Acest departament, care se ocupă de proprietățile și spațiile companiei, dar și de sectorul imobiliar în general, este interesat de condițiile și costurile de achiziție a locuințelor, inclusiv de modificările legate de TVA, pentru a înțelege piața și a gestiona eventualele achiziții viitoare.
Politica fiscală în ceea ce privește TVA-ul la locuințe a fost modificată oficial în octombrie 2023, după apariția legii privind reforma fiscală. În lege apare atât o majorare de cotă (de la 5%, cât era înainte, la 9%), cât și un set de condiții mai detaliate care trebuie bifate pentru a putea beneficia de cota redusă de TVA. Noutățile se aplică începând cu 1 ianuarie 2024. Totuși, cei care, până la finalul lui 2023, au încheiat un contract și au plătit în avans pentru achiziționarea unei locuințe care respectă noile condiții pot plăti în continuare 5% TVA, cu toate că livrarea e în 2024. Citește articolul
Modificările TVA pentru locuințe, panouri solare sau alte echipamente pot afecta costurile de achiziție, construcție și de întreținere a clădirilor și facilităților companiei.
Legea reformei fiscale a Guvernului conține multiple modificări în zona cotelor de TVA, ele vizând, în principal, creșterea taxei ce va fi plătită către bugetul de stat pentru mai multe categorii de produse sau servicii. O serie de operațiuni sunt scoase din sfera cotelor reduse și mutate la cota standard, iar altele sunt mutate de la cota de 5% la cea de 9%. Împreună cu echipa de taxe indirecte a companiei de consultanță fiscală Viboal FindEx, am mapat principalele noutăți și vă oferim astăzi o hartă a celor mai importante măsuri care vizează capitolul de TVA din Codul fiscal, așa cum arată în legea asumată de Executiv. Citește articolul
Acest departament organizează activitățile de la birou (acces, curățenie, funcționarea utilităților) și are nevoie să știe când programul de lucru este modificat din cauza zilelor libere, pentru a asigura buna administrare a spațiilor.
Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, adăugarea a trei zile libere suplimentare pentru bugetari celor 17 zile de sărbători legale deja existente anul viitor. Mai exact, Ziua muncii (1 mai) și Sfânta Maria (15 august) vor fi legate de weekend-urile ce le urmează, astfel încât cei care lucrează la stat vor beneficia de câte o minivacanță de patru zile. Similar, liberele aferente Crăciunului de anul viitor (25 și 26 decembrie) vor fi legate de sfârșitul de săptămână care le urmează, însumând o serie de cinci zile libere consecutive. Liberele suplimentare vor trebui însă recuperate. Citește articolul
Acest departament gestionează spațiile fizice ale companiei. Articolul explică dreptul autorităților fiscale de a efectua controale la fața locului și de a cere acces în incinte. Departamentul Administrativ trebuie să știe cum să faciliteze aceste vizite și ce proceduri implică accesul inspectorilor în clădirile companiei.
Prezentăm astăzi principalele mijloace de probă ce pot fi utilizate de organele fiscale în interacțiunea lor cu firmele. Ne referim la solicitarea informațiilor, expertiză, folosirea înscrisurilor și constatarea la fața locului. Citește articolul
Pentru a gestiona costurile și taxele legate de clădirile și mașinile companiei (impozitul pe bunuri scumpe, amenzi rutiere) și pentru a înțelege implicațiile fiscale în tranzacțiile imobiliare ale companiei.
În acest an au apărut mai multe măsuri ce vizează persoanele fizice și care au termen de aplicare începutul anului viitor. Printre ele se numără majorarea pensiilor, a valorii tichetelor de masă, dar și a punctului-amendă. Citește articolul
Ajută la protejarea investițiilor companiei în imobile și la evitarea problemelor legale sau financiare atunci când se cumpără sau se construiește, asigurând buna gestionare a proprietăților.
Achiziționarea unei locuințe este, probabil, cea mai importantă tranzacție pe care o persoană obișnuită o face în decursul vieții. Însă ce se întâmplă când dezvoltatorul imobiliar al viitorului cămin se confruntă cu insolvența? Aceasta este întrebarea care stă la baza interviului nostru de astăzi, în care vom explora complexitatea legislației și consecințele insolvenței dezvoltatorilor imobiliari asupra cumpărătorilor care au investit într-o proprietate. Discutăm cu un specialist în domeniu - Ovidiu Miheț, Avocat și Practician în insolvență. Citește articolul
Se ocupă de administrarea bunurilor companiei (clădiri, mașini) și trebuie să fie la curent cu noile taxe care le pot afecta.
Așa cum ne-au obișnuit autoritățile, prima zi din 2024 aduce cu sine o sumedenie de noutăți ce țin de zona fiscală. Printre altele, avem schimbări legislative importante ce țin de impozitarea afacerilor, taxarea activităților independente, taxarea muncii, TVA și facturarea electronică. Majoritatea vin în urma Legii 296/2023 și a OUG 115/2023. Iată ce este de reținut: Citește articolul
Acest departament, care se ocupă cu gestionarea sediilor și a proprietăților închiriate de firmă de la persoane fizice, trebuie să cunoască noile obligații prin care firma reține impozitul pentru chiriile plătite, pentru a administra corect aceste aspecte și a respecta legislația.
Printre multele modificări operate de Guvern prin Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 se numără și unele ce țin de activitățile independente, inclusiv cele de închiriere a locuințelor. Citește articolul
Cei de la administrativ sau real-estate ar trebui să știe cum se schimbă taxarea chiriilor, mai ales dacă firma închiriază spații de la persoane fizice. Aceste modificări pot influența piața chiriilor și deciziile de investiții imobiliare.
Pentru veniturile din chirii, persoanele fizice care dețin imobilele date spre închiriere datorează un impozit care trebuie declarat și plătit la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Autoritățile fiscale au adus recent modificări majore privind taxarea veniturilor din chirii, aplicabile din 2024. Aceste schimbări sunt incluse în OUG 115/2023. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu gestionarea spațiilor companiei. Dacă se organizează evenimente (ex: petreceri corporate, team-building-uri în aer liber) în apropierea zonelor rezidențiale, trebuie să fie conștient de noile reguli privind zgomotul și amenzile, pentru a evita probleme cu vecinii sau autoritățile.
Pentru a pune în acord prevederile legale cu o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) apărută în 2022, legislația din domeniul ordinii și liniștii publice se va modifica, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor, astfel încât în lege să scrie că toți cei care organizează petreceri zgomotoase pot fi sancționați, indiferent că ele sunt organizate în mediul urban sau rural. Suplimentar, amenzile pentru tulburarea liniștii publice se vor dubla. Citește articolul