avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 617 soluții astăzi
Acasă Subiect: regulament intern
Subiect: regulament intern
ACCES PREMIUM

Este obligat angajatorul să răspundă sesizărilor și reclamațiilor salariaților?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Iulie 2022 | 0 | 4271 | Timp de citire: 4 min.

Salariații au dreptul de a putea transmite sesizări și reclamații firmei, însă pentru ca acest drept să fie pus în practică, angajatorul trebuie să stabilească, în urma consultării cu subordonații, o procedură clară și ușor de parcurs. Lipsa unor astfel de dispoziții din cadrul regulamentului intern va duce la restrângerea sau chiar înlăturarea dreptului salariaților de a se adresa angajatorului, ce poate duce chiar la un conflict de muncă în instanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Transparența în cazul evaluărilor profesionale și cum ar trebui să procedeze microîntreprinderile care au renunțat la regulamentul intern

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2022 | 0 | 1319 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă aspectele generale care au legătură cu desfășurarea relației de muncă, cum ar fi buna-credință, consensualitatea, consultarea și informarea reciprocă a participanților, unele informații vor fi furnizate angajatului chiar anterior încheierii contractului de muncă, iar printre ele regăsim atribuțiile specifice postului și criteriile de evaluare. Atunci când criteriile și procedura nu sunt prevăzute nicăieri, procedura de evaluare este din start viciată.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firma poate sista acordarea tichetelor de masă dacă nu-și mai permite financiar această cheltuială

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 5043 | Timp de citire: 3 min.

Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, în baza Legii nr. 165/2018, acestea putând fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau achiziționarea de produse alimentare. Esențialul este că aceste tichete se pot acorda, nu trebuie acordate. Decizia aparține angajatorului, care poate ajunge în situația în care să nu și le mai permită financiar, ceea ce înseamnă că va sista acest beneficiu extrasalarial, iar pentru asta nu are nevoie de acceptul angajaților.  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Organigrama societății, un document foarte important în anumite situații. Un exemplu în care angajatorul a pierdut un proces din cauza acesteia

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Februarie 2022 | 0 | 3649 | Timp de citire: 5 min.

Deși nimic nu-l obligă pe angajator în mod direct să aibă organigramă, aceasta să fie la zi și să reflecte realitate pe care acesta o are și o dorește în firmă, există situații care-l obligă indirect pe acesta să o aibă - altfel, se poate afla în situația în care, așa cum s-a întâmplat într-o speță prezentată în materialul de mai jos, să nu poată să-și susțină corespunzător intențiile în fața instanței. Înainte de a prezenta însă cazul concret, să facem o trecere în revistă a situațiilor în care legea ne trimite la necesitatea acestui document intern: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum stabilești regulile acordării concediului de odihnă la nivelul departamentului sau unității

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
7 Februarie 2022 | 0 | 1725 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii prevede că perioadele în care salariații își pot lua concediu de odihnă (CO) într-un an se stabilesc în baza unor programări stabilite de angajator până la finele anului anterior. Totuși, aceste programări nu sunt obligatorii, cele mai multe companii lăsându-le angajaților libertatea de a-și stabili pe cont propriu și în urma unei înțelegeri amicale între colegi când vor să plece în concediu. Dacă, totuși, plecarea simultană în CO a anumitor angajați dintr-un departament sau unitate ar putea duce la un impas în activitatea firmei, angajatorul are tot dreptul să stabilească o serie de reguli ce trebuie urmate, iar cel mai bine este să o facă în scris, nu verbal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Topul celor mai importante zece noutăți apărute în 2021 în zona relațiilor de muncă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
30 Decembrie 2021 | 0 | 5657 | Timp de citire: 3 min.

Al doilea an de pandemie a adus o accelerare a procesului de digitalizare a relațiilor și documentelor de muncă. Legea telemuncii a fost adaptată nevoilor actuale, contractele de muncă au putut fi încheiate de la distanță, cu ajutorul semnăturii electronice, dar au fost și majorate sau introduse noi amenzi care vizează angajatorii. Le prezentăm pe toate în acest top al modificărilor din acest an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Modificările aduse Codului muncii în 2021: De la introducerea semnăturii electronice, la amenzi și obligații noi și reglementarea muncii “la gri”

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Decembrie 2021 | 0 | 5753 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii a suferit nu mai puțin de nouă modificări în acest an. De la eliminarea unor obligații referitoare la documentele de muncă, la introducerea semnăturii electronice în relațiile de muncă, noi amenzi și obligații, le prezentăm pe toate în ordinea apariției lor de la începutul lui 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate fi modificată unilateral data la care se plătește salariul?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Octombrie 2021 | 0 | 3935 | Timp de citire: 4 min.

Recenta modificare a Codului muncii prin care s-a încercat evitarea situațiilor în care salariile sunt plătite cu întârziere și adăugarea unor astfel de întârzieri pe lista celor care pot fi sancționate în mod direct, readuce în atenția salariaților și a angajatorilor o altă  problemă, cea a datei/datelor la care se plătește salariul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Programul de lucru: Dacă este menționat în contractul de muncă, modificarea lui se face doar cu acordul salariatului

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2021 | 1 | 6945 | Timp de citire: 2 min.

Cele mai multe contracte individuale de muncă (CIM) conțin, de regulă, mențiunea că programul de lucru este de opt ore pe zi, timp de cinci zile pe săptămână, cu repaus săptămânal legal, respectiv de două zile. În aceste condiții, programul propriu-zis de muncă va fi stabilit de către angajator unilateral, prin regulament intern, în funcție de necesitățile activității. Însă, dacă intervalul orar de lucru este stipulat în CIM, modificarea programului de lucru poate fi făcută exclusiv cu acordul părților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un angajat ar putea fi „taxat” la locul de muncă pentru activitatea sa de pe rețelele sociale?

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 August 2021 | 0 | 9668 | Timp de citire: 3 min.

Uneori, comportamentul salariaților în afara orelor de program poate ajunge să impacteze negativ firma pentru care lucrează. Alteori, poate provoca disensiuni între colegi, între angajați și superiori sau chiar cu colaboratorii de business ai firmei, care pot decide să-și schimbe ulterior abordarea vizavi de firmă. Vorbim despre ce aleg să posteze, uneori, angajații pe social media - chestiune care, fără dar și poate, intră în sfera lor de libertate de exprimare, aproape întotdeauna. În ce măsură poate un angajator să-și sancționeze direct sau indirect salariații pentru ceea ce consideră inacceptabil în timpul liber al acestora? Citește articolul