avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 760 soluții astăzi
Acasă Subiect: regulament intern
Subiect: regulament intern
ACCES PREMIUM

Regulamentul intern: Politica de utilizare rezonabilă a resurselor companiei nu ar trebui să interzică total folosirea acestora în scopuri personale

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 August 2021 | 0 | 1454 | Timp de citire: 3 min.

Politica internă privind utilizarea acceptabilă a resurselor sau privind securitatea informației nu ar trebui să lipsească din nicio firmă, întrucât majoritatea oferă angajaților anumite lucruri pentru a le folosi în scop profesional, pe unele dintre ele putându-le lua chiar acasă. Cea mai mare greșeală pe care o fac companiile când construiesc aceste politici e să interzică în mod absolut folosirea acelor lucruri în alt scop decât profesional, explică un avocat. Despre asta și care e principalul risc când o atare politică lipsește cu desăvârșire sau nu e suficient detaliată s-a discutat cu ocazia unui recent webinar organizat de avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulamentul intern: De ce ar fi necesară și utilă o politică anticorupție în firmă?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 August 2021 | 0 | 1226 | Timp de citire: 3 min.

Un cod etic sau o politică anticorupție - oricum am alege să-i spunem - ar trebui să le arate angajaților ce fel de fapte în legătură cu munca lor pot fi sancționate penal ca infracțiuni de corupție/de serviciu, care, așa cum ne indică destul de clar legea penală, nu se săvârșesc doar de către angajații statului, ci și în mediul privat. Printr-o atare politică, firma demonstrează, ulterior, că a încercat să prevină comiterea unor astfel de fapte, dar rolul ei este și de a le pune în vedere angajaților, care ar putea să ignore gravitatea faptelor lor, că ceea ce fac e mult în afara legii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Politica antihărțuire, obligatorie pentru firme: Chiar dacă nu au regulament intern, firmele trebuie să o aibă pentru a nu fi amendate

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Iunie 2021 | 2 | 6932 | Timp de citire: 4 min.

Au sau nu regulament intern, microfirmele (fiind singurele exceptate acum de la obligația întocmirii unuia) trebuie să-și întocmească politica internă antihărțuire pentru a nu fi amendate cu câteva zeci de mii de lei. Politica, inclusă în regulament sau într-un document special, e obligatorie pentru toți angajatorii din România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Consultarea salariaților e necesară ori de câte ori se modifică sau adoptă un regulament intern. Patru sfaturi utile firmelor în practică

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Mai 2021 | 1 | 2999 | Timp de citire: 4 min.

Odată ce decide întocmirea unui nou regulament intern sau modificarea celui existent, firma trebuie să consulte salariații. Deși acordul lor nu e necesar pe conținut,  de îndeplinirea obligației de consultare depinde chiar valabilitatea acelui document. Iar angajatorul va trebui să poată dovedi că s-a consultat cu aceștia. Ce ar trebui să facă însă cu eventualele propuneri venite de la angajați pe conținutul propus? Și, totodată, este consultarea și aducerea la cunoștință a regulamentului același lucru? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pauza de masă: Chiar dacă este inclusă în programul de lucru, prin regulamentul intern, ea nu se plăteşte

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 1 | 52771 | Timp de citire: 2 min.

Pauza de masă acordată salariaţilor nu este timp efectiv de muncă, iar dacă ea este stabilită în regulamentul intern şi este inclusă în programul de lucru zilnic nu înseamnă că acea pauză este considerată o oră suplimentară programului şi nici nu se plăteşte de către angajator, potrivit explicaţiilor făcute de un specialist în dreptul muncii în cadrul conferinței de HR organizate de avocatnet.ro săptămâna trecută. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulament intern: Cum poate fi considerată valabilă luarea la cunoștință de către salariați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 0 | 3907 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii obligă angajatorul să prezinte salariaților săi regulamentul intern al firmei, atunci când acesta există, fiind documentul în baza căruia se stabilesc drepturi și obligații ale angajatorului și salariaților, aspecte ce țin de sănătatea și securitatea în muncă, evaluări și conduită profesională etc. Angajatorul are, practic, obligația de a aduce documentul la cunoștința salariaților, iar dacă se ajunge în instanță, el trebuie să și poată să dovedească faptul că și-a îndeplinit obligația. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum pot renunţa microfirmele cu puțini salariați la regulamentul intern

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Mai 2021 | 1 | 2551 | Timp de citire: 2 min.

Microfirmele care au până la nouă salariați au posibilitatea, de la începutul acestei luni, să renunţe la regulamentul intern, dacă acesta a fost întocmit, sau să nu îl mai întocmească dacă şi-au început activitatea de curând. Dacă la întocmirea acestui document, angajatorul trebuie să se consulte cu salariaţii săi, la renunţare trebuie făcut acelaşi lucru? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevederile SSM din regulamentul intern sunt obligatorii, chiar dacă firma are un furnizor extern de SSM

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Mai 2021 | 1 | 2340 | Timp de citire: 2 min.

Chiar şi firmele care lucrează cu furnizori de servicii în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) trebuie să prevadă în regulamentul lor intern regulile din acest domeniu care trebuie respectate de salariaţi, au afirmat specialiştii într-o conferinţă recentă avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Beneficiile extrasalariale ar trebui incluse, mai degrabă, în actele unilaterale ale angajatorului, nu în cele ce prevăd acordul părţilor

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Mai 2021 | 1 | 2576 | Timp de citire: 2 min.

Beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor se recomandă a fi incluse în regulamentul intern sau într-un alt act unilateral al angajatorului şi nu în actele ce prevăd acordul părţilor, respectiv contractul individual de muncă sau cel colectiv de muncă, alături de actele lor adiţionale, spun specialiştii. În acest fel, renunţarea la un anumit beneficiu va putea fi realizată fără a fi nevoie de acordul salariaţilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Angajații, dezavantajați de eliminarea fișei postului și a regulamentului intern. OUG-ul recent, contestat la CCR

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Mai 2021 | 0 | 2188 | Timp de citire: 3 min.

Criticate și de numeroase voci, mai ales de specialiști, prevederile ordonanței cu măsuri de debirocratizare pentru microîntreprinderi vor ajunge în atenția Curții Constituționale a României (CCR), după ce Avocatul Poporului a sesizat Curtea cu privire la neconstituționalitatea acestora. În mare, consideră Avocatul, eliminarea obligativității fișei postului și a regulamentului intern îi dezavantajează pe salariați. Citește articolul