Ajută la înțelegerea condițiilor de export și reexport, lucru important la negocierea contractelor cu furnizorii internaționali sau când se gestionează mărfuri care vor fi trimise mai departe.
În cazul exporturilor, legislația vamală a Uniunii Europene permite celor care au statutul de operator economic autorizat să solicite, la Autoritatea Vamală Română (AVR), prezentarea mărfurilor în alte locuri decât birourile vamale. În acest sens, AVR a oficializat luni un ordin cu normele de aplicare necesare. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările aduse definiției activelor eligibile (cum ar fi includerea terenurilor și utilajelor), deoarece acestea influențează ce tipuri de achiziții pot fi finanțate prin programul de ajutor de stat.
Statul va stimula producția internă de produse și materiale de construcții prin programul Construct Plus. Deși ajutorul de stat a fost introdus, prin OUG, în iulie 2023, acesta este ajustat acum printr-o lege nouă înainte să fi devenit operațional. Citește articolul
Dacă firma folosea mașini închiriate sau în comodat, acum trebuie să schimbe felul în care le procură (cumpărând sau prin leasing) și să gestioneze noile tipuri de înțelegeri cu furnizorii.
Mai multe modificări sunt propuse, printr-un proiect de ordonanță de urgență aflat în dezbatere publică la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), la legislația privind activitățile de transport alternativ. Poate cea mai importantă dintre schimbările propuse este eliminarea posibilității de colaborare în baza contractelor de închiriere sau comodat, variante folosite de cei mai mulți dintre cei care fac transport alternativ. Citește articolul
Dacă firma cumpără servicii de transport de la alți furnizori sau negociază contracte cu transportatorii, trebuie să știe cum se schimbă prețurile. Aceste informații îi ajută să negocieze mai bine și să se asigure că achizițiile sunt făcute la costuri corecte.
Anumite schimbări importante referitoare la rovinietele pe care trebuie să le achite transportatorii rutieri de mărfuri și transportatorii rutieri de persoane se aplică din data de 11 martie 2024, conform unei ordonanțe recent oficializate de către Executiv. Citește articolul
Dacă firma achiziționează servicii de transport sau mașini, acest departament trebuie să știe cum se schimbă costurile taxelor de drum pentru a negocia contracte mai bune și pentru a gestiona cheltuielile.
Perioadele de valabilitate a tarifelor de utilizare a drumurilor naționale (rovinieta), precum și excepțiile de la plata acestei taxe au fost modificate la începutul anului și intră în vigoare începând cu data de 11 martie. Conform modificărilor, pentru autoturismele mici si cele cu masa mai mică de 3,5 tone, dispare rovinieta cu valabilitate de șapte zile și cea de 90 de zile și este introdusă rovinieta cu valabilitate de o zi, cea cu valabilitate de 10 zile și cea cu valabilitate de 60 de zile. De la aceeași dată, și ambulanțele private sunt obligate să platească această taxă, scutirea urmând să rămână valabilă numai pentru cele publice. Citește articolul
Schimbările în structura economiei influențează disponibilitatea materiilor prime, a serviciilor și a furnizorilor. Acest departament monitorizează aceste tendințe pentru a gestiona mai bine relațiile cu furnizorii și a negocia contracte avantajoase.
Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele mai accentuate modificări structurale de la nivel european. Citește articolul
Este important pentru acest departament să se asigure că toate contractele cu furnizorii sau colaboratorii externi sunt redactate corect și reflectă exact realitatea muncii prestate, pentru a evita riscurile ca acestea să fie considerate contracte de muncă.
Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul
Acest departament va fi interesat de modul în care se inițiază și se gestionează contractele de prestări servicii cu penitenciarele pentru asigurarea forței de muncă, văzând acest lucru ca pe o achiziție de servicii.
Firmele pot soluționa temporar deficitul de personal încheind contracte de prestări servicii cu penitenciare. Acest aranjament permite angajarea deținuților, fără a implica taxe suplimentare pentru companii. Avantaje există pentru ambele părți, cu beneficii atât sociale, cât și economice. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de modul în care firmele sau instituțiile pot participa la programul de consolidare a clădirilor, fie ca beneficiari, fie ca furnizori de servicii, și de noile reguli care pot afecta contractele și achizițiile legate de aceste lucrări.
Legislația privind reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată de mai multe ori în ultima perioadă, printre noutăți fiind de amintit schimbarea numelor celor două subprograme ale programului de consolidare a clădirilor cu risc seismic și modificarea regulilor folosite de asociațiile de proprietari pentru a-și exprima acordul privind participarea la programul de consolidare. Pentru a se transpune aceste schimbări în normele metodologice, un ordin al Ministerului Dezvoltării a fost publicat chiar azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu gestionarea contractelor și trebuie să înțeleagă noile condiții și elemente obligatorii pentru contractele de administrare a creditelor, precum și pentru cesiunea (transferul) acestora.
Noua ordonanță privind administratorii și cumpărătorii de credit a fost publicată joi în Monitorul Oficial, asigurând, din 17 martie, adică cu ceva întârziere, transpunerea unei directive europene. Majoritatea obligațiilor puse în sarcina creditorilor, administratorilor sau cumpărătorilor de credite vor fi însoțite de amenzi ce ajung până la 100.000 de lei, urmând ca o direcție special înființată din ANPC, de până la 200 de posturi, să se ocupe de controale. Noul act normativ prevede și câteva modificări la ordonanțele privind contractele de credit cu consumatorii, cum ar fi obligarea creditorilor să comunice unele informații înainte de a modifica termenii și condițiile contractuale, precum și de a recurge la măsuri de restructurare rezonabile înainte de a demara executări silite contra debitorilor. Citește articolul