Necunoașterea unor reguli poate costa scump: cel puțin costul unui conflict de muncă, uneori, poate chiar despăgubiri către terți, amenzi de la autorități sau chiar prejudicii ale bunurilor afacerii. Niciodată însă costul unei instruiri adecvate, al îndeplinirii cu responsabilitate a formalităților și obligațiilor impuse de lege angajatorului nu poate fi comparat cu prețul unor repercusiuni ale necunoașterii regulilor la locul de muncă. Citește articolul
Respectarea regulilor interne înseamnă că ele sunt cunoscute, adică accesibile și ușor de înțeles de către angajați - când regulile nu sunt prezentate, nu sunt actualizate și când angajații doar „descarcă pagini de informații” și semnează apoi că le-au primit, șansele unor conflicte, incidente și repercusiuni costisitoare sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Pentru că aproape în fiecare an ne confruntăm cu prevederi noi incidente în relațiile de muncă, începutul de an este un moment bun pentru a verifica dacă în regulamentul intern avem toate prevederile necesare, cerute nu doar de Codul muncii, ci și de diverse alte acte normative cu prevederi de dreptul muncii. Citește articolul
Regulamentul intern trebuie întocmit în urma consultării colective a salariaților și trebuie comunicat fiecărui salariat. Lipsa comunicării regulamentului intern duce la imposibilitatea respectării acestuia, iar în practică se întâmplă frecvent ca angajații „să dea cu semnătura” pe un tabel și... cam atât. Echivalează asta cu o comunicare așa cum cere legea? Totodată, sunt angajații mereu în posesia regulamentului, ca să-l consulte, sau au mereu posibilitatea de a-l consulta cu ușurință? Să nu uităm că legea impune ca el să fie afișat la locul desfășurării activității, totodată. Citește articolul
Lipsa de transparență poate genera conflicte când vorbim de un raport de muncă. Avem lipsă de transparență și când angajatorul ignoră solicitările unui angajat, dar cum privim chestiunea atunci când angajatorul nu e obligat de lege să urmeze o anumită procedură sau să emită un anume document sau să facă o anumită informare? Chiar dacă solicitarea este parțial sau deloc justificată, e în avantajul angajatorului să-i răspundă salariatului conform unei proceduri care este prevăzută unde altundeva decât în regulamentul intern. Citește articolul
Concediile de odihnă se realizează, ca regulă, conform unor programări anterioare, convenite între părți, iar cererile de concediu ar trebui depuse cu cel puțin 60 de zile înainte de efectuarea acestuia. Firește că asta nu se întâmplă întotdeauna. Într-un context precum e acesta al solicitării concediului de către salariat, avem ocazia să vedem și importanța comunicării corecte și documentate între angajator și angajat, precum și de ce comunicarea în afara unor reguli clare și opozabile angajaților poate duce la conflicte de muncă. Citește articolul
Pauza de masă este obligatorie pentru salariații care lucrează mai mult de șase ore pe zi, conform Codului muncii. Aceasta trebuie prevăzută în regulamentul intern sau în contractul colectiv de muncă și nu este inclusă în durata normală a timpului de muncă. Includerea sa în cele opt ore de muncă e unul dintre aspectele cele mai frecvent chestionate de angajați: „de ce trebuie să stau la muncă nouă ore, dacă programul meu e de opt, din moment ce legea îmi conferă dreptul la pauză de masă?”. Citește articolul
Printre elementele obligatorii dintr-un regulament intern se numără și procedura de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților. Chiar dacă se folosesc sau nu de această opțiune, ea trebuie să figureze în regulamentele din toate unitățile. Citește articolul
Chiar și dacă acordă beneficiul celor patru zile de telemuncă pe lună angajaților cu copii de până în 11 ani, tot e nevoie de un minim formalism pentru acordarea acestuia. Vorbim, mai exact, de aspecte ce țin de completarea contractelor, de regulamentele interne și nu numai. Citește articolul
Formalitățile indicate de lege în cazul întocmirii și aducerii la cunoștință a regulamentului intern nu primesc întotdeauna cea mai multă atenție din partea angajatorului. Pentru că ideea de consultare nu implică un acord din partea celui consultat, de pildă, ea ajunge să se reducă la „bifarea” unor documente. Citește articolul