avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 615 soluții astăzi
Acasă Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

ACCES PREMIUM

UPDATE Propunere adoptată tacit: Noi reforme privind regimul gestionării deșeurilor provenite din construire și demolare

Acest departament este direct implicat în gestionarea șantierelor de construcții sau demolări și trebuie să cunoască noile reguli pentru a asigura respectarea legii în ceea ce privește deșeurile.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
16 Decembrie 2024 | 3237 | Timp de citire: 2 min.

Senatul a adoptat tacit o propunere legislativă ce vizează stabilirea unui cadru pentru îmbunătățirea administrării gestionării deșeurilor provenite din activitățile de construire și desființare. Prin aceasta se urmărește, printre altele, o mai bună reciclare a deșeurilor și stimularea reutilizării componentelor de construcție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 9 - 15 decembrie 2024

Simplifică gestionarea autorizațiilor necesare pentru ca firma să își desfășoare activitatea, contribuind la eficiența operațională și la evitarea suspendării activității, precum și la gestionarea flotei auto.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
16 Decembrie 2024 | 1111 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 9 - 15 decembrie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce schimbări au apărut anul acesta la legislația privind drepturile persoanelor cu dizabilități

Departamentul administrativ și cel de gestionare a facilităților trebuie să știe despre cerințele de accesibilitate pentru spațiile companiei, astfel încât acestea să fie conforme pentru angajații și vizitatorii cu dizabilități.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Decembrie 2024 | 4 | 10725 | Timp de citire: 2 min.

Mai multe schimbări la legislația ce reglementează drepturile persoanelor cu dizabilități au apărut în acest an, unele aplicându-se deja, în timp ce altele sunt programate să se aplice de anul viitor. Mai exact, anul acesta s-a stabilit că și familiile care au în îngrijire un minor sau adult cu handicap accentuat pot beneficia de scutire de la plata chiriei, că persoanelor cu dizabilități nu li se mai poate refuza transportul interurban gratuit, chiar dacă au bilete emise în alt județ, dar și scutirea acestora de la taxa de omologare a mașinilor adaptate nevoilor lor și permiterea accesului cu câini-ghid în orice loc public. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Gânduri pentru acasă

Unii condamnați își pierd dreptul la vot pentru X ani. Ar trebui să le fie interzis și dreptul de a scrie în platforme de social media?

Incidentul și contextul discuției despre violență pot determina o reevaluare a măsurilor de securitate fizică pentru locațiile companiei și pentru evenimente, pentru a proteja personalul.

Alin Popescu în Editorial
Fondator, avocatnet.ro
14 Decembrie 2024 | 3 | 760 | Timp de citire: 2 min.

Transformarea unor infractori / interlopi / anarhiști în mega-starurile societății are, ca efect popularizarea fără precedent a unei atitudini în care regulile, morala și interacțiunea de bun simț sunt înlocuite de altceva, mult mai nociv. Pentru că, dacă îți petreci vremea urmărind oameni care-ți explică mereu ce proști sunt cei care nu fură, vei vedea furtul ca pe o perspectivă de luat în seamă. Oare libertatea de expresie, în zilele noastre, mai e același lucru cu libertatea de expresie de acum 100 de ani? Am avut discuția asta pe Linkedin și mi se pare atât de interesantă, încât merită să o avem și aici. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Recomandările Comisiei Europene de aplicare a unor măsuri mai dure privind fumatul în spații publice, oficializate

Pentru a gestiona corect spațiile companiei, în special cele exterioare, și a stabili unde este permis sau interzis fumatul, în conformitate cu noile recomandări.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2024 | 1 | 2440 | Timp de citire: 1 min.

În septembrie au apărut o serie de informații în presă, conform cărora fumatul în spațiile publice va fi interzis în toate statele UE, dar acestea s-au dovedit alarmiste și neadevărate. Comisia Europeană (CE) a confirmat atunci pentru avocatnet.ro că doar recomandă statelor membre o astfel de abordare, dar rămâne la latitudinea țărilor dacă și cum vor pune în practică recomandarea privind fumatul. Recomandările recente ale CE privind fumatul în spații publice au fost publicate joi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Care sunt obligațiile pentru perioada de monitorizare a investiției, în cazul antreprenorilor care au obținut finanțare la ediția precedentă

Gestionează locul în care se desfășoară activitatea finanțată, inclusiv posibilele schimbări de adresă și accesul pentru verificările din partea autorităților.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
13 Decembrie 2024 | 1 | 1684 | Timp de citire: 4 min.

Cea de-a treia ediție a programului Start-up Nation s-a încheiat în data de 15 noiembrie 2024, data-limită până la care antreprenorii și-au încărcat cererile de decont pentru cheltuielile efectuate în perioada de implementare proiectelor de investiții. Începând cu data plății cererii de rambursare, antreprenorii intră în etapa de monitorizare a investiției pentru o perioadă de trei ani, în care vor trebui să îndeplinească obligațiile asumate prin intermediul acordului de finanțare. Principalele obligații asumate se referă la menținerea noilor locuri de muncă ce au fost create în perioda de implementare, dar și continuarea activității finanțate în condițiile în care a fost acordat ajutorul financiar nerambursabil. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce este importantă directiva privind reziliența entităților critice și ce trebuie să știe companiile vizate

Acest departament este responsabil de infrastructura fizică a companiei (clădiri, utilități) și trebuie să se asigure că aceasta este rezistentă la riscuri precum dezastrele naturale, menționate în articol, pentru a menține funcționarea serviciilor esențiale.

PwC România în Aspecte juridice
12 Decembrie 2024 | 546 | Timp de citire: 2 min.

Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Acordurile și autorizațiile pentru comerțul în zone publice, valabile pe perioadă nedeterminată. O declarație pe propria răspundere e necesară anual

Departamentul administrativ este cel care se ocupă direct cu obținerea și menținerea autorizațiilor pentru sedii și puncte de lucru, precum și cu depunerea documentelor necesare. Aceste schimbări simplifică sau modifică modul lor de lucru cu autoritățile locale.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Decembrie 2024 | 2 | 5333 | Timp de citire: 3 min.

O lege adoptată toamna aceasta în Parlament și care va intra joi în vigoare prevede valabilitate pe perioadă nedeterminată pentru acordurile și autorizațiile de funcționare emise de consiliile locale comercianților cu sediu fix, atâta vreme cât nu intervin modificări care să afecteze acordul/autorizația, urmând ca operatorii economici să ceară reautorizarea doar când apar modificări și în termenul cerut de lege. Pentru asta, anual, operatorii economici vor trebui să depună declarații prin care-și asumă faptul că nu s-au schimbat condițiile ce au stat la baza acordării acordului/autorizației de funcționare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Operațiuni imobiliare: Noi modificări la impozitarea veniturilor obținute de persoanele fizice

Acest departament se ocupă de administrarea proprietăților companiei (clădiri, terenuri). Modificările fiscale legate de transferul acestora afectează direct costurile și modul în care se fac tranzacțiile imobiliare ale firmei.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
9 Decembrie 2024 | 1 | 31359 | Timp de citire: 5 min.

Guvernul a venit recent cu o serie de optimizări la regulile pentru impozitarea veniturilor obținute de persoanele fizice din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal. Însă trebuie precizat că unele dintre ele vizează inclusiv persoanele juridice. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Realități de pe piața muncii

Controlul vestiarelor la locul de muncă și nerespectarea intimității angajaților

Acest departament este responsabil de asigurarea și gestionarea spațiilor de lucru, inclusiv a vestiarelor, și trebuie să se asigure că acestea sunt conforme cu normele legale și oferă un mediu respectuos pentru angajați.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Decembrie 2024 | 1 | 12669 | Timp de citire: 4 min.

Respectul pentru intimitatea angajaților este esențial, însă în 2024 încă discutăm despre cum unii lucrători se confruntă cu situații de genul controlului vestiarelor în lipsă. Conform legislației, angajatorii trebuie să asigure condiții adecvate și securizate pentru bunurile personale ale angajaților, iar intervențiile asupra acestora fără consimțământ pot fi considerate încălcări ale vieții private. Citește articolul