Regulile noi despre relocarea vehiculelor parcate, precum și cerințele pentru documentele mașinilor (cum ar fi noul 'Auto-Pass' sau Cartea Verde digitală) sunt relevante pentru administrarea parcului auto al companiei și a spațiilor de parcare.
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Acest departament gestionează documentele oficiale ale companiei și se ocupă de relația cu instituțiile statului. Articolul este relevant pentru că descrie procesul practic de actualizare a codurilor de activitate la Registrul Comerțului și de obținere a noului certificat de înregistrare.
În pragul intrării în vigoare a celei de-a treia revizuiri a Clasificării Activităților din Economia Națională (CAEN) - CAEN Rev.3 - , Institutul Național de Statistică (INS) pune la dispoziție un instrument util pentru a urmări corespondențele dintre versiunea anterioară și noua versiune CAEN. Citește articolul
Dacă firma are automate de vânzări, acest departament se ocupă adesea cu funcționarea și amplasarea lor. Trebuie să știe noile cerințe privind casele de marcat pentru aceste automate, ca să le gestioneze corect.
Două măsuri importante, de simplificare, pentru comercianții de bunuri și prestatorii de servicii, care sunt obligați să folosească aparate de marcat, sunt prevăzute de o lege oficializată recent și care se aplică din 26 decembrie 2024. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu gestionarea spațiilor fizice și a regulilor de utilizare a acestora, inclusiv a regulilor de ordine și siguranță în incinta clădirilor.
Recent a fost publicată în Monitorul Oficial o lege care modifică Statutul deputaților și senatorilor, introducând sancțiuni mai severe pentru încălcarea normelor referitoare la comportamentul și conduita acestora în timpul ședințelor. Citește articolul
Se referă la obținerea și gestionarea spațiilor de parcare necesare pentru funcționarea unităților hoteliere și pentru obținerea avizelor.
Guvernul a modificat recent legislația referitoare la turism, introducând o serie de prevederi care vizează atât consumatorii, cât și operatorii economici din domeniu. Noutățile privesc organizarea și desfășurarea activității de turism și vizează aspecte precum protecția turiștilor, funcționarea Organizațiilor de Management al Destinației (OMD) și facilitarea activității hoteliere. Citește articolul
Acest departament se ocupă de administrarea generală a instituției, inclusiv de gestionarea documentelor și de procesele necesare pentru respectarea noilor reguli, cum ar fi desemnarea responsabilului, colectarea, verificarea și arhivarea declarațiilor.
O procedură impusă de Ministerul Educației (ME) la începutul anului obligă profesorii din învățământul preuniversitar să completeze declarații de interese și să le depună până la sfârșitul lui 2024. Citește articolul
Acest departament se ocupă de spațiile de lucru și echipamentele (cum ar fi camerele de supraveghere). Trebuie să știe unde și cum pot fi instalate camerele video pentru a respecta legea și a proteja intimitatea angajaților.
Raportul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pe 2023 evidențiază necesitatea ca angajatorii, indiferent de sectorul lor de activitate, să înțeleagă pe deplin cerințele GDPR: să identifice temeiuri legale valide pentru prelucrarea datelor angajaților (evitând consimțământul în relațiile de muncă, care pare să fie constantă în materie de probleme identificate), să respecte principiile reducerii la minimum a datelor și limitării stocării, să asigure informarea completă și transparentă a persoanelor vizate, să adopte măsuri tehnice și organizatorice adecvate pentru a preveni accesul neautorizat, divulgarea nejustificată și utilizarea excesivă a datelor, dar și să instruiască periodic personalul cu privire la obligațiile ce le revin în materia protecției datelor. Citește articolul
Este direct relevant pentru cei care gestionează proprietățile companiei, mai ales în ce privește clasificarea și statutul fiscal al terenurilor.
În luna noiembrie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a analizat dacă livrarea de terenuri pe care se află doar fundații de construcții, care au destinația de locuință, reprezintă o livrare de „teren construibil”, operațiune supusă TVA, sau o livrare a unei „părți de construcții noi”, operațiune ce poate fi scutită de TVA. În esență, s-a stabilit că o operațiune de livrare a unui teren pe care se află, la data acestei livrări, exclusiv fundații de construcții cu destinația de locuință constituie o livrare a unui „teren construibil”. Citește articolul
Criteriul care oferă punctaj suplimentar pentru deținerea în proprietate a terenurilor agricole este direct relevant pentru acest departament, care gestionează patrimoniul și proprietățile companiei.
În cursul anului 2025, fermierii vor avea la dispoziție multiple programe de finanțare prin intermediul Planului Strategic pentru Politica Agricolă Comună (PS PAC) pentru investiții în agricultură și procesare alimentară. Obținerea finanțărilor nerambursabile se va face în ordinea punctajelor obținute de către solicitanți în etapa de evaluare a proiectelor depuse, iar șansele de finanțare pot fi îmbunătățite din timp, îndeplinind principiile privind selecția proiectelor menționate în cadrul PS PAC și care vor fi transpuse în criterii de selecție în viitoarele ghiduri ale solicitantului. Citește articolul
Acest departament este interesat de aspectele legate de construirea de noi facilități (sere) și de cerințele de spațiu, mai ales dacă există ajutoare de stat pentru astfel de investiții în infrastructură.
Producătorii de legume și fructe ar putea beneficia de un program de ajutor de stat menit să sprijine acest sector, conform unui proiect de lege aprobat recent la Senat. Scopul acestei scheme de ajutor este de a stimula producția locală și de a reduce dependența de importuri. Programul oferă finanțare de până la 80% din investiție, cu un plafon de 200.000 de euro, pentru construirea de sere. Citește articolul