Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Deoarece SAF-T implică transmiterea de date financiare într-un format digital și standardizat, departamentul IT este responsabil cu implementarea tehnică, adaptarea sistemelor și asigurarea fluxurilor de date corecte și sigure către autorități.
Iată înregistrarea cursului dedicat SAF-T, organizat în perioada 5 și 12 Iulie 2022. Atenție, pentru participanții la curs! Pentru a putea vizualiza înregistrarea, trebuie urmați pașii de mai jos: vă logați în contul dumneavoastră premium (dacă nu aveți un cont, vă rugăm să contactați colegii noștri de la suport pentru emiterea unui cont demo); accesați prezentul articol și introduceți parola primită prin email. Pentru orice probleme, vă rugăm să vă adresați colegilor noștri de la suport. Citește articolul
Oferă o perspectivă asupra modului în care angajații percep ritmul schimbărilor tehnologice. Aceste informații pot ajuta la ajustarea strategiilor de implementare a tehnologiei și de training.
Managerii din industriile auto și de petrol & gaze din România, Slovacia și Ungaria cred că existența a 96 de ocupații este expusă la risc din cauza revoluției digitale, potrivit unui studiu privind impactul tehnologiei realizat de KPMG și IPSOS și lansat de Confederația patronală Concordia. Citește articolul
Departamentul IT este cheia pentru implementarea și buna funcționare a soluțiilor tehnice care permit generarea, trimiterea și procesarea datelor prin sistemele e-Factura, e-Transport și SAF-T, asigurând totodată securitatea acestora.
Procesul accelerat de digitalizare prin care trece, în prezent, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul are o bornă importantă la 1 iulie 2022. Concret, anumite categorii de contribuabili sunt obligate să facă noi raportări către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), folosind sistemele e-Factura, e-Transport și declarația SAF-T. Însă cât de pregătiți sunt contribuabilii pentru această schimbare majoră? Conform specialiștilor, lucrurile nu arată prea bine, cel puțin momentan. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil cu adaptarea sistemelor informatice ale firmei pentru a putea trimite datele cerute în sistemul e-Transport.
La 1 iulie 2022 are loc trecerea de la opționalitate la obligativitate în privința raportării transporturilor rutiere de produse riscante din punct de vedere fiscal, prin sistemul e-Transport. Deoarece mediul de afaceri a cerut mai mult timp pentru adaptare, Guvernul a decis să păstreze termenul din 1 iulie, dar, printr-o ordonanță apărută aseară în Monitorul Oficial, a amânat cu trei luni intrarea în vigoare a regimului contravențional aferent e-Transport. Amenzile pentru neconformare vor putea fi aplicate de la 1 octombrie 2022. Citește articolul
Acest departament este responsabil pentru sistemele informatice și trebuie să se asigure că firma poate transmite datele necesare (fișiere XML) prin aplicația SPV în siguranță și conform cerințelor tehnice.
Procedura pentru folosirea sistemului e-Transport a fost oficializată aseară de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Vamală Română (AVR). Conform documentului, e-Transport este accesibil contribuabililor prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV), iar transporturile de bunuri riscante trebuie raportate, în anumite condiții, numai dacă sunt implicate vehicule de marfă care au cel puțin 3,5 tone. Sistemul este obligatoriu de la 1 iulie 2022, dar amenzile pentru neconformare se pot aplica abia din 1 octombrie 2022. Citește articolul
Acest departament gestionează sistemele tehnice ale companiei, inclusiv camerele de supraveghere. Ei trebuie să se asigure că toate sistemele sunt sigure, conforme cu GDPR și că prelucrează datele angajaților în mod corect și autorizat.
O altă amendă dată recent de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) ne readuce în atenție subiectul sistemelor de supraveghere video montate de angajatori - în cazul de față, pentru supravegherea producției - și imperativele ce însoțesc recurgerea la astfel de măsuri tehnice și organizatorice. Citește articolul
Articolul anunță trecerea la obligativitatea raportărilor în sistemele electronice e-Factura, e-Transport și SAF-T. Acestea implică implementarea și gestionarea unor noi soluții informatice pentru transmiterea datelor către autorități, iar departamentul IT trebuie să se asigure că sistemele firmei funcționează corect și în siguranță.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Noile reguli pentru Spațiul Privat Virtual (SPV) al ANAF, inclusiv modificările privind comunicarea electronică cu autoritățile, sunt relevante pentru departamentul IT. Acesta trebuie să se asigure că sistemele interne sunt compatibile și sigure pentru interacțiunea cu platformele digitale ale statului.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 20 - 26 iunie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică. Explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile - ele trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu asigurarea că informațiile personale sunt tratate corect și în siguranță, conform legilor ca GDPR. Articolul le arată ce greșeli duc la amenzi (cum ar fi colectarea de prea multe date, păstrarea lor prea mult timp, sau lipsa informării) și cum pot fi evitate aceste probleme.
Pentru că, în urma unui control la o asociație de proprietari din București, a constatat că, la intrarea în complexul rezidențial a livratorilor sau curierilor, erau notate datele personale ale acestora și că astfel nu se respectă prevederile Regulamentului european pentru protecția datelor (GDPR), fiind vorba despre o prelucrare excesivă a datelor, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat asociația cu 2.000 de euro. În plus, în acest caz, autoritatea a aplicat o altă amendă, de data asta de 5.000 de euro, pentru că înregistrările video ale camerelor de supraveghere au fost păstrate o perioadă mai mare decât era necesară. Citește articolul
Departamentul IT este responsabil de implementarea și buna funcționare a sistemului e-Factura în cadrul companiei, inclusiv accesul la platforma SPV și gestionarea fișierelor electronice.
Așa cum s-a stabilit în ultimele luni, sistemul e-Factura devine obligatoriu, în relația B2G, adică pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse riscante, de la 1 iulie 2022. În acest sens, specialiștii au clarificat că nici firmele care vând produse riscante în relația B2B, nici cele implicate în achiziții publice nu trebuie să se înregistreze în registrul e-Factura prin depunerea formularului 084. Așadar, facturile electronice vor fi transmise în e-Factura fără a fi nevoie de o înregistrare prealabilă datei de 1 iulie 2022. Citește articolul