Numeroase acte normative au completat cadrul legislativ de sănătate și securitate în muncă (SSM), în ultima perioadă, cu reguli speciale de pandemie, toate cu scopul reducerii cât mai mult a riscului de infectare cu COVID-19. Însă implementarea lor depinde, în cea mai mare parte, de conduita salariaților - dacă înțeleg sau nu să le respecte și să le aplice. Ar fi necesar, în acest scop, ca toate obligațiile impuse angajaților să se regăsească în regulamentele interne și ca angajatorii să includă abateri disciplinare pentru a putea, dacă e cazul, să le aplice sancțiuni celor care nu se conformează? Iată ce ne-a explicat un specialist: Citește articolul
Exceptând avertismentul scris, orice sancțiune disciplinară aplicată salariatului trebuie să fie precedată de o cercetare disciplinară, potrivit Codului muncii. Există reguli în privința cercetării ce trebuie neapărat respectate, iar derularea procedurii, în fapt, nu doar pe hârtie, este importantă. Salariatul care e sancționat nelegal sau abuziv, eventual, concediat poate să obțină câștig de cauză în instanță în fața angajatorului. Citește articolul
În România, aspectele referitoare la salariu sunt considerate informații cu caracter confidențial a căror divulgare poate aduce prejudicii companiei. Prin urmare, o astfel de faptă ar putea fi considerată abatere disciplinară gravă, fiind sancționată de unii angajatori chiar cu desfacerea contractului de muncă. Citește articolul
Fie că vorbim de elevii școlilor publice sau particulare, toți copiii și adolescenții înscriși în sistemul de învățământ din România trebuie să se supună unor reguli, care dacă sunt încălcate atrag după sine o serie de sancțiuni, însă până la aplicarea acestora, procesul de evaluare trebuie să treacă de mai multe comisii. Cu toate acestea, Parlamentul este pe cale să adopte un proiect de lege prin care profesorul va avea putere de decizie asupra modalităților de sancționare privind abaterile disciplinare ale elevilor, eliminând celelalte organe de control. Citește articolul
Codul administrativ, care a intrat recent în vigoare, stabilește și abaterile disciplinare pe care un funcționar public le-ar putea comite și cum poate fi sancționat acesta pentru ele. În principal, acestea vizează fapte care ar putea afecta bunul mers al administrației public. În același timp, sunt sancționate și fapte care ar putea afecta imagina și integritatea activității administrative. În rest, sancțiunile variază, de la o simplă mustrare, la destituirea din funcția publică. Citește articolul
Recent, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a respins o plângere care viza concedierea unui angajat în urma folosirii unor probe privind conversațiile salariatului respectiv. Comunicațiile în cauză se încadrau în conceptul de „comunicații la locul de muncă” și s-a pus problema dacă anumite utilizări ale lor ar putea viza dreptul la viață privată și chiar încălcarea acestuia. Concret, Curtea a arătat (din nou) că există cazuri când monitorizarea conversațiilor la locul de muncă și folosirea lor în cadrul anumitor proceduri este permisă. Citește articolul
În contextul unor modificări recente privind Statutul profesiei de avocat, s-a decis și schimbarea prevederilor referitoare la exercitarea acțiunii disciplinare împotriva avocatului. În concret, printr-o hotărâre a Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR), s-a modificat momentul de la care curge termenul de exercitare a acțiunii disciplinare. Citește articolul
În mod normal, elemente esențiale ale contractului de muncă nu ar putea fi modificate. Astfel de elemente se referă, printre altele, la locul muncii. Totuși, există anumite cazuri de excepție când Codul muncii permite angajatorului să modifice, pe o perioadă determinată, locul muncii - prin detașare sau delegare. Iar dacă salariatul refuză, nejustificat, aceste măsuri, ar putea comite o abatere disciplinară. Citește articolul
Să facă publice condițiile de la locul de muncă, abuzuri, ilegalități ș.a.m.d. poate fi singura speranță a unui angajat ca lucrurile să se schimbe în bine, în ideea că, văzându-se în vizorul public, conducerea va fi astfel înduplecată să ia măsuri. Angajații n-ar trebui să scape însă din vedere că, pentru nereguli ce privesc raporturile de muncă există mai întâi căile puse la dispoziție în lege ce trebuie urmate. Citește articolul
Un angajat nemulțumit de condițiile de muncă, de abuzurile la care este supus, care constată încălcări sistematice ale legislației la locul său de muncă și care nu a găsit alt mod de a-și obține dreptatea poate decide să aducă în spațiul public unele dovezi ale faptelor pe care le reclamă. Fapta angajatului poate avea unele consecințe pentru angajator, de la caz la caz. S-ar putea pune problema unei răspunderi disciplinare? A unei acțiuni în despăgubire pentru prejudiciul adus? Iată ce explică un specialist. Citește articolul