avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 700 soluții astăzi
Acasă Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

Departament: Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement")

ACCES PREMIUM

UPDATE Exporturi: Anumite firme pot cere prezentarea mărfurilor în alte locuri decât birourile vamale. Normele de aplicare, oficializate

Ajută la înțelegerea condițiilor de export și reexport, lucru important la negocierea contractelor cu furnizorii internaționali sau când se gestionează mărfuri care vor fi trimise mai departe.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
11 Martie 2024 | 1607 | Timp de citire: 2 min.

În cazul exporturilor, legislația vamală a Uniunii Europene permite celor care au statutul de operator economic autorizat să solicite, la Autoritatea Vamală Română (AVR), prezentarea mărfurilor în alte locuri decât birourile vamale. În acest sens, AVR a oficializat luni un ordin cu normele de aplicare necesare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Construct Plus: Ajutorul de stat pentru produsele și materialele de construcții, instituit astă-vară, este modificat înainte de a deveni operațional. Ce noutăți sunt

Acest departament este interesat de modificările aduse definiției activelor eligibile (cum ar fi includerea terenurilor și utilajelor), deoarece acestea influențează ce tipuri de achiziții pot fi finanțate prin programul de ajutor de stat.

avocatnet.ro în Finanțări
11 Martie 2024 | 4092 | Timp de citire: 2 min.

Statul va stimula producția internă de produse și materiale de construcții prin programul Construct Plus. Deși ajutorul de stat a fost introdus, prin OUG, în iulie 2023, acesta este ajustat acum printr-o lege nouă înainte să fi devenit operațional. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Modificări privind transportul alternativ: Dispare posibilitatea folosirii unei mașini în baza unui contract de închiriere sau comodat, printre altele

Dacă firma folosea mașini închiriate sau în comodat, acum trebuie să schimbe felul în care le procură (cumpărând sau prin leasing) și să gestioneze noile tipuri de înțelegeri cu furnizorii.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Martie 2024 | 8094 | Timp de citire: 2 min.

Mai multe modificări sunt propuse, printr-un proiect de ordonanță de urgență aflat în dezbatere publică la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), la legislația privind activitățile de transport alternativ. Poate cea mai importantă dintre schimbările propuse este eliminarea posibilității de colaborare în baza contractelor de închiriere sau comodat, variante folosite de cei mai mulți dintre cei care fac transport alternativ. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Rovinietă 2024: Taxele de drum pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane se schimbă din 11 martie

Dacă firma cumpără servicii de transport de la alți furnizori sau negociază contracte cu transportatorii, trebuie să știe cum se schimbă prețurile. Aceste informații îi ajută să negocieze mai bine și să se asigure că achizițiile sunt făcute la costuri corecte.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Martie 2024 | 4843 | Timp de citire: 2 min.

Anumite schimbări importante referitoare la rovinietele pe care trebuie să le achite transportatorii rutieri de mărfuri și transportatorii rutieri de persoane se aplică din data de 11 martie 2024, conform unei ordonanțe recent oficializate de către Executiv. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Din 11 martie, șoferii mașinilor mici pot cumpăra roviniete valabile pentru una, zece, 60 de zile sau 12 luni

Dacă firma achiziționează servicii de transport sau mașini, acest departament trebuie să știe cum se schimbă costurile taxelor de drum pentru a negocia contracte mai bune și pentru a gestiona cheltuielile.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
11 Martie 2024 | 9407 | Timp de citire: 2 min.

Perioadele de valabilitate a tarifelor de utilizare a drumurilor naționale (rovinieta), precum și excepțiile de la plata acestei taxe au fost modificate la începutul anului și intră în vigoare începând cu data de 11 martie. Conform modificărilor, pentru autoturismele mici si cele cu masa mai mică de 3,5 tone, dispare rovinieta cu valabilitate de șapte zile și cea de 90 de zile și este introdusă rovinieta cu valabilitate de o zi, cea cu valabilitate de 10 zile și cea cu valabilitate de 60 de zile. De la aceeași dată, și ambulanțele private sunt obligate să platească această taxă, scutirea urmând să rămână valabilă numai pentru cele publice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Schimbarea structurii economiilor: Cum se mai ”face PIB” în România și în UE

Schimbările în structura economiei influențează disponibilitatea materiilor prime, a serviciilor și a furnizorilor. Acest departament monitorizează aceste tendințe pentru a gestiona mai bine relațiile cu furnizorii și a negocia contracte avantajoase.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
11 Martie 2024 | 888 | Timp de citire: 2 min.

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele mai accentuate modificări structurale de la nivel european. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Independent vs. dependent

Recalificări fiscale: Există un risc ridicat de impuneri suplimentare în cazul activităților prin aplicațiile de ridesharing sau livrări la domiciliu. Ce sfătuiesc specialiștii

Este important pentru acest departament să se asigure că toate contractele cu furnizorii sau colaboratorii externi sunt redactate corect și reflectă exact realitatea muncii prestate, pentru a evita riscurile ca acestea să fie considerate contracte de muncă.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2024 | 1 | 3904 | Timp de citire: 5 min.

Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții pot angaja firmele deținuți

Acest departament va fi interesat de modul în care se inițiază și se gestionează contractele de prestări servicii cu penitenciarele pentru asigurarea forței de muncă, văzând acest lucru ca pe o achiziție de servicii.

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Martie 2024 | 1703 | Timp de citire: 3 min.

Firmele pot soluționa temporar deficitul de personal încheind contracte de prestări servicii cu penitenciare. Acest aranjament permite angajarea deținuților, fără a implica taxe suplimentare pentru companii. Avantaje există pentru ambele părți, cu beneficii atât sociale, cât și economice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Normele legislației privind consolidarea clădirilor, modificate oficial pentru a reflecta recentele schimbări din domeniu

Acest departament ar fi interesat de modul în care firmele sau instituțiile pot participa la programul de consolidare a clădirilor, fie ca beneficiari, fie ca furnizori de servicii, și de noile reguli care pot afecta contractele și achizițiile legate de aceste lucrări.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 Martie 2024 | 1898 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată de mai multe ori în ultima perioadă, printre noutăți fiind de amintit schimbarea numelor celor două subprograme ale programului de consolidare a clădirilor cu risc seismic și modificarea regulilor folosite de asociațiile de proprietari pentru a-și exprima acordul privind participarea la programul de consolidare. Pentru a se transpune aceste schimbări în normele metodologice, un ordin al Ministerului Dezvoltării a fost publicat chiar azi în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Directivă transpusă cu întârziere

UPDATE Noile reguli pentru cumpărătorii și administratorii de credite, oficializate. Drepturi noi pentru consumatori, inclusiv în privința modificării condițiilor contractuale

Acest departament este responsabil cu gestionarea contractelor și trebuie să înțeleagă noile condiții și elemente obligatorii pentru contractele de administrare a creditelor, precum și pentru cesiunea (transferul) acestora.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
8 Martie 2024 | 5580 | Timp de citire: 6 min.

Noua ordonanță privind administratorii și cumpărătorii de credit a fost publicată joi în Monitorul Oficial, asigurând, din 17 martie, adică cu ceva întârziere, transpunerea unei directive europene. Majoritatea obligațiilor puse în sarcina creditorilor, administratorilor sau cumpărătorilor de credite vor fi însoțite de amenzi ce ajung până la 100.000 de lei, urmând ca o direcție special înființată din ANPC, de până la 200 de posturi, să se ocupe de controale. Noul act normativ prevede și câteva modificări la ordonanțele privind contractele de credit cu consumatorii, cum ar fi obligarea creditorilor să comunice unele informații înainte de a modifica termenii și condițiile contractuale, precum și de a recurge la măsuri de restructurare rezonabile înainte de a demara executări silite contra debitorilor. Citește articolul