avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 892 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Mi s-au oprit din salariu banii pe un curs plătit de firmă, dar care nu m-a ajutat cu nimic în munca făcută - e legal?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Iulie 2024 | 4629 | Timp de citire: 4 min.

Formarea asigurată de angajator în contextul obligațiilor sale legale în acest sens nu poate fi făcută altfel decât pe cheltuiala sa. Dincolo de discuția privind recuperarea investiției în formarea profesională prin clauzele specifice din contracte, ideea de a forma un angajat pe banii firmei și de a-i opri apoi banii puțin câte puțin din salariu reprezintă o încălcare a prevederilor Codului muncii - atât din perspectiva condițiilor de formare, cât și din perspectiva modului în care se pot face rețineri salariale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Accace România: Agentul de muncă temporară acționează ca un liant între nevoile companiilor și cele ale candidaților în căutarea unui loc de muncă. Cum poate răspunde nevoilor din compania ta

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
2 Iulie 2024 | 1192 | Timp de citire: 7 min.

Conceptul de muncă prin agent de muncă temporară este utilizat pentru a răspunde nevoilor specifice și variate ale angajatorilor și angajaților în funcție de industrii, fiind un mecanism extrem de util atât pentru organizațiile care aleg să îl folosească, cât și pentru persoanele care își pun la dispoziție abilitățile pentru a fi angajați ca salariați temporari.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Principalele greșeli în materie de SSM pentru conducătorii auto

Normele de securitate și sănătate în muncă (SSM) sunt fundamentale pentru conducătorii auto, dată fiind natura activității lor, care implică riscuri specifice și expunere constantă la diverse pericole. Respectarea acestor norme e crucială pentru asigurarea unor condiții de lucru sigure și pentru prevenirea accidentelor și incidentelor cu consecințe grave.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce se întâmplă cu salariații în cazul în care angajatorul este sancționat și îi este suspendată temporar activitatea?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Iunie 2024 | 1645 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii prevede posibilitatea suspendării contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului, însă atât situațiile, cât și condițiile acestei proceduri sunt expres și limitativ stabilite. Când angajatorul este vizat de alte tipuri de sancțiuni decât cele din legislația muncii, sancțiuni care presupun inclusiv suspendarea unei/unor activități ale firmei, cel puțin o parte dintre angajați ar putea rămâne temporar fără obiectul muncii. Iată cum procedăm: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce pot face dacă angajatul refuză să folosească echipamentul individual de protecție?

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
27 Iunie 2024 | 1 | 2231 | Timp de citire: 2 min.

Salariatului îi revine obligația de a respecta măsurile de sănătate și securitate în muncă (SSM) din unitatea în care lucrează. Atunci când angajatorul își îndeplinește obligațiile conform legii și le furnizează angajaților echipamentele individuale de protecție, le explică necesitatea lor și riscurile în cazul nefolosirii echipamentelor, refuzul angajatului de a purta echipamentul este în mod cert o conduită care poate atrage răspunderea sa disciplinară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar și în lipsa majorării plafonului de 4.000 de lei, de la 1 iulie, nu putem discuta de tăierea „din pix” a unor adaosuri salariale de la o lună la alta

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Iunie 2024 | 2183 | Timp de citire: 3 min.

De câteva săptămâni, Guvernului i se cere adoptarea unei majorări a plafonului de 4.000 de lei folosit la acordarea beneficiului de netaxare la salariul minim. În contextul în care această majorare ar putea să nu opereze, trebuie amintit că reducerea unor adaosuri, precum tichetele de masă, nu poate fi făcută unilateral de angajator, ci necesită renegociere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Mai multe măsuri privind angajarea vameșilor și abaterile disciplinare din activitatea lor, oficializate

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
26 Iunie 2024 | 1263 | Timp de citire: 2 min.

În contextul unei reorganizări a Autorității Vamale Române (AVR), Guvernul a adoptat și unele modificări importante legate de angajarea vameșilor și abaterile disciplinare din activitatea lor. Măsurile au fost aprobate pe 21 iunie în ședința de Guvern și pe 26 au fost publicate în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Cinci aspecte importante privind delegarea pe care să le iei în calcul atunci când te angajezi sau pe parcursul relației de muncă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Iunie 2024 | 1882 | Timp de citire: 6 min.

De la bun început, angajatul trebuie să știe dacă în activitatea sa va trebui să mai plece, din când în când, în afara locului muncii și care sunt condițiile acestor deplasări, inclusiv chestiunea suportării costurilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Formarea profesională a bugetarilor: A fost actualizat cadrul de funcționare a INA pentru dezvoltarea și modernizarea administrației publice din România

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
25 Iunie 2024 | 1217 | Timp de citire: 3 min.

Organizarea și funcționarea Institutului Național de Administrație (INA) va fi reglementată printr-o nouă ordonanță a Guvernului, în scopul eficientizării activității institutului, pentru a acoperi nevoia de formare de calitate și de inovare în sectorul public din România. Noua reglementare, prinsă într-un proiect de OUG care a primit azi undă verde de la Guvern, reia într-o mare măsură tipurile de programe de formare pe care INA le poate organiza, însă aduce unele noutăți în privința accesului sectorului privat la unele programe de formare, dar și în stipularea expresă a nevoii de colaborare cu experți din domeniul formării profesionale pentru a asigura standarde de calitate a programelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Demisia fără preaviz în cazul neacordării dreptului la concediu de odihnă. În demisie trebuie indicate obligațiile nerespectate de angajator?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Iunie 2024 | 3207 | Timp de citire: 4 min.

Principiul care stă la baza art. 81 alin. (8) din Codul muncii, dreptul salariatului de a demisiona fără preaviz atunci când angajatorul să nu-și respectă obligațiile legale și contractuale, este unul simplu: nimeni nu poate fi obligat să muncească atunci când îi sunt încălcate drepturile, așa cum sunt ele prevăzute de lege sau asumate prin contractul individual sau colectiv, după caz. Ce obligații? De exemplu, cele privind concediul de odihnă anual. E nevoie însă de precizări concrete în demisie cu privire la ce obligații au fost încălcate/nerespectate de angajator? Citește articolul