Influențează costurile de operare ale birourilor, chiriile și cheltuielile administrative ale companiei.
Inflația anuală în Uniunea Europeană a fost de 3,4% la finele anului 2023, după o creștere de la 3,1 în noiembrie. Cifra se datorează, însă, efectului de bază – o scăderea este puternică însă față de anul 2022 când rata inflației a fost 10,4%, conform datelor Eurostat. Citește articolul
Pentru companiile din domeniul turismului, sunt relevante noile cerințe pentru clasificarea structurilor de primire, care implică documente legate de autorizarea construcțiilor și gestionarea imobilelor.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 8 - 14 ianuarie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea clădirilor și spațiilor companiei, inclusiv de contractele de închiriere și de siguranța lor. O lege care interzice folosirea anumitor clădiri îi afectează direct activitatea.
Legea ce conține unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată în acest început de an, potrivit unei legi oficializate recent. Astfel, s-a stabilit introducerea interdicției închirierii apartamentelor din clădirile cu bulină roșie și reintroducerea interdicției de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în aceste clădiri. Chiar dacă, în primă fază, interdicțiile ar fi trebuit să nu se aplice și contractelor aflate în desfășurare la momentul intrării în vigoare a legii, ci doar celor semnate după acel moment, în varianta oficializată, noul act normativ stabilește că interdicțiile se aplică, fără excepție, de la data intrării măsurilor în vigoare, respectiv din 6 ianuarie, iar contractele aflate în desfășurare vor înceta de drept în 30 de zile de la acel moment, adică la început de februarie. Citește articolul
Articolul menționează asociațiile de proprietari care eliberează documente pentru plata repartitoarelor, informație utilă pentru companiile care administrează clădiri sau proprietăți și interacționează cu locatarii.
Din primăvară, persoanele vulnerabile vor beneficia de sprijin financiar în valoare de 750 de lei per gospodărie, pentru achiziționarea și instalarea de repartitoare. Ajutorul se acordă familiilor cu venituri individuale sub 2.000 de lei, sub forma unui card de energie, distribuit de Poșta Română. Acesta permite posesorului să beneficieze de sprijin pentru costurile cu energia și să compenseze achiziția și montarea sistemelor de repartizare a costurilor cu energia termică. Plățile pot fi făcute online, prin mandat poștal sau la agentul poștal. Citește articolul
Dacă firma închiriază sau deține proprietăți, mai ales cele folosite pentru locuințe (de exemplu, pentru angajați) sau alte scopuri, acest departament trebuie să fie la curent cu noile reguli care interzic închirierea unor clădiri cu risc seismic ridicat. Este esențial pentru gestionarea spațiilor și a patrimoniului firmei.
Din această lună, potrivit unei legi apărute acum câteva zile, este interzisă închirierea locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic. Contractele de închiriere a locuințelor aflate în clădiri cu bulină roșie care sunt în vigoare vor înceta la început de februarie. Pe de altă parte, dacă un imobil este încadrat în clasa I de risc seismic, contractele de închiriere a locuințelor din acea clădire vor înceta și ele în 30 de zile de la acel moment. Citește articolul
Acest departament se ocupă de clădirile companiei și de terenuri, așa că le interesează noile cerințe legate de acte precum autorizațiile de construcție și actele de proprietate, pentru a gestiona corect bunurile imobiliare.
În ultimele zile din an, ministrul economiei și turismului a semnat un ordin prin care este completată lista documentelor necesare obținerii certificatului de clasificare pentru structurile de primire turistice. Marți, ordinul a apărut în Monitorul Oficial și prevede că atât operatorii persoane juridice, cât și persoane fizice sunt obligați să prezinte autorizațiile de construire și extrase de carte funciară. Citește articolul
Acest departament gestionează clădirile și facilitățile companiei. Dacă firma arborează drapelul sau organizează evenimente unde se intonează imnul, acest departament trebuie să se asigure că totul se face conform noilor legi, pentru a evita amenzi.
Cadrul legal al arborării drapelului României și intonării imnului național a fost modificat în 2023, când au fost stabilite reglementări menite să detalieze modul în care cetățenii trebuie să-și arate respectul pentru drapelul și imnul României. Printre altele, din iunie 2023, pe drapelul României nu mai pot fi adăugate alte inscripții și simboluri în afara celor aprobate prin lege, iar când se intonează imnul, cei prezenți fie cântă și ei, fie păstrează tăcerea. Printr-o lege oficializată marți, Parlamentul a stabilit amenzi de până la 20.000 de lei pentru cei ce încalcă interdicția de a modifica drapelul. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea și întreținerea proprietăților companiei, inclusiv de organizarea evaluărilor vizuale și a expertizării tehnice conform noii legi.
Un calendar pentru evaluarea tehnică a imobilelor din România a fost stabilit printr-o lege apărută la începutul acestei luni. Noile reglementări aduc îmbunătățiri în ceea ce privește prevenirea unor dezastre umanitare și accelerează măsurile de protecție a cetățenilor deja existente, în cazul unui seism. Citește articolul
Este crucial pentru gestionarea patrimoniului imobiliar al companiei, oferind detalii despre procedurile de consolidare a clădirilor și despre restricțiile de utilizare (cum ar fi interdicția de închiriere sau de organizare de evenimente) pentru imobilele cu risc seismic.
Hotărârile asociațiilor de proprietari din clădirile cu risc seismic, prin care aceștia își exprimă acordul privind participarea la programul de consolidare, se pot adopta acum mai ușor, potrivit unor modificări apărute relativ recent la legislația pentru reducerea riscului seismic al clădirilor. Astfel, în prezent, aceste hotărâri pot fi adoptate cu acordul a doar jumătate plus unu din numărul proprietarilor, nu cu unanimitate, ca înainte. Suplimentar, și unitățile de cult pot fi incluse în programul de consolidare, ele având obligația, potrivit unei legi apărute acum câteva zile, de a finaliza expertizele tehnice în vederea încadrării într-o clasă de risc seismic până în vara lui 2026. Citește articolul
Acest departament se ocupă de clădirile și spațiile firmei. Trebuie să știe care clădiri sunt clasificate cu risc seismic și să gestioneze respectarea interdicțiilor sau inițierea lucrărilor de consolidare pentru a asigura funcționarea legală și sigură a spațiilor.
Legea prin care au fost stabilite, în 2022, unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată anul acesta, potrivit unei legi publicate recent în Monitorul Oficial, astfel încât interdicția de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în imobilele cu risc seismic să fie reintrodusă. Citește articolul