Este crucial pentru acest departament să înțeleagă extinderea răspunderii pentru produsele defecte și la furnizori, pentru a negocia contracte solide și a se asigura că riscurile legate de calitatea produselor sunt acoperite.
În anul încheiat recent au apărut sau au intrat în vigoare mai multe măsuri ce vizează consumatorii și protecția acestora. De pildă, au intrat în vigoare măsuri ce vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și posibilitatea acestora de a cere reducerea lor, iar băncile sunt acum obligate să afișeze o serie de informații ce-i vizează pe consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar. Citește articolul
Dacă firma vrea să cumpere sau să dezvolte terenuri, departamentul de achiziții trebuie să știe de aceste costuri suplimentare și să le includă în prețul final sau în negocieri. Se asigură că toate plățile necesare sunt prevăzute în contracte.
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a stabilit recent, prin ordin, sumele ce trebuie plătite în 2025 pentru scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol a terenurilor aflate în extravilan, precum și pentru introducerea terenurilor agricole în intravilan. Față de cele de anul trecut, tarifele de anul acesta sunt mai mici. Citește articolul
Cei care semnează contracte cu firme de construcții sau achiziționează servicii legate de șantiere trebuie să înțeleagă riscurile legate de autorizațiile de construcție, pentru a evita blocaje sau costuri suplimentare în proiecte.
Decizia de neconstituționalitate a judecătorilor constituționali referitoare la două prevederi legale, conform cărora doar prefectul poate ataca în instanță autorizațiile de construire emise ilegal și cea care conferă un caracter facultativ suspendării autorizației și opririi lucrărilor până la soluționarea cauzei, a fost oficializată recent. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu achiziția de servicii și produse pentru companie, inclusiv polițe de asigurare. Modificările la prețurile RCA, introducerea unei franșize sau schimbările la sistemul bonus-malus influențează direct deciziile de cumpărare și negocierea contractelor de asigurare.
Anul 2024 nu a ocolit șoferii atunci când vine vorba despre noutăți legate de obligațiile pe care le au, fie prin modificarea celor deja existente, fie prin introducerea unora noi. Între aceste schimbări, cele referitoare la asigurări sunt printre cele mai repede resimțite de către conducătorii auto. Citește articolul
Deși contextul principal este fiscal, mențiunea despre înregistrarea contractelor de locațiune (închiriere) este relevantă pentru acest departament, care se ocupă de gestionarea și conformitatea tuturor tipurilor de contracte pe care le încheie compania.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu metodele de înșelăciune prin impersonare, care pot duce la plăți frauduloase către parteneri sau la modificări neautorizate ale detaliilor bancare.
O metodă de înșelăciune se folosește zilele acestea, ea răspândindu-se rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie, după cum atenționează Poliția Română. Concret, se solicită, printr-un mesaj, exprimarea unui vot online în cadrul unui concurs, iar când vrea să-i dea curs, victima este redirecționată către website-ul aplicației de mesagerie, astfel încât autorii înșelătoriei să poată prelua controlul contului pe care victima îl are în aplicația de mesagerie, ulterior aceștia solicitând persoanelor din agendă, în numele victimei, diverse sume sub formă de împrumut. Citește articolul
Departamentul de Achiziții și Managementul Contractelor trebuie să înțeleagă modul în care se calculează și se modifică prețurile RCA, deoarece aceste informații sunt esențiale pentru negocierea contractelor de asigurare și de leasing auto pentru flota companiei.
Calcularea tarifelor de referință a fost revizuită în vara anului trecut, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) introducând noi criterii de evaluare a sumelor pe care proprietății de autovehicule trebuie să le plătească. Prin urmare, în prezent se iau în considerare două elemente principale: puterea motorului (care înlocuiește fostul criteriu al capacității cilindrice) și zona geografică unde este înregistrat autovehiculul. În urma acestei modificări, proprietarii de mașini din zona București/ Ilfov se confruntă cu tarife semnificativ mai ridicate comparativ cu celelalte regiuni ale țării, diferențele ajungând în unele situații să depășească 1.000 de lei. Despre acest subiect discutăm astăzi cu un specialist în domeniu, Paraschiv Constantin, președintele FINPROTECT. Citește articolul
Regulamentul DORA impune reguli stricte pentru contractele încheiate cu furnizorii externi de servicii IT. Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele sunt conforme cu noile cerințe, pentru a reduce riscurile legate de dependența de terți în privința serviciilor digitale.
Băncile, asigurătorii și firmele de investiții, printre alte entități ce activează în domeniul financiar, capătă noi obligații de securitate cibernetică, începând din 17 ianuarie 2025, conform unui regulament european aplicabil direct în toate statele UE, ce este supranumit „DORA”. Citește articolul
Pentru a oferi tichete de creșă, compania trebuie să încheie contracte cu firmele emitente de tichete. Acest departament se ocupă de selectarea furnizorilor și de gestionarea contractelor comerciale pentru astfel de servicii.
Tichetele de creșă sunt bilete de valoare acordate lunar angajaților, având scopul de a acoperi parțial sau integral taxele de creșă sau servicii de educație timpurie antepreșcolară. Acestea sunt disponibile doar în format electronic, pot fi utilizate exclusiv pentru achitarea taxelor la creșa copilului, iar, din octombrie 2024, plafonul de acordare al acestora este de 660 lei lunar. Citește articolul
Acest departament gestionează contractele companiei. Este important să știe despre încetarea automată a contractelor de închiriere sau interdicțiile privind spațiile cu risc seismic ridicat, pentru a gestiona corect contractele existente și viitoare.
Proprietarii clădirilor cu risc seismic ridicat se numără printre categoriile de contribuabili cele mai afectate de modificări legislative a căror aplicare a debutat anul trecut și, evident, continuă și în 2025. În cele ce urmează, prezentăm o trecere în revistă a acestor schimbări. Citește articolul