avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 660 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajati
Subiect: angajati
ACCES GRATUIT

Angajatorul NU îți poate refuza dreptul la concediu de odihnă în perioada de probă

Iacob Cristina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Decembrie 2024 | 0 | 145 | Timp de citire: 2 min.

Toți angajații au dreptul la un minim de 20 de zile de concediu de odihnă anual, iar acest drept se acumulează proporțional cu perioada lucrată. Aceste zile nu depind de vechimea în companie și nu pot fi refuzate de angajator, chiar dacă salariatul se află în perioada de probă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Zilele de concediu fără plată: Când și cum se pot acorda

Iacob Cristina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Noiembrie 2024 | 0 | 877 | Timp de citire: 3 min.

Concediul fără plată reprezintă un drept al angajaților, acordat pentru formare profesională sau rezolvarea unor nevoi personale. Codul Muncii nu impune o limită de zile, aceasta fiind stabilită prin contractul colectiv sau regulamentul intern. Bugetarii au reglementări speciale, beneficiind de un termen maxim de 90 de zile lucrătoare pe an pentru situații precum examenele sau îngrijirea unui membru al familiei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

În ce situații sunt plătite zilele neefectuate de concediu de odihnă

Iacob Cristina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 Noiembrie 2024 | 1 | 2028 | Timp de citire: 2 min.

Salariații au dreptul la un concediu anual de minimum 20 de zile lucrătoare, iar zilele de concediu neefectuate pot fi reportate până la 18 luni. Totuși, compensarea acestora în bani este permisă doar într-o singură situație. Citește articolul

ACCES PREMIUM

E-mailul profesional, dată personală. Cum procedăm când angajatul pleacă din companie?

Rebeca Bașuț în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
1 August 2024 | 0 | 1782 | Timp de citire: 2 min.

O chestiune la care cu siguranță mulți din noi reflectăm este legată de ce se va întâmpla cu adresa noastră profesională de e-mail dacă plecăm din instituția/compania care ne-a angajat. Pentru a avea o imagine clară asupra situației, este nevoie să aflăm, mai întâi, ce este adresa profesională, dar și ce norme se pot aplica în vederea blocării/dezactivării acesteia? Citește articolul

ACCES GRATUIT

În cazul anulării unei diplome de studii de care depinde ocuparea unui post, angajatul va trebui să returneze sumele obținute în mod necuvenit

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Iunie 2024 | 1 | 4630 | Timp de citire: 2 min.

Dacă un act de studii, respectiv o diplomă sau un certificat, care condiționează ocuparea unui post sau obținerea de sporuri salariale este anulat în instanță, angajatul va risca returnarea banilor obținuți în mod necuvenit, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor. Mai exact, în cazul angajaților din mediul privat, în astfel de situații, angajatorul va putea decide dacă recuperează sau nu banii de la salariat, dar, în cazul instituțiilor de stat, acestea vor fi obligate să recupereze acești bani. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Angajații CNAS vor beneficia de venituri majorate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Decembrie 2023 | 0 | 9255 | Timp de citire: 2 min.

După cum stabilește o lege de modificare a legislației sănătății apărută recent, veniturile angajaților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) se vor majora în următoarea perioadă. Practic, s-a decis ca salariul angajaților din CNAS să se stabilească la nivelul maxim de salarizare aflat în plată aferent funcţiilor din cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Pentru ca majorarea să fie aplicabilă efectiv, CNAS trebuie să lămurească o serie de aspecte legate de aceasta, în următoarea perioadă, prin ordin. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regândirea recompensării angajaților: cum să atragi și să păstrezi talentele pe o piață cu resurse limitate

PwC România în Resurse umane
27 Martie 2023 | 0 | 3025 | Timp de citire: 4 min.

Companiile trebuie să-și regândească strategia de recompensare a angajaților, având în vedere că în ultimii zece ani echilibrul între viața profesională și cea personală, precum și formarea și dezvoltarea carierei, și-au triplat importanța în preferințele angajaților, în timp ce recompensa financiară a scăzut cu 24%, reiese din analizele realizate de PwC pe piața muncii la nivel global. În aceeași perioadă, importanța beneficiilor medicale, de wellness, asigurare de viață sau beneficii pentru îngrijirea copiilor și-au dublat importanța. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MAI va face angajări temporare, fără concurs, pe fondul războiului din Ucraina. Ce e de făcut pentru angajare

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
31 Martie 2022 | 0 | 8773 | Timp de citire: 2 min.

Pentru că războiul din Ucraina a generat un număr mare de refugiați, o parte considerabilă dintre aceștia ajungând în România, Guvernul a stabilit, spre începutul lunii, ca Ministerul Afacerilor Interne (MAI) să poată face angajări fără concurs, pe perioadă determinată, pentru a acoperi posturile vacante și pentru a-și putea desfășura activitatea. Acum, printr-un ordin al MAI apărut miercuri, au fost stabilite normele procedurale pentru ocuparea posturilor libere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pilonul IV de pensii: A fost autorizat primul administrator de pensii ocupaționale, ceea ce înseamnă că poate începe acordarea lor

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Februarie 2022 | 0 | 4631 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a autorizat recent primul administrator de fonduri de pensii ocupaționale, adică cele din Pilonul IV, ceea ce înseamnă că firmele pot decide de-acum participarea la astfel de scheme și pot începe oferirea acestui tip de pensie suplimentară propriilor salariați. Măsura vine la mai bine de doi ani de când a apărut legea pensiilor ocupaționale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce situații pot fi rezolvate online, în această perioadă, astfel încât să nu mai fie nevoie să te mai deplasezi la autorități

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2022 | 4 | 8873 | Timp de citire: 4 min.

Mai ales acum, când rata îmbolnăvirilor zilnice cu COVID-19 atinge noi recorduri, e important să evităm, pe cât posibil, deplasările în zonele aglomerate. De-a lungul anilor, mai multe instituții au implementat metode de interacțiune la distanță cu cetățenii. Astfel, prezentăm azi cele mai importante lucruri pe care le poți rezolva online, fără să fie nevoie de deplasarea la ghișeul vreunei autorități. Citește articolul