Pentru companiile care dețin sau operează autogări, acest departament trebuie să înțeleagă noile obligații privind accesul nediscriminatoriu al operatorilor de transport la serviciile oferite, precum și cerințele de licențiere.
O recent oficializată ordonanță de urgență modifică legislația privitoare la transporturile rutiere. Noua normă permite operatorilor să solicite licențe pentru orice traseu doresc, fără a fi limitați de deciziile autorităților, introduce o limită de nouă ani pentru vechimea autobuzelor intrajudețene și elimină limitările existente până acum referitor la numărul de licențe de transport interjudețean care pot fi eliberate. Citește articolul
Acest departament se ocupă de contractele de închiriere și de spațiile fizice ale companiei, iar noile reguli fiscale influențează modul în care se fac plățile de chirii și ce documente trebuie schimbate cu proprietarii.
Câteva clarificări oficiale pentru chiriile plătite persoanelor fizice de firme și PFA-uri, ce erau așteptate de contribuabili de la începutul anului, au venit abia de curând de la Guvern. Din 2024, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu asigurarea resurselor materiale, a spațiilor și a tehnologiilor necesare pentru desfășurarea evaluărilor, inclusiv a celor pentru persoanele cu nevoi speciale.
Standardele minime pentru evaluarea din timpul anului și pentru cea de la final de semestru ori de an universitar a studenților au fost oficializate recent. Metoddologia care le cuprinde urmărește garantarea unui proces de evaluare echitabil, definind clar atât evaluarea continuă (teste, proiecte), cât și cea sumativă (examene). Documentul detaliază obligațiile instituțiilor de învățământ, inclusiv utilizarea tehnologiei și asigurarea integrității academice. Ordinul care instituie aceste măsuri impune, de asemenea, accesul echitabil la resurse pentru toți studenții, inclusiv pentru cei cu dizabilități. Citește articolul
Acest departament este interesat de condițiile de siguranță și sănătate din spațiile de lucru (birouri, șantiere, unități de cazare etc.) și de modul în care sunt gestionate documentele administrative, cum ar fi adeverințele de vechime.
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Este interesat de noile reguli fiscale privind chiriile plătite de firmă către persoane fizice, pentru a gestiona corect contractele de închiriere și plățile aferente.
Mai multe modificări la regimul legal al sistemelor e-Factura, e-TVA și e-Transport, dar și la Codul fiscal și Legea contabilității, au fost oficializate miercuri prin ordonanță de urgență. Actul normativ cuprinde o sumedenie de mici noutăți, clarificări utile și prelungiri de termene. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu administrarea parcului auto al firmei și trebuie să se asigure că toate mașinile au actele de asigurare necesare și valabile, inclusiv pentru călătoriile internaționale.
În prezent, șoferii trebuie să se asigure că au asigurarea Carte Verde în format fizic atunci când călătoresc în afara țării. Însă, începând cu 1 ianuarie 2025, aceștia vor putea prezenta asigurarea Carte Verde și în format electronic în cazul unui control sau accident în afara țării. Documentele completate manual nu vor fi acceptate și nu vor fi recunoscute în cadrul Sistemului Carte Verde. Citește articolul
Legile noi despre notari sunt importante pentru gestionarea proprietăților companiei, în special dacă sunt implicate moșteniri, și pentru alte documente administrative ce necesită un notar.
O lege privind activitatea notarilor publici, publicată marți în Monitorul Oficial, vizează extinderea competenței în procedurile succesorale, dreptul notarilor în funcție de a se înscrie la concursul de schimbări de sedii, precum și modificări în cazul suspendării din funcție pentru neachitarea obligațiilor bănești. Citește articolul
Posibilitatea de a delega către Consiliul de Administrație decizia de a înființa sau desființa sedii secundare simplifică mult procesele de gestionare a proprietăților și spațiilor companiei.
O lege oficializată marți vizează modificarea Legii societăților, respectiv cuprinde aspecte referitoare la votul electronic în cadrul adunărilor generale și eliminarea unor formalisme considerate excesive: de exemplu, cerința ca în actele constitutive să fie trecute datele de identificare a beneficiarilor reali. Citește articolul
Acest departament poate fi interesat dacă gestionează flota de mașini a companiei (cumpărare, vânzare, întreținere), deoarece trebuie să se asigure că toate documentele necesare, inclusiv certificatul RAR Auto-Pass, sunt în regulă.
Un nou document emis de Registrul Auto Român (RAR) devine obligatoriu pentru tranzacțiile cu autoturisme second-hand înmatriculate în România. Documentul, care costă aproape 50 lei, poate fi obținut online și este accesibil atât cumpărătorilor, cât și vânzătorilor. Citește articolul
Acest departament se ocupă de clădirile și spațiile companiei, inclusiv de obținerea și menținerea tuturor autorizațiilor necesare pentru funcționare, cum ar fi cele de siguranță la incendiu.
Anul acesta, România a implementat o reformă importantă în domeniul asistenței sociale, printr-o lege care introduce condiții mai stricte pentru acreditarea și licențierea serviciilor sociale și care obliga furnizorii care nu au autorizație de securitate la incendiu să depună eforturi să o obțină până la final de an, cu riscul retragerii licenței. La acest moment însă, arată datele Ministerului Muncii, o cincime dintre serviciile licențiate nu dețin autorizația de securitate la incendiu, inclusiv 662 de centre rezidențiale cu peste 21.000 de beneficiari. În contextul provocărilor financiare și logistice cu care se confruntă furnizorii, ministerul propune o extindere a termenului pentru obținerea autorizației, astfel încât dosarele de licențiere și relicențiere să poată fi soluționate fără această autorizație până la 31 decembrie 2025. Responsabilitatea privind securitatea la incendiu revine, până la obținerea autorizației, beneficiarilor investițiilor. Citește articolul