avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 615 soluții astăzi
Acasă Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

ACCES GRATUIT

Noi reglementări liberalizează piața pentru operatorii de transport de persoane interjudețean

Pentru companiile care dețin sau operează autogări, acest departament trebuie să înțeleagă noile obligații privind accesul nediscriminatoriu al operatorilor de transport la serviciile oferite, precum și cerințele de licențiere.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Decembrie 2024 | 596 | Timp de citire: 3 min.

O recent oficializată ordonanță de urgență modifică legislația privitoare la transporturile rutiere. Noua normă permite operatorilor să solicite licențe pentru orice traseu doresc, fără a fi limitați de deciziile autorităților, introduce o limită de nouă ani pentru vechimea autobuzelor intrajudețene și elimină limitările existente până acum referitor la numărul de licențe de transport  interjudețean care pot fi eliberate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noi reguli pentru chiriile plătite de companii și PFA-uri: Clarificări așteptate de la începutul anului

Acest departament se ocupă de contractele de închiriere și de spațiile fizice ale companiei, iar noile reguli fiscale influențează modul în care se fac plățile de chirii și ce documente trebuie schimbate cu proprietarii.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Decembrie 2024 | 20407 | Timp de citire: 3 min.

Câteva clarificări oficiale pentru chiriile plătite persoanelor fizice de firme și PFA-uri, ce erau așteptate de contribuabili de la începutul anului, au venit abia de curând de la Guvern. Din 2024, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Standardele minime pentru evaluarea studenților au fost oficializate

Acest departament este responsabil cu asigurarea resurselor materiale, a spațiilor și a tehnologiilor necesare pentru desfășurarea evaluărilor, inclusiv a celor pentru persoanele cu nevoi speciale.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Decembrie 2024 | 812 | Timp de citire: 2 min.

Standardele minime pentru evaluarea din timpul anului și pentru cea de la final de semestru ori de an universitar a studenților au fost oficializate recent. Metoddologia care le cuprinde urmărește garantarea unui proces de evaluare echitabil, definind clar atât evaluarea continuă (teste, proiecte), cât și cea sumativă (examene). Documentul detaliază obligațiile instituțiilor de învățământ, inclusiv utilizarea tehnologiei și asigurarea integrității academice. Ordinul care instituie aceste măsuri impune, de asemenea, accesul echitabil la resurse pentru toți studenții, inclusiv pentru cei cu dizabilități. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ITM 2025: Serviciile externe de prevenire și întreprinderile mici, în atenția inspectorilor. Care sunt domeniile vizate în acțiunile programate pentru anul viitor

Acest departament este interesat de condițiile de siguranță și sănătate din spațiile de lucru (birouri, șantiere, unități de cazare etc.) și de modul în care sunt gestionate documentele administrative, cum ar fi adeverințele de vechime.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
5 Decembrie 2024 | 6621 | Timp de citire: 4 min.

În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Noi modificări la sistemele e-Factura, e-TVA și e-Transport, dar și alte schimbări fiscal-contabile

Este interesat de noile reguli fiscale privind chiriile plătite de firmă către persoane fizice, pentru a gestiona corect contractele de închiriere și plățile aferente.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 9469 | Timp de citire: 4 min.

Mai multe modificări la regimul legal al sistemelor e-Factura, e-TVA și e-Transport, dar și la Codul fiscal și Legea contabilității, au fost oficializate miercuri prin ordonanță de urgență. Actul normativ cuprinde o sumedenie de mici noutăți, clarificări utile și prelungiri de termene. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Șoferii români vor putea prezenta asigurarea Carte Verde în format electronic în afara țării, din 2025

Acest departament se ocupă cu administrarea parcului auto al firmei și trebuie să se asigure că toate mașinile au actele de asigurare necesare și valabile, inclusiv pentru călătoriile internaționale.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 797 | Timp de citire: 1 min.

În prezent, șoferii trebuie să se asigure că au asigurarea Carte Verde în format fizic atunci când călătoresc în afara țării. Însă, începând cu 1 ianuarie 2025, aceștia vor putea prezenta asigurarea Carte Verde și în format electronic în cazul unui control sau accident în afara țării. Documentele completate manual nu vor fi acceptate și nu vor fi recunoscute în cadrul Sistemului Carte Verde. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE O serie de schimbări la legea notarilor privind procedurile succesorale și suspendarea din funcție, oficializate

Legile noi despre notari sunt importante pentru gestionarea proprietăților companiei, în special dacă sunt implicate moșteniri, și pentru alte documente administrative ce necesită un notar.

Simona Voiculescu în Mediul juridic
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 1 | 16389 | Timp de citire: 2 min.

O lege privind activitatea notarilor publici, publicată marți în Monitorul Oficial, vizează extinderea competenței în procedurile succesorale, dreptul notarilor în funcție de a se înscrie la concursul de schimbări de sedii, precum și modificări în cazul suspendării din funcție pentru neachitarea obligațiilor bănești. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Mai multe modificări la Legea societăților au fost oficializate: Fără date ale beneficiarilor reali în actele constitutive și vot electronic în AGA

Posibilitatea de a delega către Consiliul de Administrație decizia de a înființa sau desființa sedii secundare simplifică mult procesele de gestionare a proprietăților și spațiilor companiei.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Decembrie 2024 | 1 | 11873 | Timp de citire: 3 min.

O lege oficializată marți vizează modificarea Legii societăților, respectiv cuprinde aspecte referitoare la votul electronic în cadrul adunărilor generale și eliminarea unor formalisme considerate excesive: de exemplu, cerința ca în actele constitutive să fie trecute datele de identificare a beneficiarilor reali. Citește articolul

ACCES GRATUIT

RAR Auto-Pass: Cine și contra cărei sume poate obține certificatul necesar vânzării unei mașini

Acest departament poate fi interesat dacă gestionează flota de mașini a companiei (cumpărare, vânzare, întreținere), deoarece trebuie să se asigure că toate documentele necesare, inclusiv certificatul RAR Auto-Pass, sunt în regulă.

avocatnet.ro în Ghid auto
3 Decembrie 2024 | 1 | 3318 | Timp de citire: 1 min.

Un nou document emis de Registrul Auto Român (RAR) devine obligatoriu pentru tranzacțiile cu autoturisme second-hand înmatriculate în România. Documentul, care costă aproape 50 lei, poate fi obținut online și este accesibil atât cumpărătorilor, cât și vânzătorilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Extinderea termenului pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu de către furnizorii de servicii sociale. Peste o mie de furnizori din țară nu au autorizație la acest moment

Acest departament se ocupă de clădirile și spațiile companiei, inclusiv de obținerea și menținerea tuturor autorizațiilor necesare pentru funcționare, cum ar fi cele de siguranță la incendiu.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
2 Decembrie 2024 | 1 | 1518 | Timp de citire: 2 min.

Anul acesta, România a implementat o reformă importantă în domeniul asistenței sociale, printr-o lege care introduce condiții mai stricte pentru acreditarea și licențierea serviciilor sociale și care obliga furnizorii care nu au autorizație de securitate la incendiu să depună eforturi să o obțină până la final de an, cu riscul retragerii licenței. La acest moment însă, arată datele Ministerului Muncii, o cincime dintre serviciile licențiate nu dețin autorizația de securitate la incendiu, inclusiv 662 de centre rezidențiale cu peste 21.000 de beneficiari. În contextul provocărilor financiare și logistice cu care se confruntă furnizorii, ministerul propune o extindere a termenului pentru obținerea autorizației, astfel încât dosarele de licențiere și relicențiere să poată fi soluționate fără această autorizație până la 31 decembrie 2025. Responsabilitatea privind securitatea la incendiu revine, până la obținerea autorizației, beneficiarilor investițiilor. Citește articolul