasă

avocatnet.ro în Resurse umane
18 Martie 2022 | 2 | 25903 | Timp de citire: 5 min.

În contextul în care tot mai multe firme se confruntă cu controale ale inspectorilor teritoriali de muncă cu privire la evidența timpului de lucru, am adunat laolaltă cele mai importante prevederi legate de pontaj, în funcție de tipul de muncă prestată de salariați. Deși nu există o formă prestabilită de autorități pentru această evidență, ea trebuie să fie relativ detaliată, să cuprindă cel puțin orele de început și de terminare a activității, iar lipsa ei le poate aduce angajatorilor amenzi cuprinse între 1.500 și 3.000 lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Raport: Problemele cu care s-au confruntat salariații în timpul pandemiei. De la pontaj greșit la demisii și cereri de concedii fără plată în alb

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
8 Februarie 2022 | 1 | 3570 | Timp de citire: 6 min.

Avocatul Poporului atrage atenția, într-un amplu raport publicat recent, cu privire la cele mai importante probleme cu care salariații din România s-au confruntat în perioada 2020-2021. Cei care descoperă că trec prin oricare dintre situațiile asupra cărora Avocatul Poporului le-a reclamat trebuie să știe că se pot adresa Inspecției Muncii. Există chiar o intenție a Avocatului Poporului de a oferi protecții suplimentare legale pentru salariații care se tem de eventuale repercusiuni din partea angajatorului. Citește articolul