Departament: Achiziții (Procurement)
SSM - avantaj prin siguranță
Organizarea activității SSM și opțiunile angajatorului. De la asumare personală, la servicii externe – un ghid pentru decizia corectă și responsabilă
Acest departament este responsabil de cumpărarea de servicii sau produse pentru companie. Dacă firma decide să apeleze la o firmă externă pentru siguranța muncii, acest departament va gestiona contractele și alegerea furnizorului potrivit.
25 Septembrie 2025 | 1 | 2649 | Timp de citire: 3 min.
Odată ce am înțeles principiile de bază ale securității și sănătății în muncă (SSM), o întrebare fundamentală pentru orice angajator este cum organizează, în mod concret, această activitate în compania sa. Alegerea uneia dintre opțiunile permise de lege nu este doar o formalitate, ci o decizie strategică ce definește modul în care compania se raportează la siguranța echipei Citește articolul
Curs online despre AI, în România
Management în era AI: Cum funcționează inteligența artificială în business, procese practice și conformitate, pentru manageri
Acest departament este interesat să învețe cum să utilizeze inteligența artificială pentru a gestiona mai bine contractele și procesele de achiziții, asigurându-se că sunt respectate regulile.
Majoritatea managerilor știu să folosească ChatGPT, dar puțini înțeleg cum funcționează un algoritm de recrutare, cum se automatizează facturarea sau cum se optimizează un proces de vânzări folosind inteligența artificială. Înțelegerea deosebirii dintre a folosi o unealtă AI și a înțelege tehnologia din spatele proceselor de business poate face diferența între o implementare reușită și una care creează probleme costisitoare. Cursul online "Management în era AI" te învață să înțelegi nu doar ce faci, ci de ce și cum funcționează fiecare tehnologie, în contextul real al companiei. Citește articolul
Proiect: Acordul de funcționare a spațiilor comerciale va depinde de autorizația de securitate la incendiu
Acest departament va fi responsabil cu achiziționarea de servicii sau echipamente necesare pentru siguranța la incendiu, cum ar fi detectoare, sau pentru contractarea de specialiști în domeniu.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus în dezbatere publică două proiecte de lege prin care condiționează acordul de funcționare pentru spațiile comerciale de existența autorizației de securitate la incendiu, introduce obligația dotării locuințelor colective cu detectoare autonome de incendiu și stabilește reguli stricte pentru administratorii de clădiri și conducătorii de instituții în cazul nefuncționării instalațiilor de protecție. Totodată, întreprinderile mijlocii vor fi obligate să constituie comisii tehnice de apărare împotriva incendiilor. Citește articolul
Șoferii care nu-și preschimbă actele care nu mai corespund ca formă sau conținut riscă amenzi chiar dacă nu circulă în perioada în care ele nu mai sunt conforme
Dacă firma cumpără sau închiriază mașini, acest departament trebuie să se asigure că documentele vehiculelor sunt în regulă de la început și că se respectă termenele pentru preschimbări sau radieri, conform contractelor.
24 Septembrie 2025 | 5 | 59388 | Timp de citire: 1 min.
Dacă nu-și reînnoiesc actele în baza cărora conduc, respectiv permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare a autovehiculului, atunci când informațiile cuprinse în ele nu mai corespund sau sunt deteriorate, șoferii riscă amenzi chiar și în situația în care nu conduc, deoarece, de câțiva ani, pot fi sancționați și de polițiștii de la serviciul de permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, atunci când constată astfel de situații. În plus, polițiștii de la ghișeu pot da amenzi și pentru deținerea simultană a două permise de conducere naționale, dintre care unul eliberat într-o țară străină. Citește articolul
Riscuri și recomandări privind serviciile, redevențele și finanțările intragrup
Departamentul este interesat de modul în care trebuie create și gestionate contractele pentru servicii, redevențe sau finanțări cu alte companii din același grup, pentru a evita problemele fiscale și a justifica tranzacțiile.
În articolul de față sintetizăm principalele riscuri și recomandări de avut în vedere, de către contribuabilii care fac parte din grupuri de firme, atunci când vine vorba de servicii, redevențe și finanțări intragrup. Citește articolul
Discriminarea pe criterii geografice în comerț: Ce trebuie știut despre drepturile, obligațiile și sancțiunile existente în această materie
Acest departament este interesat să știe că poate cumpăra bunuri și servicii de la furnizori din alte țări UE fără a fi discriminat pe baza locației sau a metodei de plată, asigurându-și cele mai bune condiții contractuale.
Consumatorii români ar trebui să cunoască faptul că refuzul unor comercianți din state membre ale Uniunii Europene (UE) de a le vinde produse sau servicii sub diverse motive sau la prețuri mult mai mari constituie practici reunite sub denumirea de „geoblocare” și sunt interzise de legislația europeană. În aceeași măsură, practici asemănătoare ale comercianților români intră sub incidența aceleiași legislații europene și, în plus, sunt aspru sancționate de cea autohtonă. Citește articolul
UPDATE Contractele încheiate (cu clienții) de contabili, consultanți fiscali, auditori și evaluatori vor deveni titluri executorii. Proiectul cu măsura, votat de Senat
Acest departament este interesat pentru că se ocupă cu semnarea contractelor cu furnizorii de servicii (cum ar fi contabilii sau auditorii). Este important să știe că aceste contracte pot deveni direct titluri de plată, ceea ce simplifică modul în care acești furnizori își pot recupera banii în caz de neplată.
Contabilii, consultanții fiscali, auditorii și evaluatorii vor putea recupera mult mai ușor onorariile restante de la clienți, deoarece contractele încheiate între părți vor deveni titluri executorii, conform unor proiecte adoptate recent la Senat. Citește articolul
Clarificare MF: Anumitor suplimente alimentare li se poate aplica TVA-ul redus
Departamentul trebuie să înțeleagă costurile reale ale produselor pe care le cumpără, deoarece TVA-ul influențează prețul de achiziție și negocierile cu furnizorii.
De principiu, suplimentele alimentare au trecut pe cota de TVA de 21% începând din august 2025, însă Ministerul Finanțelor (MF) a clarificat recent că anumite suplimente se pot încadra pe cota de TVA de 11%, în anumite condiții. Citește articolul
UPDATE Rabla 2025: Ce trebuie să facă moștenitorii unui beneficiar al sprijinului financiar pentru cumpărarea de mașini noi, după moartea acestuia, ca să nu fie nevoiți să returneze banii statului
Este interesat de acest program dacă firma cumpără mașini noi pentru flota proprie, deoarece poate obține reduceri semnificative prin subvențiile oferite de programul Rabla.
22 Septembrie 2025 | 1 | 2347 | Timp de citire: 2 min.
După cum este prevăzut în noul ghid al programului Rabla pentru persoanele fizice, apărut recent, cei ce-și cumpără o mașină nouă prin acest program au o serie de obligații și după ce primesc banii de la stat, respectiv în perioada de monitorizare a finanțării. De pildă, mașinile cumpărate prin programul Rabla trebuie să rămână în proprietatea beneficiarului sprijinului financiar timp de un an și jumătate. Dacă se întâmplă ca beneficiarul banilor să moară în perioada de până la un an și jumătate de la cumpărarea mașinii prin programul Rabla, moștenitorii trebuie să transmită autorităților certificatul acestuia de deces, altfel riscă să returneze banii primiți de beneficiar de la stat și, în plus, vor trebui să plătească și dobânzi și penalități aplicate la suma de returnat. Înscrierea persoanelor fizice în programul Rabla va fi posibilă începând cu 30 septembrie. Citește articolul
CSRD: Companiile europene plasează analiza lanțurilor valorice și evaluarea riscurilor de-a lungul lanțurilor de aprovizionare în topul instrumentelor folosite la primul exercițiu de raportare
Articolul subliniază nevoia de transparență în lanțurile de aprovizionare și în relația cu furnizorii, aspecte gestionate de departamentul de Achiziții și Contract Management, care trebuie să se asigure că partenerii respectă principiile de sustenabilitate.
Companiile europene plasează analiza lanțurilor valorice și evaluarea riscurilor de-a lungul lanțurilor de aprovizionare în topul instrumentelor folosite la primul exercițiu de raportare obligatorie în condițiile Directivei privind Raportarea Corporativă de Sustenabilitate (CSRD), acestea fiind prezente în opt din zece rapoarte analizate de Deloitte în cadrul studiului „Beyond compliance: Observations on practices following Wave 1 of CSRD reporting”. Citește articolul










