Beneficiul de netaxare pentru o porțiune din salariul minim continuă să se aplice și în 2025, după cum a stabilit Guvernul în penultima zi din 2024. Coordonatele de aplicare a măsurii au rămas aceleași, doar limita superioară în care trebuie să se încadreze venitul brut crescând la 4.300 de lei. Citește articolul
La sfârșitul anului, Guvernul României a abrogat OUG nr. 93/2023, care reglementa salariile minime în sectoarele construcțiilor și agro-alimentar, printr-o ordonanță nouă stabilind salariile minime brute de 4.582 lei lunar pentru construcții (adică același cuantum ca până acum) și 4.050 lei lunar pentru agricultură, salariu pe care-l aduce astfel la nivelul minimului garantat în plată. De asemenea, facilitățile fiscale pentru aceste sectoare au fost abrogate, ceea ce ar putea duce la scăderea salariilor nete pentru cei din construcții, angajatorii nefiind obligați să compenseze această eliminare a facilităților. Citește articolul
Persoanele juridice care au de a face cu produse accizabile au „primit” de la autorități, pe parcursul anului 2024, mai multe noutăți importante. Din acest motiv, prezentăm astăzi câteva dintre schimbările majore din domeniul accizelor. Citește articolul
Așa cum ne-au obișnuit autoritățile, trecerea către un an nou vine la pachet cu noi măsuri fiscale - inclusiv unele de ultimă oră, pe lângă cele pe care le știam de ceva timp. Pentru a vă ține la curent cu noutățile majore, am făcut astăzi o sinteză în acest sens. Citește articolul
În conformitate cu Codul fiscal, rezidenții, fie persoane juridice române sau străine, fie persoane fizice care îndeplinesc anumite condiții, au obligația de a plăti impozite în România pentru veniturile globale. Persoanele fizice rezidente sunt definite prin criterii precum domiciliul, centrul intereselor vitale și prezența în România pentru o anumită perioadă. De asemenea, legislația internațională stabilește criterii pentru determinarea rezidenței fiscale prin tratate de evitare a dublei impuneri. Citește articolul
În conformitate cu art. 294 alin. (2) din Codul fiscal, livrările intracomunitare de bunuri sunt scutite de TVA dacă sunt efectuate către persoane care comunică un cod valid de înregistrare în scopuri de TVA, cu anumite excepții. Scutirea se justifică prin documente precum facturi și dovezi de transport, iar aplicarea regimului de taxare, pentru operațiuni scutite cu drept de deducere, nu afectează dreptul de deducere al beneficiarilor. Citește articolul
Sponsorizarea cauzelor nobile, pe care le susțin asociațiile și fundațiile (organizații non-profit), reprezintă o bună oportunitate pentru contribuabilii români plătitori de impozit pe profit și impozit minim pe cifra de afaceri, atât din perspectiva responsabilității sociale corporative, cât și din punct de vedere fiscal. În loc să vireze întreaga sumă a impozitului pe profit către stat, companiile pot alege să devină parteneri activi ai comunității, finanțând direct inițiative în domeniul culturii, artelor, medicinei, științei etc. Citește articolul
Persoanele fizice care obțin câștiguri din tranzacțiile cu criptomonede urmau să scape temporar de obligația de a achita impozitul pe venit. Însă proiectul de lege cu această măsură a fost trimis la Curtea Constituțională a României (CCR), de către șeful statului, împreună cu o sesizare de neconstituționalitate. Citește articolul
Contribuabilii care primesc și înregistrează o factură B2B în orice alt format decât cel original transmis prin sistemul e-Factura riscă, în prezent, atât o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii, cât și respingerea deducerii TVA-ului aferent. Însă chiar dacă ulterior s-ar câștiga la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) deducerea TVA-ului în baza facturii clasice, amenda pe care o pot aplica autoritățile nu se poate recupera, atrag atenția fiscaliștii. Citește articolul
Raportul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pe 2023 evidențiază necesitatea ca angajatorii, indiferent de sectorul lor de activitate, să înțeleagă pe deplin cerințele GDPR: să identifice temeiuri legale valide pentru prelucrarea datelor angajaților (evitând consimțământul în relațiile de muncă, care pare să fie constantă în materie de probleme identificate), să respecte principiile reducerii la minimum a datelor și limitării stocării, să asigure informarea completă și transparentă a persoanelor vizate, să adopte măsuri tehnice și organizatorice adecvate pentru a preveni accesul neautorizat, divulgarea nejustificată și utilizarea excesivă a datelor, dar și să instruiască periodic personalul cu privire la obligațiile ce le revin în materia protecției datelor. Citește articolul