Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o societate pentru a aplica impozitul micro se numără, de la 1 ianuarie 2023, aceea de a avea cel puțin un salariat. Foarte important de reținut pentru toți cei care vor să se asigure că, aplicând acest impozit de la 1 ianuarie, respectă și alte prevederi legale în același timp, e că nu vorbim doar de un contract de muncă și un salariu de plătit - formalitățile ce decurg din existența acestui „cel puțin un salariat” sunt multe, toate implică unele griji și costuri suplimentare, iar în unele cazuri e nevoie să apelăm la „ajutorul” unor terți. Citește articolul
Dreptul de a cere mutarea pe un post vacant cu condiții mai favorabile de muncă nu-l pune pe angajator în situația de a trebui să-l și mute pe angajatul care a făcut solicitarea pentru acel post și nici să-l aibă în vedere când postul redevine vacant, să zicem. Aici, angajatorul are o singură obligație, a cărei punere în practică se traduce, de fapt, cu o nouă chestiune de ținut în evidență o perioadă de timp. Citește articolul
Pe lângă criteriile din Codul fiscal privind activitatea independentă pe care o persoană fizică autorizată (PFA) o prestează în cadrul unei firme, atunci când analizează posibilitatea reîncadrării unui PFA în salariat, inspectorii teritoriali de muncă (ITM) analizează și situațiile de fapt, subliniază specialiștii. Includerea în organigramă sau luarea PFA-ului într-un eveniment de tip teambuilding sunt doar câteva dintre exemplele date de reprezentanții PwC România. Citește articolul
Diferențele între principalele obligații ale angajatorilor în funcție de numărul de angajați sunt destul de puține. Firmele trebuie să le întocmească tuturor aceleași acte la angajare, trebuie să folosească Revisalul chiar dacă au unul sau o sută de angajați, chiar dacă unii sunt cu normă întreagă și alții cu normă parțială, trebuie să aibă în vedere aceleași drepturi privind liberele angajaților, medicina muncii și altele asemenea. Citește articolul
Revenirea, din 6 octombrie, la obligația firmelor cu puțini angajați de a avea regulament intern nu ar trebui să le dea bătaie de cap multor angajatori. Pe de o parte, vorbim, totuși, de firme care doar trebuie să „revitalizeze” aceste documente, pentru că le aveau deja și au renunțat doar la a se raporta la ele în ultimul an și ceva, iar pe de altă parte vorbim de angajatorii nou-înființați, adică din mai anul trecut și până acum, care vor avea totuși la dispoziție o perioadă rezonabilă de timp pentru a se consulta cu reprezentanții salariaților și a adopta regulamentele. Citește articolul
Consumul de băuturi alcoolice, al substanțelor psihoactive sau al substanțelor și preparatelor stupefiante și psihotrope afectează relațiile de muncă și poate pune chiar în pericol persoanele care le consumă la locul de mucă sau care se prezintă la serviciu sub influența acestora, dar și pe ceilalți participanți la procesul de muncă. Deși aceste efecte negative nu pot fi negate, regulile în privința relațiilor de muncă sunt lăsate la aprecierea angajatorului care poate, prin regulamentul intern sau prin instrucțiunile proprii privind securitatea și sănătatea în muncă, să le stabilească și să aplice sancțiuni atunci când constată că unul sau mai mulți salariați au săvârșit o abatere disciplinară. Angajatorul nu are responsabilități și nici drepturi în privința timpului liber al angajaților săi, dar are din momentul când aceștia intră pe ușă, la program, până la terminarea programului, când pleacă acasă. Tocmai de aceea, e bine de știut că angajatorilor nu le este doar recomandat, ci chiar impus uneori să ia măsurile necesare și să anunțe autoritățile dacă unul dintre angajați vine la muncă drogat, de pildă. Citește articolul
În situația un salariat este declarat inapt, fizic sau psihic, pentru ocuparea funcției pentru care a fost angajat, în urma unui control medical, angajatorul nu trebuie să dispună imediat concedierea acestuia pe motive ce țin de persoana lucrătorului. Procedura este mai complexă, iar respectarea termenelor prevăzute de legislația în materie este importantă dacă se ajunge ca disponibilizarea să fie contestată în instanță. Citește articolul
Avantajele firmelor care folosesc leasingul de personal sau salariații temporari, mai exact, sunt legate, printre altele, de eliminarea unor responsabilități birocratice legate de contractele de muncă ale acestora, cum ar fi înregistrarea contractelor, întocmirea documentației pentru angajare, controlul de medicina muncii sau declararea și plata salariului și ale contribuțiilor. Totuși, aceste companii au o serie de obligații clare față de acești salariați, iar amenzile pentru nerespectarea lor ajung și la câteva mii de lei. Citește articolul
În contextul în care tot mai multe firme se confruntă cu controale ale inspectorilor teritoriali de muncă cu privire la evidența timpului de lucru, am adunat laolaltă cele mai importante prevederi legate de pontaj, în funcție de tipul de muncă prestată de salariați. Deși nu există o formă prestabilită de autorități pentru această evidență, ea trebuie să fie relativ detaliată, să cuprindă cel puțin orele de început și de terminare a activității, iar lipsa ei le poate aduce angajatorilor amenzi cuprinse între 1.500 și 3.000 lei. Citește articolul
Avocatul Poporului atrage atenția, într-un amplu raport publicat recent, cu privire la cele mai importante probleme cu care salariații din România s-au confruntat în perioada 2020-2021. Cei care descoperă că trec prin oricare dintre situațiile asupra cărora Avocatul Poporului le-a reclamat trebuie să știe că se pot adresa Inspecției Muncii. Există chiar o intenție a Avocatului Poporului de a oferi protecții suplimentare legale pentru salariații care se tem de eventuale repercusiuni din partea angajatorului. Citește articolul