Deși datele oficiale au arătat ani la rândul că lucrătorii nu utilizează instrumentul pus la dispoziție de legiuitor în scopul susținerii unor cauze sociale, umanitare, educative sau culturale alese de aceștia, redirecționarea unui procent din impozitul pe venit (din impozitul datorat statului, nu suplimentar acestuia) rămâne o decizie personală. Chiar și mânat de bune intenții, un angajator nu procedează nici corect, nici legal când forțează consimțământul angajaților pe formularele de redirecționare, cu atât mai puțin când fundația către care „propune” redirecționarea e chiar a societății care-i angajează pe lucrători. Iar când vorbim de legalitate ne referim tocmai la prelucrarea datelor personale ale angajaților. Citește articolul
Un ghid detaliat referitor la utilizarea codurilor pentru tipurile de facturi transmise în e-Factura, dar și a categoriilor de TVA din cadrul sistemului a fost publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Din cauza apariției, în 2024, a regimului de impozitare progresivă a pensiilor de serviciu, Guvernul a trebuit să vină recent cu o clarificare oficială pentru a stabili că impozitul aplicabil pensiilor obținute din străinătate este cel de 10%. În caz contrar, exista riscul aplicării impozitării progresive și pentru pensiile din străinătate. Citește articolul
Guvernul a venit recent cu o serie de optimizări la regulile pentru impozitarea veniturilor obținute de persoanele fizice din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal. Însă trebuie precizat că unele dintre ele vizează inclusiv persoanele juridice. Citește articolul
Prima zi a anului viitor va aduce două categorii noi de operațiuni din relația B2B pentru care facturile electronice nu mai trebuie transmise în sistemul e-Factura, conform unui act normativ recent oficializat. Citește articolul
Începând cu prima zi a anului viitor, facturile simplificate emise în relațiile business to business (B2B) și business to consumer (B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura, cu excepția bonurilor fiscale considerate facturi simplificate. Anterior, autoritățile exceptaseră în mod expres contribuabilii de transmiterea facturilor simplificate. Citește articolul
Câteva clarificări oficiale pentru chiriile plătite persoanelor fizice de firme și PFA-uri, ce erau așteptate de contribuabili de la începutul anului, au venit abia de curând de la Guvern. Din 2024, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie. Citește articolul
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Regulile din Codul fiscal privind asigurarea voluntară la sănătate vor suferi mai multe modificări de la începutul anului viitor, dar, în continuare, suma ce trebuie plătită pentru cei ce vor să se asigure opțional se va raporta la salariul minim brut pe țarp. Astfel, odată cu creșterea, din ianuarie 2025, a salariului minim brut la 4.050 de lei, și suma ce trebuie plătită de către cei ce vor să se asigure voluntar la sănătate se va majora. Citește articolul
Din 2025, anunțarea obținerii noilor venituri din chirii (altele decât veniturile din arendare, din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, precum și din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă) se face direct în anul următor, la termenul din 25 mai. Anterior, anunțarea se făcea în termen de 30 de zile de la încheierea contractului între părți. Citește articolul