avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 843 soluții astăzi
Acasă Subiect: regulament intern
Subiect: regulament intern
ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: De joi, regulamentul intern și fișa postului redevin obligatorii la microfirmele cu până la nouă salariați

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 4 | 15195 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă oficial prin lege, actul normativ oficializat azi în acest sens fiind aplicabil efectiv din 6 octombrie 2022. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern se anulează și că de joi se revine la obligativitatea celor două documente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum îi ajută pe angajații din micile firme că redevin obligatorii fișele de post

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Octombrie 2022 | 0 | 2836 | Timp de citire: 3 min.

Revenirea obligației tuturor angajatorilor de a avea, pentru fiecare angajat în parte, câte o fișă a postului este un aspect extrem de avantajos pentru angajații firmelor mici unde, timp de un an de zile, au fost puși în fața acceptării unor sarcini verbale și unde, practic, felul muncii putea fi schimbat unilateral și discreționar de angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acordarea unor bonusuri discriminatorii și „premierea” angajaților care nu-și exercită drepturile nu ar trebui să fie posibile. De ce angajatorul nu poate lua decizii unilateral

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Septembrie 2022 | 0 | 1332 | Timp de citire: 5 min.

Un angajator se gândește să includă în regulamentul intern acordarea unor bonusuri, tichete sau altor sume de bani pentru unii angajați. De pildă, bonusuri pentru cei care nu-și iau zile libere sau nu au nevoie de concediu medical, deși angajații au dreptul și la una, și la cealaltă. Care ar putea fi problema aici? Una, că, de principiu, orice elemente constitutive ale salariului nu pot fi acordate arbitrar de angajator, consultarea angajaților trebuind să aibă loc, iar, a doua problemă, că putem vorbi de situații de discriminare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Microîntreprinderile ar trebui să înceapă deja pregătirea pentru reintroducerea obligației de a avea regulament intern și fișe de post

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Septembrie 2022 | 0 | 9414 | Timp de citire: 9 min.

Chiar dacă nu este încă oficializată revenirea la obligația de a întocmi regulamentul intern și fișele de post, microîntreprinderile care au fost exceptate prin OUG nr. 37/2021 și care, fie au renunțat de tot la aceste documente, fie nu le-au mai întocmit, ar trebui să înceapă să le pregătească. Miercuri, legea prin care această ordonanță este respinsă a fost adoptată la votul final, ceea ce înseamnă că e doar o chestiune de timp până când ordonanța va fi oficial abrogată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stabilirea procedurii pentru suspendarea CIM în cazul absențelor nemotivate, importantă și din perspectiva obligației de plată a contribuțiilor sociale

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
23 August 2022 | 0 | 2204 | Timp de citire: 2 min.

Pe perioada suspendării contractului individual de muncă (CIM) se suspendă și plata salariului și a altor drepturi de natură salarială de către angajator, însă dacă în documentele de muncă nu este prevăzută procedura în urma căreia în cazul unui anumit număr de zile de absențe nemotivate se trece direct la suspendarea contractului, angajatorul s-ar putea trezi în situația în care, chiar dacă nu a beneficiat de munca prestată de salariat, ar putea fi obligat să îi plătească contribuțiile sociale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Salariatul trebuie să primească un exemplar al contractului de muncă chiar înainte de a veni efectiv la lucru, nu după

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2022 | 0 | 6259 | Timp de citire: 2 min.

Există numeroase situații în care salariații se plâng că trec zile, săptămâni sau chiar luni și nu au primit un exemplar al contractului individual de muncă de la angajator. Acest lucru nu este legal, iar firmele care procedează în acest fel riscă amenzi de până la 2.000 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Este obligat angajatorul să răspundă sesizărilor și reclamațiilor salariaților?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Iulie 2022 | 0 | 3350 | Timp de citire: 4 min.

Salariații au dreptul de a putea transmite sesizări și reclamații firmei, însă pentru ca acest drept să fie pus în practică, angajatorul trebuie să stabilească, în urma consultării cu subordonații, o procedură clară și ușor de parcurs. Lipsa unor astfel de dispoziții din cadrul regulamentului intern va duce la restrângerea sau chiar înlăturarea dreptului salariaților de a se adresa angajatorului, ce poate duce chiar la un conflict de muncă în instanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Transparența în cazul evaluărilor profesionale și cum ar trebui să procedeze microîntreprinderile care au renunțat la regulamentul intern

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2022 | 0 | 865 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă aspectele generale care au legătură cu desfășurarea relației de muncă, cum ar fi buna-credință, consensualitatea, consultarea și informarea reciprocă a participanților, unele informații vor fi furnizate angajatului chiar anterior încheierii contractului de muncă, iar printre ele regăsim atribuțiile specifice postului și criteriile de evaluare. Atunci când criteriile și procedura nu sunt prevăzute nicăieri, procedura de evaluare este din start viciată.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firma poate sista acordarea tichetelor de masă dacă nu-și mai permite financiar această cheltuială

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 3559 | Timp de citire: 3 min.

Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, în baza Legii nr. 165/2018, acestea putând fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau achiziționarea de produse alimentare. Esențialul este că aceste tichete se pot acorda, nu trebuie acordate. Decizia aparține angajatorului, care poate ajunge în situația în care să nu și le mai permită financiar, ceea ce înseamnă că va sista acest beneficiu extrasalarial, iar pentru asta nu are nevoie de acceptul angajaților.  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Organigrama societății, un document foarte important în anumite situații. Un exemplu în care angajatorul a pierdut un proces din cauza acesteia

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Februarie 2022 | 0 | 2521 | Timp de citire: 5 min.

Deși nimic nu-l obligă pe angajator în mod direct să aibă organigramă, aceasta să fie la zi și să reflecte realitate pe care acesta o are și o dorește în firmă, există situații care-l obligă indirect pe acesta să o aibă - altfel, se poate afla în situația în care, așa cum s-a întâmplat într-o speță prezentată în materialul de mai jos, să nu poată să-și susțină corespunzător intențiile în fața instanței. Înainte de a prezenta însă cazul concret, să facem o trecere în revistă a situațiilor în care legea ne trimite la necesitatea acestui document intern: Citește articolul