Numeroase acte normative au completat cadrul legislativ de sănătate și securitate în muncă (SSM), în ultima perioadă, cu reguli speciale de pandemie, toate cu scopul reducerii cât mai mult a riscului de infectare cu COVID-19. Însă implementarea lor depinde, în cea mai mare parte, de conduita salariaților - dacă înțeleg sau nu să le respecte și să le aplice. Ar fi necesar, în acest scop, ca toate obligațiile impuse angajaților să se regăsească în regulamentele interne și ca angajatorii să includă abateri disciplinare pentru a putea, dacă e cazul, să le aplice sancțiuni celor care nu se conformează? Iată ce ne-a explicat un specialist: Citește articolul
Fumatul în spații închise la muncă este interzis, cu excepția spațiilor special amenajate. Angajatorii trebuie să respecte regulile de prevenire a incendiilor și din perspectiva fumatului, trebuie să includă în regulamentele interne sancționarea celor care fumează înăuntru, dar și să le acorde angajaților pauzele cuvenite potrivit legii - pe care le-ar putea folosi și pentru fumat. Interesant e că și angajatorul, și angajatul sau orice altă persoană pot fi sancționați dacă se fumează în interior, în spații neamenajate. Citește articolul
Recent, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a respins o plângere care viza concedierea unui angajat în urma folosirii unor probe privind conversațiile salariatului respectiv. Comunicațiile în cauză se încadrau în conceptul de „comunicații la locul de muncă” și s-a pus problema dacă anumite utilizări ale lor ar putea viza dreptul la viață privată și chiar încălcarea acestuia. Concret, Curtea a arătat (din nou) că există cazuri când monitorizarea conversațiilor la locul de muncă și folosirea lor în cadrul anumitor proceduri este permisă. Citește articolul
Legea care reglementează statutul cadrelor militare a fost modificată recent prin lege. Aceasta a adus, printre altele, detalierea cadrului sancționării disciplinare a cadrelor militare: mai multe tipuri de sancțiuni disciplinare, individualizări privind aplicarea unora dintre acestea, stabilirea unui termen de prescripție și unuia de decădere pentru tragerea la răspundere disciplinară și altele. Citește articolul
În cazul procedurilor disciplinare, angajații ministerului de interne pot beneficia, pe lângă asistența acordată de un alt polițist, și de sprijinul unui avocat sau a unui reprezentant desemnat de către sindicate. Drepturile și obligațiile avocaților sau reprezentaților desemnați ce reprezintă un polițist în procedura de cercetare disciplinară au fost stabilite acum câteva zile de Guvern și oficializate chiar astăzi. Citește articolul
O procedură de cercetare disciplinară în acord cu legislația muncii presupune convocarea obligatorie a salariatului la audiere în fața comisiei de cercetare și audierea lui efectivă - exceptând situația când nu vrea să se prezinte nicicum. În cadrul audierii, legislația îi recunoaște dreptul de a-și susține apărarea cu probele pe care le consideră mai bune, are dreptul la un reprezentant și nu numai. Citește articolul
Un angajat nemulțumit de condițiile de muncă, de abuzurile la care este supus, care constată încălcări sistematice ale legislației la locul său de muncă și care nu a găsit alt mod de a-și obține dreptatea poate decide să aducă în spațiul public unele dovezi ale faptelor pe care le reclamă. Fapta angajatului poate avea unele consecințe pentru angajator, de la caz la caz. S-ar putea pune problema unei răspunderi disciplinare? A unei acțiuni în despăgubire pentru prejudiciul adus? Iată ce explică un specialist. Citește articolul
Mai multe modificări la regimul juridic al punerii la dispoziție și numirii în funcție a polițistului sunt cuprinse într-un act normativ al Ministerului Afacerilor Interne (MAI), recent apărut în Monitorul Oficial. Clarificarea regimului punerii la dispoziție e însoțită în actul publicat de propunerea ca numirea fără acordul polițistului să se facă în cazurile când refuză posturile libere propuse, în ordinea de prioritate. De asemenea, încetarea raportului de serviciu în urma punerii la dispoziție a devenit mai anevoioasă. Citește articolul
Din moment ce responsabilul cu protecția datelor (DPO) trebuie să aibă o anumită autonomie în cadrul entității pentru care lucrează, iar Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) prevede că DPO-ul trebuie să fie independent și să poată să-și ducă la îndeplinire sarcinile fără piedici, atunci concedierea sau sancționarea lui pentru că-și face treaba așa cum trebuie nu este permisă. Citește articolul
Un salariat are dreptul să reclame, la nivel intern și la autoritățile competente, cazurile de discriminare la care este supus la locul de muncă, cu atât mai mult fapte grave, precum pot fi cele de hărțuire sexuală. Este un drept al salariatului care nu poate fi cenzurat și pentru exercitarea căruia acesta nu poate suferi consecințe de genul micșorării salariului, detașării abuzive ori chiar concedierii. Există prevederi legale care interzic expres angajatorului să facă modificări contractuale în urma acestor reclamații/procese și chiar să concedieze salariatul cu pricina. Altfel, el poate primi amenzi usturătoare. Citește articolul