Comisia Europeană s-a angajat, în 2020, să mobilizeze cel puțin 1.000 de miliarde de euro pentru investiții sustenabile până în 2030, atât din bugetul UE, cât și prin stimularea investițiilor private și publice, în vederea atingerii obiectivelor prevăzute de Pactul verde european. Acestea vor viza investițiile în materie de mediu (apă și aer curate, cantități reduse de deșeuri, construirea de clădiri cu emisii reduse, protejarea biodiversității, creșterea producerii de energie electrică etc.), dar și în domeniul social, în măsura în care acestea au ca scop principal reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut constă în faptul că, în conformitate cu dispozițiile art. 490 alin. 1 din Codul administrativ, încălcarea de către funcţionarii publici, cu vinovăţie, a îndatoririlor de serviciu atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală, în condiţiile legii şi ale Codului administrativ. În consecință, în situația în care un funcționar public care își desfășoară activitatea în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nu își îndeplinește obligațiile legale, atunci persoana vătămată poate formula o sesizare împotriva acestuia, adresată comisiei de disciplină desemnată la nivelul instituției de către conducătorul acesteia. Citește articolul
Obligația multinaționalelor de a publica periodic un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene se aplică în România începând cu 2023, astfel că documentul întocmit în acest sens trebuie să devină public până la finalul anului 2024. Totuși, deoarece Comisia Europeană (CE) n-a stabilit încă formatul raportului, Ministerul Finanțelor (MF) a venit recent cu recomandări pentru companiile de la noi. Citește articolul
Noua amnistie fiscală dată de Executiv acoperă inclusiv datoriile pentru care s-a plătit principalul până la 31 august 2024, dar pentru care încă nu s-au achitat accesoriile. Totodată, dacă accesoriile aferente au fost achitate după intrarea în vigoare a amnistiei, banii se restituie. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, organele fiscale pot emite decizii de impunere prin care să impoziteze cu 70%, față de doar 16% până acum, veniturile din surse neidentificabile ale persoanelor fizice. În condițiile în care specialiștii avertizau că este posibil să vedem abuzuri în practică la aplicarea noii cote de impozit, iată că deja avem o relatare despre o speță în care fix asta s-a întâmplat. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut referitor la activitatea de inventariere a materiei impozabile, realizată de organele fiscale locale, constă în faptul că, potrivit prevederilor art. 5 alin. 2 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, activitatea de fundamentare a veniturilor proprii ale bugetelor locale se bazează pe constatarea, evaluarea şi inventarierea materiei impozabile şi a bazei de impozitare în funcţie de care se calculează impozitele şi taxele aferente, evaluarea serviciilor prestate şi a veniturilor obţinute din acestea, precum şi pe alte elemente specifice, în scopul evaluării corecte a veniturilor. Citește articolul
Pentru că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a creat, de curând, un instrument practic prin care poate face modificări din oficiu ale vectorului fiscal al contribuabililor, am discutat cu un specialist de la Nowium despre aspectele esențiale de reținut pe această temă. Citește articolul
O persoană fizică ce depășise plafonul de scutire de TVA, în afacerile sale cu lemne, a primit recent de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) o impunere suplimentară pentru această taxă. Speța a fost prezentată în raportul ANAF cu controalele terminate în iunie 2024. Citește articolul
Acordarea unei bonificații de 3% din impozitele anului 2024, pentru contribuabilii bun-platnici, se aplică, în cazul plătitorilor de impozit pe profit, inclusiv dacă vorbim de grupuri fiscale și de cei ce datorează impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul
Folosirea e-Factura pentru relația B2B a trecut, din iulie 2024, la un alt nivel - sistemul este singurul canal pentru transmiterea facturilor electronice (cu implicații la deducerea TVA), termenul de transmitere s-a redus la cinci zile calendaristice și se pot aplica noi amenzi. În aceste condiții, importanța verificărilor și reconcilierilor periodice este vitală pentru contribuabilii care vor să evite problemele în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază specialiștii de la EY România. Citește articolul