Dacă firma intenționează să cumpere mașini de valoare mare, departamentul de Achiziții trebuie să știe despre acest impozit suplimentar. Acesta adaugă un cost important la valoarea totală a achiziției și trebuie luat în considerare în buget și în deciziile de cumpărare.
Din 2024, persoanele juridice care dețin vehicule scumpe trebuie să achite la stat, suplimentar impozitului local, o așa-zisă taxă pe lux. Iată ce știm până acum despre acest subiect. Citește articolul
Departamentul se ocupă cu achiziția ambalajelor și cu încheierea contractelor cu furnizorii și cu administratorul SGR, fiind esențial să știe ce modificări apar pentru a asigura conformitatea.
La Camera Deputaților s-a discutat săptămâna aceasta modificarea Legii nr. 249/2015 pentru eliminarea vinurilor din sfera de aplicare a sistemului de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje nereutilizabile. Astfel, un amendament care modifică sfera de aplicabilitate a SGR urmează să fie votat în curând, printr-un proiect de lege ce aștepta demult să iasă din Parlament. Citește articolul
Costurile pentru materiile prime și produsele cumpărate din străinătate sunt direct influențate de cursul valutar, ceea ce ne ajută să negociem mai bine contractele și să gestionăm cheltuielile.
Analiza efectuată de economiștii de la Erste Bank indică faptul că cursul de schimb real a fost supraevaluat timp de 1,5 ani, din cauza diferenței persistente și ridicate între inflația din România față de cea din zona euro produsă de explozia prețurilor la energie, la produsele de bază și de majorările semnificative a salariilor din România. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe că modul de primire a facturilor de la furnizori se schimbă (vor fi exclusiv electronice) și că trebuie să adapteze procesele interne pentru a le gestiona corect.
Cel puțin teoretic, 1 martie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la contribuabili, prin sistemul e-Factura, la ANAF. Citește articolul
Departamentul de achiziții trebuie să cunoască noile cerințe pentru materialele de construcții (izolații ignifuge și rezistente la foc) pentru a se asigura că achiziționează produsele corecte și conforme pentru proiectele companiei.
Pentru a se reduce riscul de incendiu, la lucrările de anvelopare termică se vor putea folosi doar materiale ce au proprietăţi ignifuge şi un grad ridicat de rezistenţă la foc, după cum apare într-un proiect legislativ pus miercuri în dezbaterea Parlamentului. Citește articolul
Departamentul de Achiziții este interesat de inflație pentru că aceasta afectează prețurile materiilor prime, ale bunurilor și serviciilor de la furnizori, influențând negocierile și costurile de aprovizionare ale companiei.
Percepția că prețurile la produsele de bază cresc mai mult decât o arată statisticile are corespondent în realitate: focusând pe creșterea prețurilor la alimentele la care nu se poate renunța, se constată că această creștere – din fața tejghelei sau a tarabei – e dublă față de cea din statistici. Citește articolul
Modificările regulilor de recepție influențează direct modul în care sunt gestionate contractele de execuție, cum se stabilesc etapele de plată și cum se realizează preluarea lucrărilor pe secțiuni, înainte de finalizarea întregului proiect.
În cazul proiectelor de infrastructură de transport, inclusiv rutier, ce vizează interesul public și strategic, recepționarea lucrărilor se va face pe loturi, secțiuni, sectoare, părți sau obiecte de lucrări incluse în autorizația de construire, astfel încât să fie date cât mai repede în folosință, după cum reiese dintr-un proiect de hotărâre adoptat de Guvern azi. Citește articolul
Articolul conține informații despre costuri noi, cum ar fi taxele de drum pentru transportatori, și despre limitarea prețurilor la anumite produse, ceea ce afectează negocierile și contractele cu furnizorii.
În martie 2024, companiile și PFA-urile trebuie să acorde atenție mai multor chestiuni importante pentru afacerile lor, majoritatea fiind din sfera fiscalității. Printre altele, vorbim de prescrierea anului fiscal 2017, schimbări la taxele de drum, noi tarife pentru serviciile Registrului comerțului și prima tranșă a impozitelor locale pe clădiri, terenuri și vehicule. Iată ce e de reținut: Citește articolul
Cei de la achiziții cumpără bunuri și servicii pentru companie și primesc facturi de la furnizori. Este vital pentru ei să știe dacă facturile primite sunt valide conform noilor reguli e-Factura pentru ca firma să poată deduce TVA-ul și să evite costuri suplimentare.
Mai multe probleme practice legate de folosirea sistemului e-Factura în relația B2B au fost adunate de Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă transmisă recent Ministerului Finanțelor (MF). Printre altele, fiscaliștii cer de la MF clarificări oficiale privind deducerea TVA-ului începând cu 1 iulie 2024, situația celor care au codul de TVA anulat, situația agricultorilor care aplică regimul simplificat de TVA sau facturile centralizatoare. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările tarifelor pentru serviciile Registrului Comerțului și de costul motorinei (care poate fi redus prin ajutorul de stat), deoarece aceste aspecte influențează costurile de achiziție și gestionarea contractelor cu furnizorii.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 19 - 25 februarie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul