Departament: IT și Securitatea Datelor
Avertisment MAI: Dezinformările care ating securitatea națională se sancționează cu închisoare
Articolul arată că dezinformarea se răspândește prin platforme digitale (WhatsApp, TikTok, YouTube, Facebook). Departamentul IT & Protecția Datelor trebuie să știe despre aceste metode de atac pentru a îmbunătăți securitatea cibernetică și pentru a educa angajații despre pericolele online și cum să evite distribuirea fără voie a informațiilor false.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) avertizează asupra a două noi acțiuni de dezinformare care vizează securitatea națională, având potențialul de a genera panică și confuzie în rândul publicului. Prima dezinformare implică un fals comunicat al Ministerului Apărării Naționale (MApN) privind restricționarea circulației în afara granițelor a bărbaților, iar a doua pretinde retragerea militarilor americani din România. MAI reamintește că diseminarea de informații false care pun în pericol securitatea națională se pedepsește cu închisoare de la unu la cinci ani conform Codului penal, și recomandă verificarea informațiilor din surse oficiale. Citește articolul
UPDATE Oficial: Părinții care vor să-și dea copiii la un sport vor putea afla calificarea antrenorilor dintr-un registru electronic
Articolul menționează crearea unui registru electronic public cu date despre specialiștii în sport și subliniază că acesta trebuie să respecte regulile de protecție a datelor personale (GDPR). Departamentul IT și Protecția Datelor este direct interesat de modul în care se gestionează aceste informații și cum se asigură conformitatea.
Autoritățile din țara noastră vor trebui să facă un registru electronic al specialiștilor din sport, iar informațiile din acest registru vor fi publice, după cum apare într-o lege apărută recent, ce se aplică începând de azi. Astfel, înainte de a-și da copiii la un club sportiv, părinții vor putea afla numele viitorilor antrenori sau instructori sportivi și calificarea acestora. Citește articolul
Directiva ViDA: Efectele pentru România privind facturarea electronică și declarația 390. Se reduc radical posibilitățile de fraudă cu TVA intra și interstatal
Trebuie să adapteze și să actualizeze sistemele informatice ale companiei (cum ar fi cele de facturare și ERP) pentru a putea emite și primi facturi electronice conform noilor standarde și pentru a gestiona cerințele de raportare digitală, asigurând și securitatea datelor.
Reforma TVA în Era Digitală (așa-numitul Pachet ViDA), în vigoare din 14 aprilie 2025, își propune, pe de o parte, să reducă frauda în domeniul TVA și să simplifice comerțul transfrontalier, dar și să reducă complexitatea administrativă prin implementarea unor cerințe standardizate de raportare digitală, gradual, până în anul 2035. Citește articolul
UPDATE Spălarea banilor: Noi obligații de cunoaștere a clientelei se aplică de-acum
Noile obligații de cunoaștere a clientelei implică colectarea și procesarea unor date mai multe și mai detaliate despre clienți. Acest departament este responsabil să se asigure că sistemele IT pot gestiona aceste informații în siguranță și că se respectă regulile de protecție a datelor personale (GDPR).
Mai multe ajustări ale Legii prevenirii și combaterii spălării banilor au fost operate de autorități printr-o lege oficializată recent. Acestea se referă, în principal, la măsurile de cunoaștere a clientelei și la ONG-uri. Totodată, se pregătea o schimbare importantă legată de secretul profesional pe care trebuie să-l păstreze avocații, dar aceasta a fost scoasă până la urmă. Citește articolul
Autoritățile europene discută crearea unei platforme online comune pentru transmiterea declarațiilor de detașare transfrontalieră
Deoarece se introduce o platformă online pentru documente, acest departament trebuie să se asigure că sistemul este sigur, funcționează corect și protejează datele personale ale angajaților.
Consiliul Uniunii Europene (UE) a adoptat recent poziția sa de negociere în cadrul procedurii legislative privind adoptarea unui regulament european pentru crearea unei platforme online standardizate pentru transmiterea electronică a declarațiilor de detașare transfrontalieră a lucrătorilor. Sistemul propus ar simplifica procedurile actuale, permițând companiilor să încarce documentele direct online, cu verificare automată a datelor și comunicare facilă cu autoritățile. Deși participarea statelor membre la sistemul propus ar fi opțională, se estimează că implementarea ar reduce timpul de completare a declarațiilor cu 73% și costurile administrative cu 58%. Confederația Europeană a Sindicatelor avertizează însă că limitarea informațiilor solicitate ar putea îngreuna identificarea detașărilor fictive și că va duce la o deteriorare a protecției drepturilor angajaților detașați. Citește articolul
Supravegherea audio-video în școli: Cum se face accesul la înregistrări
Acest departament este esențial pentru a asigura că sistemele de supraveghere respectă regulile de protecție a datelor personale (GDPR), cum ar fi stocarea în siguranță, accesul restricționat și ștergerea la timp a înregistrărilor.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut și pusă în aplicare printr-un ordin recent apărut oferă unităților de învățământ preuniversitar posibilitatea de a instala sisteme de supraveghere audio-video în incinta școlilor, în situațiile în care există un risc crescut de violență, documentat prin sesizări semnificative. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, ea implică prelucrarea datelor cu caracter personal și atrage obligații stricte din partea școlilor, în special în ceea ce privește stocarea și accesul la înregistrări. Citește articolul
Poate ajută pe cineva
Un plan simplu pentru ca România să nu piardă trenul AI
Întregul articol este centrat pe inteligența artificială, dezvoltarea ei, bune practici și implementarea de soluții IT, fiind de un interes major pentru departamentul responsabil cu tehnologia și protecția datelor.
Dacă tot e vremea priorităților, îmi permit să vin și eu cu o sugestie. Cred că, sus, printre primele lucruri de gândit pe termen scurt, ar fi și o strategie practică, aplicabilă imediat, prin care forța de muncă și mediul economic din România să fie pregătite pentru evoluția AI din această perioadă. Cu rezultate în 6 luni, nu în 6 ani. Citește articolul
CNAS: Medicii de familie pot emite rețete compensate pentru medicamentele recomandate angajaților, în baza scrisorilor eliberate de medicii de medicina muncii
Acest departament ar fi interesat de planurile de digitalizare ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, cum ar fi eliminarea documentelor pe hârtie și dezvoltarea platformelor online. Aceste modificări pot influența modul în care companiile gestionează datele de sănătate ale angajaților sau interacționează cu sistemul medical în viitor.
CNAS intenționează consolidarea colaborării cu medicina muncii pentru prevenția bolilor profesionale, digitalizarea serviciilor medicale și accesul facil la îngrijiri prin parteneriate și integrarea în sistemul de asigurări de sănătate. Citește articolul
Școlile ar trebui să aibă o procedură internă bine documentată dacă folosesc sisteme de supraveghere și trebuie să fie transparente cu măsura
Acest departament este responsabil direct de implementarea tehnică a sistemelor de supraveghere, de securitatea datelor colectate și de asigurarea că ele sunt folosite conform regulilor de confidențialitate (GDPR).
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în anumite condiții. Școlile care iau în calcul o astfel de măsură au obligația de a elabora o procedură internă detaliată, care să reflecte atât drepturile și responsabilitățile elevilor, părinților și angajaților, cât și cerințele impuse de legislația privind protecția datelor cu caracter personal. Această procedură trebuie să fie transparentă și ușor accesibilă tuturor celor vizați. Citește articolul
Date pe înțelesul tuturor
33% din TVA se pierde: Ce ne costă necolectarea și cum putem recupera
Articolul menționează că e nevoie de mai multă digitalizare, cum ar fi sistemul e-Factura, pentru a colecta mai bine TVA-ul. Acest lucru implică direct dezvoltarea și implementarea de soluții IT pentru respectarea cerințelor fiscale.
Deficitul bugetar din România a creat o criză de sustenabilitate a finanțelor publice, iar colectarea TVA rămâne o problemă majoră, cu un gap de 33,7% față de media europeană sub 10%. Deși veniturile din TVA au crescut cu 80% între 2018-2023, diferența dintre potențialul de colectare și sumele efectiv încasate s-a majorat cu 84% în aceeași perioadă. În ciuda introducerii unor măsuri legislative dure împotriva evaziunii fiscale, România continuă să fie afectată de fraude de tip carusel, slăbiciunile administrative ale ANAF și digitalizarea insuficientă a sistemelor de raportare fiscală. Citește articolul










