avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 843 soluții astăzi
Acasă Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

ACCES GRATUIT

„Made în Europe” – ce producători mai rezistă să aplice eticheta

Articolul subliniază că prețurile ridicate ale energiei afectează 'întregi lanțuri industriale de aprovizionare' și costurile de producție, ceea ce este crucial pentru strategiile de achiziții, negocierea contractelor cu furnizorii și gestionarea costurilor de aprovizionare.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
17 Ianuarie 2023 | 887 | Timp de citire: 3 min.

Costul energiei, condus la niveluri record în 2022 de invazia Rusiei din Ucraina, a devenit prea mare pentru ca firmele de producție să rămână competitive în Europa. Într-un e-mail de Anul nou adresat personalului, văzut de Politico, comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a evidențiat ca „prioritate de vârf” nevoia de a stimula competitivitatea globală a Europei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Cadrul legal pentru recondiționarea și reutilizarea aparatelor electrice și electronice uzate, oficializat

Ajută la înțelegerea noilor reguli pentru achiziționarea sau vânzarea de echipamente electrice vechi care sunt reparate și recondiționate, influențând contractele cu furnizorii sau clienții.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2023 | 3074 | Timp de citire: 2 min.

O mare parte dintre echipamentele și aparatele electrice sau electronice aflate pe final de viață vor putea fi, în curând, recondiționate și reintroduse pe piață, astfel încât numărul de astfel de aparate ce sunt încă funcționale, dar care ajung totuși la reciclare să se reducă. Cadrul legal pentru recondiționarea și reutilizarea aparatelor electrice și electronice e stabilit de o lege apărută azi și care are scopul de a transpune, de fapt, o directivă europeană. Noua lege se va aplica din martie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impactul măsurilor asigurătorii în materie penală asupra activității companiilor

Dacă bunurile companiei sunt blocate, aceasta poate întâmpina dificultăți în onorarea contractelor cu furnizorii sau clienții. Departamentul de Achiziții & Contract Management trebuie să înțeleagă aceste riscuri pentru a evalua impactul asupra relațiilor comerciale și a continuității afacerii.

Schoenherr și Asociații în Aspecte juridice
16 Ianuarie 2023 | 2156 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a funcționa eficient, orice companie, indiferent de structura societară, are nevoie de stabilitatea capitalului social și a resurselor generatoare de venituri. Orice factor de impact cu potențial negativ, fie și temporar, asupra acestor resurse, poate genera dezechilibre majore asupra bunei desfășurări a afacerii și evoluției companiei. Un astfel de efect este generat, spre exemplu, de dispunerea măsurilor asigurătorii de către organele judiciare penale, procuror/ judecător/ instanța de judecată, în cadrul procesului penal. În practică, absența unei reacții eficiente pentru ridicarea/ restrângerea acestor măsuri poate conduce la situații în care o companie să fie „condamnată” la insolvență mult înainte de a fi condamnată sau achitată în procesul penal în care este parte. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Producţia de autoturisme a atins un record naţional în 2022. Peste 500.000 de unităţi au ieşit pe porţile uzinelor

Informațiile despre volumele de producție și posibilele 'perturbări în aprovizionare' sunt importante pentru planificarea achizițiilor de materii prime și componente. Cunoașterea contextului economic global și a riscurilor (inflație, recesiune) ajută la negocierea contractelor și la gestionarea costurilor cu furnizorii.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
16 Ianuarie 2023 | 975 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsurile de debirocratizare, extinse

Din iulie, autoritățile locale sunt vizate și ele de obligațiile de simplificare în relația cu contribuabilii

Noul cadru legal simplifică modul în care companiile depun documente pentru a participa la licitații publice și stabilește reguli noi, inclusiv despre drepturile de autor pentru software-ul creat în cadrul contractelor cu statul.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Ianuarie 2023 | 2472 | Timp de citire: 4 min.

Din iulie 2023, inclusiv autoritățile locale trebuie să pună în aplicare măsurile de debirocratizare care până acum erau obligatorii doar pentru autoritățile centrale, așa cum reiese dintr-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Astfel, relația persoanelor fizice și juridice cu aceste entități ar trebui să se simplifice în curând. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Din 16 ianuarie, cota de TVA de 5% se va aplica și în cazul panourilor fotovoltaice sau solare termice pentru locuințe

Cei care cumpără aceste sisteme (panouri solare, sisteme de încălzire) trebuie să știe că TVA-ul este redus la 5% în anumite cazuri, pentru a se asigura că obțin cel mai bun preț și că achizițiile respectă aceste taxe.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2023 | 7 | 12269 | Timp de citire: 1 min.

Printr-o lege oficializată azi, s-a stabilit modificarea Codului fiscal, astfel încât la livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice sau sisteme de încălzire cu emisii scăzute și de înaltă eficiență să se aplice, de luni, o cotă redusă a taxei pe valoarea adăugată (TVA), de numai 5%. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: O clauză dintr-un contract de prestări de servicii juridice încheiat de avocat prin care se stabilește prețul pe baza unui tarif orar, fără a cuprinde alte precizări, nu îndeplinește cerința de a fi clară și inteligibila

Deși exemplul este cu avocați, principiile din articol despre clauzele contractuale clare și fără ambiguitate, mai ales cele legate de preț și tarife orare, sunt esențiale. Ajută la negocierea și redactarea unor contracte solide atât cu furnizorii, cât și cu clienții, reducând riscul de dispute și pierderi financiare.

Simona Voiculescu în Mediul juridic
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2023 | 3923 | Timp de citire: 3 min.

O clauză dintr-un contract de prestări de servicii juridice încheiat între un avocat și un consumator prin care se stabilește prețul pe baza unui tarif orar, fără a cuprinde alte precizări, nu îndeplinește cerința de a fi clară și inteligibilă, conform directivei privind clauzele abuzive, a concluzionat recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Cu alte cuvinte, e necesar pentru client să poată să estimeze, cât de cât, costul pe care va trebui să-l suporte la final. Instanța națională, spune CJUE, poate să repună clientul (consumatorul) în situația în care s-ar fi aflat în lipsa unei clauze abuzive, lăsând profesionistul, adică avocatul, fără remunerație pentru serviciile prestate, dar instanța nu poate să înlocuiască clauza abuzivă cu o estimare judiciară a nivelului remunerației. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sustragerea unor dosare de personal de la angajator, amendată de ANSPDCP. Recomandări pentru angajatori și o perspectivă pentru 2023

Atunci când firma lucrează cu furnizori externi care gestionează date personale în numele ei (cum ar fi pentru salarizare sau arhivare), acest departament trebuie să se asigure că acești furnizori respectă regulile de protecție a datelor prin contractele semnate.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 3233 | Timp de citire: 3 min.

Volumul de date personale pe care angajatorii ajung să le prelucreze pentru fiecare dintre angajații lor pare că este într-o continuă creștere, o arată o analiză sumară a celor mai recente modificări legislative aduse raporturilor de muncă, anul trecut. Printre acestea, inclusiv date ce privesc sănătatea unor apropiați ai angajaților, de exemplu. Ca atare, pierderea sau furtul unor dosare de personal poate însemna și o problemă mare de prelucrare a datelor personale. Un exemplu recent din practica autorității române de profil (ANSPDC): Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum trebuie să procedeze o firmă în 2023, din punct de vedere fiscal, atunci când dobândește o clădire, un teren sau o mașină

Când firma cumpără sau închiriază pe termen lung (leasing) clădiri, terenuri sau mașini, acest departament trebuie să știe ce obligații fiscale și administrative apar după semnarea contractului pentru a evita surprize neplăcute.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
12 Ianuarie 2023 | 3907 | Timp de citire: 3 min.

Ca o regulă generală, firmele care dobândesc o clădire, un teren sau un mijloc de transport au obligația legală de a declara bunurile, la organele fiscale locale competente, în termen de cel mult 30 zile calendaristice de la data dobândirii acestora și datorează impozit pe bunurile respective începând cu data de 1 ianuarie a anului următor. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Veniturile medii ale unei gospodării din România au fost de 6.668 lei, în trimestrul III din 2022. Cheltuielile, 87,2% din venituri

Datele despre inflație și previziunile economice sunt foarte utile pentru acest departament, deoarece influențează direct costurile materiilor prime, ale serviciilor și ale altor achiziții. Aceste informații ajută la negocierea contractelor cu furnizorii și la gestionarea eficientă a costurilor.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
12 Ianuarie 2023 | 931 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul