Pentru că prețul acestor tichete reprezintă o cheltuială pentru companie și trebuie înregistrat corect în contabilitate și raportat din punct de vedere fiscal.
Potrivit legislației în vigoare, angajatorii pot oferi salariaților ichete de masă și tichete de creșă. Valorile acestor beneficii sunt stabilite prin două ordine ale Ministerului Muncii și Justiției Sociale (MMJS), în vigoare din noiembrie anul trecut. Citește articolul
Acest departament calculează și plătește salariile, taxele și contribuțiile. Articolul prezintă modificări esențiale în modul de calcul al salariilor brute și nete și al contribuțiilor la pensii și sănătate, fiind critic pentru bugetare și raportări fiscale.
2018 a adus o creștere a salariului minim brut de 450 de lei. Din păcate, pentru că măsura creșterii minimului brut e însoțită de mutarea unor costuri salariale în sarcina exclusivă a angajatului, majorarea acesta însemnă neapărat mai mulți bani în buzunar. Creșterea salariului minim atrage, de pildă, creșterea sumelor ce trebuie plătite de cei care nu sunt asigurați la sănătate, dar care vor să beneficieze de serviciile medicale ale statului. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a calcula corect salariile nete, impozitele și contribuțiile sociale, pentru a ține evidența cheltuielilor companiei și a depune la timp toate dările către stat.
Când spunem salarizare ne referim nu doar la nivelul minim al unui venit salarial în România, la contribuțiile sociale ce se plătesc obligatoriu la stat lună de lună și la impozitul pe salariu. Ne referim și la eventualele deduceri din acest impozit, la diurnă, tichete ori norme de hrană, la abonamente de sănătate la sisteme private, ajutorul de deces sau beneficii oferite salariaților prin lege. Iar pentru anul 2018 multe dintre aceste variabile s-au schimbat: de exemplu, impozitul pe venit a scăzut, s-a făcut transferul contribuțiilor sociale la salariat, s-au schimbat datele pentru deducerile personale etc. Citește articolul
Acest departament este direct afectat de creșterea costurilor cu salariile, de modul în care sunt calculate și plătite contribuțiile sociale și taxele către stat, precum și de costurile suplimentare generate de neîndeplinirea obligației de a angaja persoane cu dizabilități.
O majorare cu 450 de lei a salariului minim brut, de la 1.450 la 1.900 de lei, a fost aplicată de la 1 ianuarie 2018. O astfel de măsură înseamnă anumite costuri suplimentare pentru angajator. În plus, majorarea salariului minim vine și cu obligații declarative suplimentare. Citește articolul
Acest departament este responsabil pentru gestionarea plăților către stat, inclusiv a amenzilor sau contribuțiilor, pentru calcularea acestor costuri și pentru raportarea corectă prin declarațiile fiscale.
Firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați au obligația de a angaja un anumit număr minim de persoane cu handicap, conform legislației în vigoare. Dacă nu fac asta, ele datorează lunar statului o sumă de bani calculată raportat la salariul minim brut. Având în vedere că salariul minim a crescut semnificativ de la 1 ianuarie, rezultă că sumele de bani pe care le datorează aceste firme la stat pentru că nu angajează persoane cu handicap sunt mai mari în 2018. Citește articolul
Departamentul fiscal-financiar este interesat de recuperarea sumelor de bani reprezentând taxe și dobânzi plătite anterior, pentru a gestiona corect fluxurile de numerar și înregistrările contabile ale companiei.
Restituirea fostelor taxe auto în baza unor hotărâri judecătorești obținute de plătitorii taxelor se va face pe parcursul acestui an, însă teoretic mai repede decât pentru ceilalți solicitanți, potrivit unui act normativ în vigoare de puțin timp. Cei care au de recuperat banii pentru timbrul de mediu îi vor primi însă abia din septembrie. Cererile de restituire se depun la organele competente indicate în hotărâri, obligatoriu însoțite de copiile hotărârilor, iar banii se depun în conturile bancare ale solicitanților, împreună cu eventualele dobânzi și cheltuieli cu executarea silită, unde e cazul. Citește articolul
Departamentul este responsabil de calculul și plata corectă a contribuțiilor CAS și CASS pentru toți angajații, inclusiv pentru cei cu normă parțială, și trebuie să înțeleagă detaliile și implicațiile financiare ale acestor reguli.
Salariații care au contracte de muncă cu timp parțial vor fi afectați dur de transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajat, în contextul în care obligația plății contribuțiilor sociale la valoarea unui salariu întreg nu a fost încă eliminată. În această situație, ei vor înregistra pierderi substanțiale ale veniturilor nete, ajungându-se la situația în care salariații cu mai puțin de patru ore pe zi să înregistreze venituri nete negative. Totuși, acest lucru se poate modifica în perioada următoare, având în vedere faptul că parlamentarii urmăresc corectarea acestei situații, prin respingerea Ordonanței de Guvern care obligă angajatorii să achite mai mult pentru contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS) pentru salariații plătiți pentru un timp de muncă parțial. Citește articolul
Este esențial pentru calculul corect al taxelor, contribuțiilor sociale și pentru înregistrarea acestora în contabilitate, mai ales că s-a schimbat baza de calcul pentru anumite categorii (PFA).
Transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajat a produs, alături și de alte efecte pe care deja le-am tratat în cadrul unor articole distincte, și creșterea cu peste 1.000 de lei a câștigului salarial mediu brut. Acest lucru are deja un efect direct asupra bugetului asigurărilor sociale de stat. Citește articolul
Acest departament este impactat direct de schimbarea modului în care se calculează și se plătește contribuția la asigurările sociale (CAS) și de eliminarea obligației firmei de a achita ajutorul de deces, ceea ce afectează calculele salariale și fluxul de bani al companiei.
În situația în care moare un salariat sau un membru de familie al acestuia, legislația pensiilor obliga angajatorul, până în decembrie 2017, să acorde un ajutor de deces. Totuși, această regulă a dispărut, începând cu data de 1 ianuarie 2018, din moment ce angajatorul nu mai datorează, în principiu, contribuția pentru pensii (CAS), din care-și recupera, practic, banii dați ca ajutor de deces. Astfel, ajutorul de deces este acordat direct de casele de pensii în cazurile în care este vorba de decesul unui salariat sau al unui membru de familie al acestuia. Citește articolul
Eliminarea comisioanelor bancare poate influența costurile operaționale ale companiei, iar departamentul financiar-contabil trebuie să ajusteze bugetele și înregistrările.
avocatnet.ro și Digi24.ro vă prezintă cele mai importante știri ale dimineții. Citește articolul