Acest departament se ocupă cu cumpărarea de produse și servicii și trebuie să știe că facturile primite de la furnizori trebuie să fie în format electronic pentru a evita probleme cu TVA-ul.
Contribuabilii care primesc și înregistrează o factură B2B în orice alt format decât cel original transmis prin sistemul e-Factura riscă, în prezent, atât o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii, cât și respingerea deducerii TVA-ului aferent. Însă chiar dacă ulterior s-ar câștiga la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) deducerea TVA-ului în baza facturii clasice, amenda pe care o pot aplica autoritățile nu se poate recupera, atrag atenția fiscaliștii. Citește articolul
Acest departament gestionează cumpărarea combustibilului și este interesat să înțeleagă cum acest ajutor de stat reduce costul real al motorinei, ajutând la gestionarea eficientă a cheltuielilor și la negocieri mai bune cu furnizorii.
Transportatorii rutieri de mărfuri și persoane mai pot accesa o schemă de ajutor de stat pentru a compensa creșterea prețului la motorină până la 30 martie 2025, în urma unei prelungiri oficializate recent de Executiv. Măsura este gândită pentru a ajuta mii de transportatori din țara noastră, ajutorul fiind de 20 de bani pe litrul de combustibil achiziționat. Citește articolul
Poate fi de interes pentru a se asigura că firmele de la care compania cumpără servicii care implică personal respectă regulile despre timpul de muncă al angajaților lor, pentru a evita riscuri sau probleme în contracte.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat azi o decizie ce oferă clarificări specifice în materia obligației de înregistrare a timpului de lucru – recunoscută ca un instrument cheie pentru garantarea drepturilor în materie de repaus și limită a timpului de lucru. Concret, CJUE stabilește că obligația de a ține evidența timpului de lucru se aplică tuturor lucrătorilor, inclusiv celor angajați în gospodării private, iar că stabilirea unor eventuale excepții de la regulă nu poate avea caracter discriminatoriu, așa cum se întâmplă în zona activităților casnice, unde munca e prestată predominant de femei. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu cumpărarea de servicii și bunuri pentru companie. Articolul subliniază importanța documentației corecte pentru serviciile achiziționate, mai ales cele de la alte companii din același grup, pentru a asigura că TVA-ul aferent poate fi dedus legal.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul
Acest departament se ocupă de cumpărarea de bunuri și servicii. Articolul explică regulile legate de transportul rutier de mărfuri, inclusiv cele internaționale, ceea ce influențează cum se fac achizițiile și cum se încheie contractele cu furnizorii de transport pentru a respecta cerințele de raportare.
De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024. Citește articolul
Oferă claritate asupra modului în care ar trebui să fie structurate contractele și ce TVA se aplică la achiziția de terenuri, pentru a evita costuri neașteptate.
În luna noiembrie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a analizat dacă livrarea de terenuri pe care se află doar fundații de construcții, care au destinația de locuință, reprezintă o livrare de „teren construibil”, operațiune supusă TVA, sau o livrare a unei „părți de construcții noi”, operațiune ce poate fi scutită de TVA. În esență, s-a stabilit că o operațiune de livrare a unui teren pe care se află, la data acestei livrări, exclusiv fundații de construcții cu destinația de locuință constituie o livrare a unui „teren construibil”. Citește articolul
Participarea la forme asociative (cooperative) poate duce la negocierea unor condiții mai avantajoase pentru achiziția de materii prime, ceea ce interesează direct departamentul care se ocupă de cumpărături și contracte.
În cursul anului 2025, fermierii vor avea la dispoziție multiple programe de finanțare prin intermediul Planului Strategic pentru Politica Agricolă Comună (PS PAC) pentru investiții în agricultură și procesare alimentară. Obținerea finanțărilor nerambursabile se va face în ordinea punctajelor obținute de către solicitanți în etapa de evaluare a proiectelor depuse, iar șansele de finanțare pot fi îmbunătățite din timp, îndeplinind principiile privind selecția proiectelor menționate în cadrul PS PAC și care vor fi transpuse în criterii de selecție în viitoarele ghiduri ale solicitantului. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu cumpărarea materialelor de ambalare și trebuie să se asigure că achiziționează ambalaje care respectă noile legi, inclusiv cele cu conținut reciclat sau interzicerea anumitor tipuri.
Consiliul Uniunii Europene (UE) a adoptat recent o reglementare propusă de Comisia Europeană, care vizează reducerea deșeurilor de ambalaje, punând accent pe reutilizare și reciclare. De asemenea, sunt stabilite noi reguli pentru operatorii economici, care trebuie să adopte măsuri suplimentare pentru gestionarea eficientă a ambalajelor. Citește articolul
Acest departament este interesat de creșterea producției locale, deoarece ar putea găsi mai ușor furnizori români și ar reduce dependența de produsele importate, îmbunătățind aprovizionarea.
Producătorii de legume și fructe ar putea beneficia de un program de ajutor de stat menit să sprijine acest sector, conform unui proiect de lege aprobat recent la Senat. Scopul acestei scheme de ajutor este de a stimula producția locală și de a reduce dependența de importuri. Programul oferă finanțare de până la 80% din investiție, cu un plafon de 200.000 de euro, pentru construirea de sere. Citește articolul
Dacă firma cumpără servicii de la alte companii (de exemplu, servicii de pază și securitate), acest departament trebuie să se asigure că descrierile serviciilor din contracte sunt în linie cu noile clasificări oficiale.
Astăzi a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin pentru actualizarea și completarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR). Modificările includ o descriere mai clară a unor ocupații profesionale din domeniul educației timpurii, care au fost deja redenumite în acest an prin HG nr. 1.283/2024. De asemenea, au fost introduse două noi ocupații.