Potrivit RAR, inspectorii instituției au verificat în 2024, în trafic, un număr de 89.520 de vehicule la nivel național. Rezultatele controalelor arată că, printre altele, aproximativ 2,2% dintre vehicule aveau probleme legate de inspecția tehnică periodică (ITP fals, expirat sau anulat). În București și județul Ilfov, au fost verificate, în perioada menționată, 6.655 de vehicule. Dintre acestea, 4% aveau ITP fals, expirat sau anulat.
Cele mai frecvente probleme constatate au fost la sistemele de iluminare și semnalizare (24,51%), emisii poluante (18,91%), punți, jante, anvelope și suspensie (11,29%), vizibilitate (11,23%) și șasiu cu elemente atașate (10,40%). În plus, 5,12% dintre vehiculele verificate aveau deficiențe la sistemul de frânare, iar 1,68% prezentau probleme la direcție.
În urma acestor verificări, s-au identificat 6.380 de vehicule cu emisii poluante peste limitele admise, iar 5.522 de mașini prezentau un pericol iminent de accident din cauza defecțiunilor grave la frâne, direcție, punți sau fuzete.
„Atragem atenția că rezultatele controalelor desfășurate în trafic NU reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni”, subliniază RAR”.
În urma controalelor mixte desfășurate de RAR și Poliția Rutieră în 2024, au fost aplicate 27.032 de sancțiuni, retrase 22.892 de certificate de înmatriculare, imobilizate 341 de vehicule și anulate 304 ITP-uri.
În plus, anul trecut, în presa centrală au fost semnalate mai multe cazuri de dosare penale pentru utilizarea unor ITP-uri false. Într-unul dintre aceste cazuri, Poliția de Frontieră a găsit un autocolant ITP fals pe certificatul de înmatriculare al unui vehicul. Verificările ulterioare au arătat că inspecția tehnică reală expirase.
La fel, în 2024, Direcția Națională Anticorupție a fost descoperit un grup infracțional organizat format care oferea atestări false pentru inspecțiile tehnice periodice ale vehiculelor.
Citește și: Ce trebui să știi despre inspecția tehnică în 2025
Ce se întâmplă dacă un șofer este prins cu un ITP fals? Conform Codului Penal, folosirea unui înscris oficial sau sub semnătura privată, știind că este fals, pentru a produce o consecință juridică, se pedepsește cu închisoare de la trei luni la trei ani sau cu amendă, dacă înscrisul este oficial, și cu închisoare de la trei luni la doi ani sau cu amendă, dacă este sub semnătură privată.
Astfel, șoferul va fi cercetat penal pentru uz de fals și i se va deschide dosar penal.
Însă, dacă șoferul a confecționat singur ITP-ul fals, el va avea două dosare penale: unul pentru uz de fals și altul pentru fals material în înscrisuri oficiale.
Falsul material în înscrisuri oficiale presupune contrafacerea unui document oficial, cum ar fi scrierea sau semnătura, sau modificarea acestuia într-un mod care poate produce efecte juridice. Aceasta se pedepsește cu închisoare de la șase luni la trei ani.
Potrivit Codului Rutier, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care prezintă deficiențe periculoase sau al cărui termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat constituie contravenție și se sancționează cu amenda. În plus, dacă vehiculul înregistrat nu are efectuată inspecția tehnică periodică valabilă ori aceasta este anulată, ”Poliția Rutieră reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia”.
Valoarea punctului-amendă este plafonată până la sfârșitul anului la 165 de lei, iar încadrarea la clasa a patra înseamnă că sancțiunea pecuniară poate ajunge la 3.300 de lei.
Șoferii pot verifica data data expirării ITP-ului vehiculului lor cu ajutorul asistentului virtual (chatbot) RAReș, disponibil permanent pe site-ul oficial al RAR.
Comentarii articol (0)