Departament: IT și Securitatea Datelor
Clarificare: Nu mai există ideea de „user și parolă” de firmă în sistemul Reges-Online
Se ocupă de securitatea și buna funcționare a sistemelor informatice, inclusiv cum se face accesul în Reges-Online și cum sunt protejate datele angajaților.
17 Iunie 2025 | 10368 | Timp de citire: 4 min.
Reges-Online este funcțional din primăvară, utilizatorii Revisal având la dispoziție până la final de septembrie să treacă la noua platformă - atât angajatorii, cât și prestatorii de servicii, dar și angajații, care până acum nu aveau cum să acceseze registrul pentru a vedea datele propriilor contracte și ce transmit angajatorii în acesta. Una dintre cele mai frecvente întrebări adresate de cei care încă nu s-au hotărât să facă tranziția este de unde sau cum pot obține userul și parola pentru un registru sau altfel. Reges-Online nu mai funcționează însă pe același principiu ca Revisal. Citește articolul
Interviu Raportarea privind durabilitatea și auditorii: Cele mai importante schimbări recente despre care ar trebui să știe acești specialiști
Articolul menționează nevoia de digitalizare și standardizare a raportărilor, precum și accesul auditorilor la baze de date, aspecte care implică departamentul IT.
Legislația privind auditul a fost modificată semnificativ, acum câteva luni, în contextul introducerii raportării privind durabilitatea, pe care anumite companii de la noi trebuie să o includă în situațiile financiare anuale. Astfel, pentru a vedea ce este important de reținut în urma schimbărilor date prin OUG, din perspectiva auditorilor, am stat de vorbă cu un reprezentant al acestor profesioniști. Citește articolul
Propunere CNAS: extinderea accesului la testări genetice pentru mai multe categorii de pacienți oncologici
Acest departament este preocupat de protecția datelor personale. Transmiterea probelor biologice și a rezultatelor testărilor genetice implică manevrarea unor date medicale extrem de sensibile, necesitând respectarea strictă a normelor de confidențialitate și securitate cibernetică (GDPR).
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a pus în dezbatere publică un proiect de ordin care vizează extinderea numărului de testări genetice disponibile în cadrul subprogramului național de oncologie. Modificările propuse urmăresc facilitarea accesului pacienților la testări genetice necesare tratamentelor personalizate. Noile tipuri de cancer care vor beneficia de aceste testări includ carcinomul esofagian, gastric, urotelial și de col uterin. Citește articolul
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 9 - 15 iunie 2025
Decizia CCR privind publicarea declarațiilor de avere menționează protecția datelor membrilor familiei, oferind perspective relevante pentru respectarea principiilor de confidențialitate și protecția datelor personale în general.
16 Iunie 2025 | 1413 | Timp de citire: 2 min.
În perioada 9 - 15 iunie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Angajatul cu drept de delegare în Reges-Online: un rol util pentru perioadele de absență și nu numai
Acest departament este interesat de securitatea datelor și de cine are acces la ele. Articolul detaliază cum sunt gestionate drepturile de acces în sistemul care conține informații despre angajați și cum este asigurată trasabilitatea acțiunilor, aspecte relevante pentru protecția datelor personale (GDPR).
Funcționalitatea „angajatului cu drept de delegare” în sistemul Reges-Online este o opțiune utilă în multe situații, conferindu-i-se acestui angajat drepturi similare cu cele ale reprezentantului legal în utilizarea Reges. Acest tip de utilizator poate fi desemnat însă doar de reprezentantul legal sau de împuternicitul acestuia, iar esența acestui rol special e că angajatul respectiv poate delega la rândul său drepturi de operare în registru către alți colegi, asigurând continuitatea activității în perioadele de absență (concedii, boală). Citește articolul
Ce este platforma ROeID, de ce este importantă pentru cetățeni și cum îți faci un cont
Departamentul IT este interesat de soluțiile de identitate digitală unică (SSO) și de securitate cibernetică pe care le oferă ROeID, asigurând că interacțiunile digitale cu statul sunt sigure și că datele sunt protejate conform standardelor.
ROeID, platformă de identitate digitală pentru cetățenii români, funcționează ca o soluție de Single Sign-On (SSO), permițând utilizatorilor să acceseze diverse servicii guvernamentale online cu un singur set de credențiale, eliminând nevoia de a se prezenta fizic la ghișee. Cu toate acestea, lipsa de ”publicitate” făcută aplicației și capabilităților sale (poate că cea mai importantă dintre acestea este posibilitatea de a-ți face cont în platformele guvernamentale, fără a mai depinde de semnătura electronică calificată), face ca mulți utilizatori să nu știe cum să folosească această facilitate digitală sau să își imagineze că pot crea o astfel de identitate digitală în numele administratorilor firmei unde lucrează. Citește articolul
UPDATE Declarațiile de avere nu trebuie publicate online, ci trebuie doar să ajungă la ANI. Acestea n-ar trebui să conțină date despre membrii familiei. Decizia CCR, oficializată
Decizia Curții este bazată pe principiile de protecție a vieții private și a datelor personale, fiind vital pentru acest departament să înțeleagă cum aceste reglementări afectează modul de gestionare și publicare a informațiilor.
Prevederile ce impun publicarea online a declarațiilor de avere ale persoanelor care exercită funcții și demnități publice au fost declarate neconstituționale la final de mai de către Curtea Constituțională a României (CCR), decizia fiind publicată chiar azi în Monitorul Oficial, ceea ce face ca dispozițiile criticate să fie suspendate de-acum. Totodată, CCR a venit și cu o interpretare legată de conținutul declarațiilor de avere (care nu are, însă, un efect direct asupra prevederilor vizate) - aceea că documentele n-ar trebui să conțină date despre veniturile și bunurile membrilor familiei declaranților. Citește articolul
Cum poți verifica online dacă proprietatea ta se află pe un coridor de expropriere pentru proiecte rutiere
Departamentul IT este interesat de această aplicație pentru că este un nou instrument digitalizat lansat de o instituție publică. Ei sunt curioși cum funcționează tehnologic, ce date folosește și cum poate fi integrată sau folosită în propriile sisteme, dar și de aspectele de securitate cibernetică și gestionare a datelor.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a lansat o aplicație informatică ce permite verificarea în timp real a suprapunerii proprietăților persoanelor fizice cu coridoarele de expropriere pentru proiectele rutiere. Instrumentul te scapă de necesitatea deplasărilor la instituții publice și se înscrie în eforturile autorităților de digitalizare și transparentizare a proceselor legate de investițiile în infrastructură. Citește articolul
Propunere legislativă adoptată la Senat
UPDATE În cazul proceselor civile, părțile vor fi informate telefonic despre situația dosarului și posibilitatea de a participa la ședințe prin videoconferință
Acest departament trebuie să înțeleagă că angajații pot participa la ședințe de judecată online, ceea ce implică utilizarea sistemelor de videoconferință și asigurarea securității datelor transmise.
11 Iunie 2025 | 4403 | Timp de citire: 2 min.
Codul de procedură civilă se va modifica, dacă un proiect legislativ ce a primit recent votul senatorilor va ajunge să se aplice, astfel încât, în cazul proceselor civile amânate, grefierii să informeze telefonic părțile, cu câteva zile înainte de termenul de judecată, despre situația cauzei și să le spună despre posibilitatea de a participa la proces prin videoconferință, ca alternativă la prezența fizică în sala de judecată. Acest mod de desfășurare a proceselor nu e chiar o noutate, el fiind folosit în perioada pandemiei din 2020, ulterior renunțându-se la el. Citește articolul
Jurisprudență utilă
Prerogativa angajatorului de a organiza și controla munca nu este un „cec în alb”. Daune morale pentru mai multe fapte analizate în ansamblu ca hărțuire
Furnizează detalii despre regulile legale privind supravegherea video la locul de muncă și protecția datelor personale ale angajaților, aspecte cruciale pentru conformitatea cu legile de protecție a datelor (GDPR).
11 Iunie 2025 | 1486 | Timp de citire: 3 min.
În dinamica relațiilor de muncă există o linie fină, dar esențială, între dreptul legitim al angajatorului de a organiza și controla activitatea și abuzul de drept care lezează demnitatea și viața privată a salariatului. Două dintre cele mai sensibile puncte de contact, unde această linie este frecvent testată, sunt organizarea programului de lucru și utilizarea sistemelor de supraveghere video. Atunci când ambele instrumente sunt folosite ca pârghii într-o campanie de șicanare ne aflăm pe teritoriul hărțuirii morale, iar o decizie recentă a unei instanțe de apel din România tranșează un astfel de caz, arătând cum fapte administrative aparent distincte – o cameră de supraveghere intruzivă, o sancțiune nelegală, o schimbare de ture și o delegare punitivă – pot constitui, în ansamblul lor, un abuz sistematic ce obligă angajatorul la plata de daune morale pentru hărțuire. Citește articolul










