Mențiunea despre achizițiile intracomunitare taxabile este relevantă. Chiar dacă e un termen fiscal, departamentul de achiziții trebuie să fie conștient de implicațiile financiare și administrative ale cumpărăturilor făcute din alte țări europene, pentru a le planifica corect.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Articolul abordează disponibilitatea și costul cipurilor necesare pentru AI, precum și impactul competiției și al restricțiilor de export asupra lanțului de aprovizionare, informații cruciale pentru strategiile de achiziții.
Startup-ul chinez DeepSeek a captat atenția Wall Street-ului și a marilor companii tehnologice după ce a lansat o aplicație AI care a detronat ChatGPT, provocând o scădere semnificativă a acțiunilor Nvidia și afectând și alte companii din sectorul energetic. Investitorii reevaluează acum perspectivele Nvidia, care a dominat piața cipurilor pentru inteligența artificială, în contextul în care DeepSeek a dovedit că poate dezvolta tehnologie de performanță cu investiții minime. Această competiție intensificată în domeniul inteligenței artificiale, care are implicații geostrategice, a stârnit îngrijorări cu privire la viitorul tehnologic și economic al Statelor Unite, într-o cursă accelerată către Inteligența Artificială Generală (AGI). Citește articolul
Companiile vor trebui să cumpere noi tipuri de ambalaje reutilizabile sau să încheie contracte pentru servicii de gestionare a acestora.
Până în 2027, operatorii din HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele) ce vând mâncare gătită sau băuturi trebuie să permită clienților să vină cu propriile recipiente, atunci când vor să ia mâncare la pachet, iar până în 2028, să dea mâncarea pentru acasă în ambalaje reutilizabile, potrivit unui regulament european apărut recent. Prin aceste măsuri este vizată, în primul rând, reducerea consumului de ambalaje de unică folosință din industria alimentară. Citește articolul
Acest departament selectează și încheie contracte cu firmele externe care prelucrează datele companiei, și trebuie să se asigure că aceste contracte respectă cerințele de protecție a datelor.
Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) a adus schimbări majore în modul în care companiile pot utiliza datele cu caracter personal, inclusiv în scopuri de marketing. Un aspect important, dar adesea trecut cu vederea, este folosirea bazelor de date proprii prin intermediul împuterniciților. Citește articolul
Atunci când compania cumpără, vinde sau închiriază proprietăți, acest departament trebuie să verifice situația juridică a imobilelor în cartea funciară pentru a se asigura că tranzacțiile sunt sigure și că actele sunt corecte și valabile.
Cartea funciară reprezintă un registru public esențial ce cuprinde informații detaliate referitoare la situația juridică a imobilelor. Aceasta include, printre altele, date privind drepturile de proprietate, eventualele sarcini care afectează un imobil (cum ar fi ipotecile sau sechestrele) și alte acte juridice relevante. Citește articolul
Cei de la Achiziții și Contract Management scriu și negociază contractele. Ei trebuie să înțeleagă implicațiile fiscale ale clauzelor de reziliere anticipată, pentru a se asigura că toate costurile (inclusiv TVA) sunt corect evaluate, indiferent dacă firma plătește sau primește aceste sume.
Așa cum anticipau specialiștii în urmă cu un an, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au început să ceară TVA la controale de la firmele care încasează așa-zisele taxe de reziliere anticipată a contractelor. Noua tendință observată în cadrul inspecțiilor este bazată pe o decizie de referință din 2018 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Dacă firma decide să implementeze sisteme de ambalaje reutilizabile, acest departament va fi responsabil cu găsirea și contractarea furnizorilor pentru aceste noi tipuri de ambalaje și servicii asociate.
Un regulament apărut recent va permite consumatorilor din toate statele Uniunii Europene, așadar, și celor din țara noastră, să meargă cu propriile recipiente la restaurante sau fast-food-uri pentru a fi umplute cu mâncare sau băutură, astfel încât să se reducă cantitatea de ambalaje de unică folosință utilizate în domeniul HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele). Citește articolul
Acest departament este responsabil de achiziționarea echipamentelor sau serviciilor necesare companiei, inclusiv dacă este vorba de cumpărarea directă a ochelarilor pentru angajați, așa cum sugerează articolul.
Ignorând de aproape 20 de ani actul normativ care impune tuturor angajatorilor să asigure condițiile optime lucrătorilor care utilizează în activitatea profesională echipamente cu ecran de vizualizare, legiuitorul român continuă să adopte reguli care sunt în contradicție cu directivele europene pe care susține că le transpune în la nivel intern. Într-o formulare plastică, am putea spune că legiuitorul circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți pe autostrada drepturilor angajaților români. Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au apărut în dezbatere vara trecută, însă abia acum se apropie de adoptare la nivelul Executivului. Câteva observații: Citește articolul
Acest departament este interesat să știe cum își poate proteja compania împotriva înțelegerilor secrete de preț (carteluri) din partea furnizorilor și cum poate recupera banii pierduți dacă a plătit mai mult din cauza unor astfel de practici neloiale.
Dreptul Uniunii Europene (UE) permite oricărei persoane să solicite despăgubiri pentru prejudiciul pe care i l-a cauzat o încălcare a dreptului concurenței, iar statele membre pot să stabilească modalitățile de exercitare a acestui drept, cu respectarea în special a principiului efectivității. Printr-o decizie pronunțată recent, Curtea de Justiție a UE (CJUE) a spus că interzicerea unei acțiuni grupate în recuperarea prejudiciului introduse de un prestator de servicii juridice în cesionării dreptului la despăgubiri de către un număr mare de persoane prejudiciate poate compromite efectivitatea dreptului Uniunii. Aceasta este situația atunci când dreptul național nu oferă nicio altă cale colectivă de regrupare a pretențiilor individuale, iar exercitarea unei acțiuni individuale prin care se urmărește valorificarea acestui drept la despăgubiri se dovedește imposibilă sau excesiv de dificilă. Citește articolul
Orice departament care face achiziții este interesat de posibilitatea de a recupera TVA-ul plătit. Acest articol explică în ce condiții se poate deduce TVA-ul de pe facturile primite, chiar și în situații complexe, ajutând la optimizarea costurilor și la o mai bună gestionare a contractelor cu furnizorii.
În cursul anului 2024, cele mai interesante decizii din sfera fiscală au venit din partea Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Majoritatea sunt legate de TVA, dar avem și unele pe alte subiecte. Iată esența: Citește articolul