Dorind să aflăm mai multe detalii despre aplicarea efectivă a procedurii concilierii în relațiile de muncă (pentru conflictele individuale), am vorbit cu Anca Zegrean, Senior Associate, Head of Labor Practice la casa de avocatură SCPA Biriș Goran. Citește articolul
În ultimele câteva luni, legislația muncii a primit modificări importante, iar unele dintre acestea reclamă și modificări corespunzătoare în regulamentele interne ale firmelor. Pe lângă acestea, contextul epidemiologic actual și regulile impuse de la caz la caz, chiar și cele pe care firmele vor să le adopte ca măsuri suplimentare față de cele recomandate/impuse de autorități ar trebui să se reflecte în regulamentele interne pentru a putea sancționa disciplinar, dacă e cazul, pe cei care nu vor să le respecte. Citește articolul
Chiar dacă este doar opțională, introducerea unei clauze de conciliere într-un contract individual de muncă s-ar putea să îi pună pe angajator și pe angajat în poziția de a fi nevoiți să recurgă la conciliere, obligatoriu, înainte de a se adresa instanței. Avocații de la Voicu Filipescu consideră că instanțele ar putea decide în acest fel, dacă se va ajunge la un litigiu, iar părțile aleg să introducă direct acțiune în justiție, ocolind concilierea. În același timp, există și contraargumente la aceste lucruri, mai ales ținând cont de faptul că legiuitorul nu a prevăzut expres o competență exclusivă în sarcina conciliatorului, dacă există o clauză de conciliere în contractul individual de muncă. Citește articolul
Recent introdusă în Codul muncii, procedura concilierii a ridicat mai multe nemulțumiri în rândul celor care reprezintă interesele angajaților. Pe de o parte, pentru că e adus în discuție un specialist nereglementat de lege, dar, mai ales, pentru că dă impresia existenței unui impediment în accesul la justiție. Citește articolul
O recentă modificare a Codului muncii le permite părților la un contract individual de muncă să insereze o clauză de conciliere în acesta, pentru a-și rezolva disputele cu ajutorul unui conciliator. Având în vedere că noua formă a Codului muncii a inclus doar câteva paragrafe despre conciliere, părțile fiind libere să prevadă o clauză de conciliere validă care să precizeze doar că disputele de muncă dintre angajator și salariat se vor rezolva prin conciliere, e important de arătat ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a fi cât mai eficientă posibil. Citește articolul
Conflictele individuale de muncă dintre salariat și angajator vor putea fi soluționate amiabil, prin procedura concilierii, adică înainte să se ajungă în fața instanțelor judecătorești. Așa prevede un act normativ aplicabil de sâmbătă, măsura fiind gândită pentru degrevarea instanțelor. Citește articolul
Mai multe modificări la Codul muncii au fost oficializate aseară și se vor aplica începând de sâmbătă, conform unei legi noi. Documentul vizează, în esență, modificări privind încheierea și modificarea contractelor individuale, cercetarea disciplinară și concilierea conflictelor individuale, dar se face referire și la activitatea de HR a angajatorilor. Citește articolul
Potrivit prevederilor legale în vigoare, persoanele fizice cu datorii la bancă pot scăpa, atunci când au litigii cu aceasta sau dificultăți mari în a returna creditul, de cel puțin o parte din ele. Pentru asta, cei interesați pot apela la două proceduri facultative și diferite de procedurile ce implică instanțe de judecată, puse la dispoziția lor de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), respectiv prin conciliere sau arbitraj. Citește articolul
Concilierea cu banca pe tema unor probleme ce țin de derularea unui împrumut se face prin Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Practica de până acum la CSALB arată ștergeri uriașe de datorii, ceea ce înseamnă că, dacă reușește să convingă banca să intre în mecanismul de conciliere, consumatorul poate avea numai de câștigat. Sunt totuși unele tipuri de credite sau probleme din relația cu banca ce nu pot face obiectul concilierii la CSALB. Citește articolul
Atunci când au un litigiu cu banca, românii pot apela la mecanismul concilierii, ca o formă alternativă de soluționare a diferendelor. Exemple de avantaje practice pentru consumatorii care folosesc acest mecanism apar tot mai des - chiar recent, au fost șterse datorii record, de către o bancă, de 300.000 de lei, respectiv 52.000 de franci elvețieni (CHF). Citește articolul