De unde acum ceva vreme aveam o prevedere legală ce interzicea expres consumul de alcool în incinta locului de muncă sau prezentarea la program sub influența alcoolului, acum, aspectele ce țin de disciplina muncii sunt lăsate la latitudinea angajatorului - în funcție de specificul unității, al activității sale, stabilește organizarea și funcționarea cum dorește. Cel mai probabil însă, interdicțiile privind consumul de alcool (și alte substanțe) se regăsesc în majoritatea regulamentelor interne. Angajatorul are dreptul să sancționeze disciplinar abaterile angajaților săi, inclusiv printr-o măsură precum e concedierea disciplinară, dacă gravitatea faptelor o impune, însă nu trebuie scăpat din vedere că proba abaterii trebuie să fie suficient de bună cât să convingă un judecător în eventualitatea în care angajatul contestă măsura. Citește articolul
O lege apărută recent va extinde, din iulie 2023, măsurile de debirocratizare pe care instituțiile și autoritățile publice trebuie să le aplice în relația cu persoanele fizice și juridice. În acest context, amintim pașii procedurali pe care o persoană fizică sau juridică trebuie să îi parcurgă pentru a face o sesizare, atunci când o autoritate sau o instituție publică refuză să aplice măsurile de debirocratizare. Citește articolul
Din moment ce fiscalizarea bacșișului este obligatorie, mai nou, pentru restaurante și baruri, salariații care încasează direct acești bani, pentru a evita impozitarea, se expun anumitor riscuri deloc neglijabile, sunt de părere specialiștii. Angajații pot avea probleme atât în relația cu autoritățile, cât și în relația cu angajatorul. Citește articolul
Pentru a economisi timp și a fi mai eficient, un angajator se gândește că în procedura ce vizează o abatere disciplinară anume poate să-l introducă și pe un alt angajat, care se presupune că a comis o altă abatere disciplinară decât cea care face obiectul cercetării demarate, astfel încât să-i sancționeze pe amândoi prin aceeași procedură. Doar că, în speță, angajatorul trece peste mai multe dintre rigorile impuse în cadrul cercetării disciplinare și riscă să-i împiedice cel puțin unuia dintre angajați exercițiul deplin al drepturilor sale în cadrul unei atare cercetări. Citește articolul
La fel ca și contractul individual de muncă (CIM), regulamentul intern (RI) are o importantă deosebită în relațiile de muncă. Recomandarea specialiștilor în dreptul muncii este ca regulamentul intern să nu fie elaborat doar pentru a se bifa una dintre cerințele legale, ci să fie gândit și adaptat cerințelor fiecărui angajator și activității firmei. Acum că și micii angajatori revin la obligația legală de a avea un regulament intern, chiar dacă au doar unul sau doi angajați, plus că avem câteva modificări la Codul muncii pe cale să fie oficializate, ne-am gândit să readucem în discuție care sunt principalele chestiuni de trecut într-un regulament. Citește articolul
Citind un material în care se afirma că „în mod aberant, legea îl protejează pe salariatul care comite o abatere disciplinară”, angajatorul trebuind să-l primească la muncă apoi o vreme pe angajatul care a comis fapta, consider că este necesară o analiză bazată pe actele normative și pe deciziile instanțelor, inclusiv pe una a Curții Constituționale a României (CCR) din 2016. Citește articolul
În urma încălcării dispozițiilor angajatorului sau săvârșirii unor abateri disciplinare, cu intenție sau nu, un salariat poate să fie cercetat disciplinar. Deși cei mai mulți angajați se tem de acest termen de "cercetare disciplinară" deoarece sunt convinși că se va ajunge la o concediere, adevărul este că lucrurile sunt mai complicate de atât, iar salariatul cercetat are o serie de drepturi pe care trebuie să le cunoască, cel mai important fiind dreptul la apărare. Citește articolul
O nouă amendă dată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pentru lipsa unor măsuri tehnice și organizatorice adecvate la locul de muncă și pentru lipsa instruirii angajaților vizează, de această dată, accesul nepermis la datele de natură salarială ale unor actuali și foști angajați. Amenda readuce în discuție două aspecte importante: o dată, că firmele vizitate de ANSPDCP trebuie să vină cu dovezi concrete că au instruit salariații, dar și că, atunci când vine vorba de cuantumul salariului, nu vorbim doar de o problemă din sfera protecției datelor personale, ci și de o potențială abatere disciplinară a celui care e permis încălcarea confidențialității acestor date. Citește articolul
Dacă a prevăzut în documentele de muncă abaterile disciplinare pe care salariații le pot săvârși la locul de muncă, angajatorul trebuie să fie atent să aplice același tratament în mod egal tuturor lucrătorilor. În cazul aplicării unei sancțiuni disciplinare severe, cum ar fi concedierea, pentru o abatere disciplinară pedepsită mai blând în cazul altor salariați, sancțiunea poate fi înlocuită de o instanță cu una mai puțin dură, iar salariatul concediat poate fi repus în drepturi. Citește articolul
Participarea la cursurile de formare profesională reprezintă, în principal, un drept al salariaților, iar cei care nu vor să participe ar putea să refuze acest lucru. Însă, în anumite condiții, acest refuz de participare ar putea ajunge să fie sancționat de către angajator, în mod direct sau indirect. Citește articolul