Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele cu clienții respectă regulile de portare a numerelor și că prevederile despre despăgubiri sunt corect incluse și gestionate.
Autoritățile au stabilit o serie de obligații privind portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet, una dintre ele stabilind că portarea se face în cel mult o zi lucrătoare, în caz contrar, clienții având dreptul de a primi despăgubiri din partea operatorilor. Apoi, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a stabilit regulile de acordare a despăgubirilor în cazul abonaților afectați de nerespectarea obligațiilor legate de portarea numerelor de telefon, dar și sumele pe care le pot primi aceștia. Citește articolul
Acest departament se ocupă de găsirea și contractarea furnizorilor de servicii (cum ar fi firmele de catering) și de gestionarea acordurilor cu aceștia.
Pe lângă tichetele de masă, angajatorii pot alege și opțiunea de a furniza hrană direct la locul de muncă. Deși această variantă presupune avantaje fiscale pentru angajatori, ea este limitată la angajații care desfășoară activități în cadrul sediului firmei, excluzându-i pe cei care lucrează de la distanță, în regim de telemuncă. Citește articolul
Acest departament se asigură că vehiculele achiziționate sau închiriate, precum și serviciile de mentenanță, respectă toate normele legale (ITP, anvelope, poluare) pentru a evita amenzile și costurile neprevăzute.
Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Dacă o companie oferă servicii de transport public, acest departament trebuie să fie atent la noile cerințe care pot fi incluse în contractele cu autoritățile, cum ar fi obligația de a afișa informații despre linia de urgență pentru victimele violenței domestice.
Recent, au fost publicate noi măsuri suplimentare pentru sprijinirea victimelor și creșterea responsabilității autorităților în gestionarea acestui fenomen. Printre acestea se numără obligativitatea afișării numărului de urgență pentru victimele violenței domestice (helpline-ul 0800.500.333) în unitățile de învățământ, spitale și mijloacele de transport în comun. Citește articolul
Acest departament negociază și semnează contracte cu agențiile de muncă temporară. Articolul îi ajută să înțeleagă în detaliu ce obligații are compania care utilizează lucrători temporari și ce clauze sunt esențiale în contractele de prestări servicii.
Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu încheierea contractelor și închirierea de servicii sau bunuri, cum ar fi locurile de parcare de la primărie, necesare pentru activitatea hotelului.
Modificările aduse recent legislației referitoare la turism au adus o serie de noutăți în materie, pornind de la prevederi privind protecția consumatorilor până la revenirea posibilității ca hotelurile să închirieze locuri de parcare de la primării. Citește articolul
Articolul vorbește despre cum problemele economice și politice la nivel global pot afecta lanțurile de aprovizionare și pot cere companiilor să-și mute anumite activități, ceea ce influențează modul în care se fac achizițiile și se gestionează contractele.
Pe măsură ce ne îndreptăm spre 2030, piața muncii globală trece prin transformări profunde. Raportul Future of Jobs 2025, publicat de World Economic Forum, scoate la iveală tendințe-cheie care modelează viitorul locurilor de muncă, competențele necesare și strategiile adoptate de companii pentru a rămâne competitive. Transformările rapide ale pieței muncii sunt inevitabile, dar ele aduc cu sine oportunități imense pentru cei care sunt pregătiți să se adapteze. Investițiile în educație, tehnologie și sănătatea angajaților vor diferenția organizațiile reziliente de cele care doar reacționează la schimbare.
Citește articolulDepartamentul de achiziții primește facturile de la furnizori. Este important să înțeleagă cum sunt emise aceste facturi și note de credit cu codurile e-Factura pentru a se asigura că le înregistrează corect în sistemele interne ale companiei și că nu există discrepanțe.
Referitor la codificarea utilizată în sistemul e-Factura, specialiștii sfătuiesc ca firmele să evite folosirea notei de creditare (cod 381) și a facturii de corecție (cod 384) și să apeleze cât mai mult posibil la factura standard (cod 380). Adică să facă stornări și corecturi numai prin factura standard, pentru că, în acest fel, lucrurile sunt mai simple la nivel de contabilitate. Explicațiile vin în contextul apariției recente a unui ghid privind codificările din partea Fiscului. Citește articolul
Schimbările legislative vor influența tipul de echipamente de încălzire care pot fi cumpărate și cum pot fi finanțate, având impact direct asupra deciziilor de achiziții.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a lansat o consultare publică privind un nou proiect de ordonanță de urgență care vizează creșterea performanței energetice a clădirilor. Pentru aceasta, propunerea interzice acordarea de stimulente financiare publice pentru instalarea de cazane autonome pe combustibili fosili, cu excepții pentru cazuri specifice precum sisteme combinate cu surse regenerabile, reparații sau programe naționale preexistente. Citește articolul
Dacă firma este interesată să cumpere (să achiziționeze) creanțe de la stat prin licitație publică, acest departament trebuie să cunoască noile reguli de participare și procedurile de licitație pentru a gestiona eficient aceste operațiuni.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 6 - 12 ianuarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul