Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de cerințele legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal ale candidaților și angajaților, asigurând conformitatea cu reglementările de protecție a datelor.
Printr-un ordin apărut marți, Ministerul Apărării Naționale (MApN) stabilește cadrul procedural privind transformarea unor funcții civile de medic din spitalele ce țin de acest minister în funcții militare. Astfel, până la sfârșitul anului, medicii civili din MApN vor putea decide dacă trec pe o funcție militară, ceea ce le va permite să primească ajutor de stat pentru ratele la casă sau bani pentru transport, printre altele. Citește articolul
Departamentul trebuie să fie informat despre cum sunt publicate deciziile online și cum sunt respectate regulile de protecție a datelor personale (GDPR) în acest proces, mai ales dacă este vorba de informații despre companie.
Legea privind combaterea concurenței neloiale a fost modificată recent prin ordonanță de urgență, iar unul dintre aspectele vizate privește deciziile de sancționare contravențională date de Consiliul Concurenței. Concret, acestea pot fi puse în executare în 30 de zile de la comunicare, indiferent dacă sunt contestate sau nu. Citește articolul
Articolul menționează că pentru a primi ajutoarele, oamenii trebuie să depună documente cu date personale sensibile (nume, CNP, adresă, informații despre familie). Acest departament este interesat de modul în care sunt gestionate și protejate aceste date, mai ales în contextul regulilor de protecție a datelor (GDPR).
Modelul documentelor pe care trebuie să le folosească reprezentanții familiilor cu venituri mici ce au și copii în scopul primirii noilor tichete sociale pentru mâncare, respectiv modelul cererii și al declarației pe proprie răspundere, a apărut în mai, iar acum, printr-un ordin al Ministerului Muncii oficializat azi, a fost modificat. Astfel, de-acum, reprezentanții familiilor cu copii ce au venituri de până la 600 de lei trebuie să folosească, atunci când se adresează primăriilor pentru a solicita ajutorul financiar, noul model al cererii și al declarației pe propria răspundere. Ajutorul de la stat se acordă deja, persoanele sau familiile cu venituri reduse urmând să primească până la sfârșitul anului, la fiecare două luni, vouchere sociale în valoare de 250 de lei, destinate cumpărării de alimente. Citește articolul
Articolul menționează că se pot finanța 'dotări IT' și 'cheltuieli cu transformarea digitală'. Acest departament ar fi implicat în planificarea, implementarea și configurarea soluțiilor IT și de digitalizare vizate de grant.
Granturile pentru investiții, care au fost promise antreprenorilor încă din 2020, au căpătat luni, în mod oficial, un nou cadru legal - al treilea de până acum. Astfel, după ce primele două încercări au eșuat, autoritățile au venit cu o ordonanță ce conține o nouă formă a granturilor pentru investiții, acestea fiind destinate IMM-urilor afectate de criza coronavirusului. Totuși, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) trebuie să vină acum cu un ordin cu ghidul de implementare, pentru a se putea demara înscrierile în viitorul apropiat. Citește articolul
Cu introducerea cecurilor electronice, acest departament trebuie să asigure că sistemele IT folosite pentru trimiterea și procesarea acestora sunt sigure, conforme cu standardele internaționale și protejează informațiile.
Regulile privind cecurile vor fi modernizate, în 23 iunie 2022, în baza unei legi apărute azi în Monitorul Oficial. Majoritatea modificărilor țin de ajustarea limbajului din legislația specifică, însă există și unele noutăți de care ar trebui să știe contribuabilii. Același demers de modernizare a fost operat recent la Legea cambiei și biletului la ordin. Citește articolul
Articolul vorbește despre dezvoltarea de software pentru cipuri și tehnologia din spatele semiconductoarelor, fiind relevant pentru echipele IT care construiesc sau integrează aceste tehnologii.
Într-un moment în care industrii întregi sunt paralizate de așa-numita criză a cipurilor, discuția cu reprezentantul unui mare producător – cum e compania olandeză NXP – vine să lămurească marea miză a acestui sector pentru viitorul iminent. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum să gestioneze în siguranță datele primite sau publicate, asigurându-se că respectă regulile de protecție a datelor personale și folosind corect tehnologiile (API-uri) pentru schimbul de informații.
Entitățile și întreprinderile publice trebuie să permită oricui accesul, fie persoană fizică, fie persoană juridică, la majoritatea datelor pe care le dețin, iar cei ce le obțin le pot prelucra, reutiliza și redistribui apoi, potrivit unei legi apărute acum câteva zile. Chiar dacă legea e în vigoare deja, pentru ca măsura să se poată aplica efectiv, autoritățile trebuie să vină și cu norme metodologice în acest sens. Citește articolul
Noile proceduri de comunicare electronică cu ANAF implică sistemele IT ale companiei, iar Legea privind datele deschise impune gestionarea și prelucrarea responsabilă a informațiilor publice.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 13 - 19 iunie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică. Explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile - ele trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Pentru companiile care dețin platforme online unde oamenii pot publica anunțuri sau conținut, este important să știe că sunt responsabile pentru conținutul discriminatoriu care apare pe site-ul lor și trebuie să aibă mecanisme de filtrare.
Excluderea persoanelor ce aparțin unei etnii din rândul celor care pot închiria o locuință, atunci când vine vorba despre anunțurile postate pe site-uri de profil, reprezintă o discriminare, potrivit unei hotărâri din primăvară a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Citește articolul
Responsabil cu sistemele informatice ale firmei, acest departament trebuie să se asigure că sunt pregătite pentru a folosi platformele electronice ale statului (SPV, e-Factura) și că datele sunt gestionate în siguranță.
În urma unor modificări legislative de la începutul anului, regulile pentru Spațiul Privat Virtual (SPV) au trebuit emise prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care, anterior, de acest lucru se ocupa Ministerul Finanțelor. Din acest motiv, ANAF a publicat joi ordinul care înlocuiește regulile date de minister. Citește articolul