Departament: Juridic și Conformitate
Speță din controalele ANAF
O firmă a încercat să evite plata taxelor salariale prin virarea banilor către angajați din contul bancar personal al administratorului
Acest departament trebuie să știe despre riscurile legale și penale, cum ar fi închisoarea, care pot apărea dacă firma nu respectă regulile fiscale, mai ales cele legate de salarii și contribuții.
Cazul unei companii care încerca să evite plata taxelor salariale a fost prezentat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în raportul cu controalele terminate în august 2025. Este vorba de o situație în care veniturile firmei intrau în contul personal al administratorului, iar de acolo se virau salariile către angajați, însă fără a se achita taxele aferente. Citește articolul
Persoanele fizice nu mai pot cumpăra sau folosi petarde și artificii
Compania trebuie să cunoască noile legi și reguli legate de articolele pirotehnice pentru a se asigura că respectă toate cerințele legale și pentru a evita sancțiunile.
Din acest an, persoanele fizice nu vor mai putea cumpăra sau folosi, pentru uz personal, petarde, artificii de spectacol sau dispozitive pirotehnice de scenă. Noile reguli limitează utilizarea de către publicul larg doar la articolele din categoria F1, cum sunt artificiile de brad și bețișoarele bengale, restul putând fi folosite exclusiv de pirotehnicieni autorizați. Citește articolul
UPDATE Primarul General al Capitalei nu are calitate procesuală activă să atace autorizațiile de construire ale primarilor de sector, doar în baza interesului public, decât dacă există o prevedere expresă care să îi confere acest drept. Decizia ICCJ, publicată
Acest departament trebuie să cunoască exact cum se pot contesta deciziile administrative (cum ar fi autorizațiile de construcție) de către autoritățile publice și care sunt regulile de joc în instanță, pentru a asigura respectarea legilor și a evita problemele legale.
4 Noiembrie 2025 | 1 | 26967 | Timp de citire: 4 min.
Printr-o decizie dată luna trecută și publicată recent în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a oferit o clarificare importantă în materia calității procesuale active în acțiunile în contencios administrativ: e nevoie de o prevedere expresă care să dea dreptul unui subiect de drept public să formuleze acțiuni în contenciosul obiectiv întemeiate exclusiv pe încălcarea unui interes legitim public. Înalta Curte s-a pronunțat asupra acestei chestiuni de drept ca urmare a unei cereri formulate în cadrul unui proces de anulare a unor autorizații emise la nivel de primărie de sector, unde reclamanții erau Primarul General și Municipiul București. În contenciosul obiectiv, a spus Curtea, e nevoie de tutelă administrativă atribuită în mod expres de lege, iar argumentul că Primarul General are atribuții generale de urbanism nu stă în picioare. Citește articolul
Reminder Black Friday: Cum să nu fii păcălit de practicile înșelatoare ale comercianților
Se ocupă de respectarea legilor privind vânzările, reducerile de prețuri, returnarea produselor și garanțiile, asigurându-se că firma respectă drepturile consumatorilor și evită practicile înșelătoare.
Pentru a profita de reducerile de Black Friday și a-și proteja interesele, consumatorii trebuie să se informeze în detaliu despre produsele pe care intenționează să le cumpere și să fie atenți la toate aspectele, în special în timpul marilor evenimente de reducere a prețurilor. De asemenea, este recomandat să verifice prețurile prin consultarea site-urilor de comparație de prețuri, care au îmbunătățit mult transparența prețurilor și reducerilor oferite de magazinele online. În cele ce urmează puteți găsi toate informațiile necesare evitării unor situații neplăcute, dar și cu privire la ceea ce puteți face într-un astfel de caz. Citește articolul
Nou sistem de finanțare pentru medicina primară: accent pe plata serviciilor medicale, începând de anul viitor
Aceste modificări legale la nivel național trebuie cunoscute pentru a ne asigura că operăm conform noilor reguli și pentru a înțelege drepturile și obligațiile care decurg din ele.
O reconfigurare a modului în care este finanțată asistența medicală primară și ambulatorie a fost introdusă prin recenta legislație privind modificarea și completarea unor acte normative și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul sănătății. În principal, este urmărită o reducere treptată a ponderii plății per capita, această evoluție fiind compensată de o majorare a plății pe serviciu medical, în scopul de a recompensa activitatea medicală efectivă. Citește articolul
Încadrat la un nivel profesional superior, dar plătit la cel vechi. Despre principiul plății egale pentru muncă de valoare egală și buna-credință
Articolul explică în detaliu încălcări ale legilor muncii, cum ar fi principiul 'plată egală pentru muncă de valoare egală' și obligația de bună-credință, plus cerințe de conformitate cu noile directive europene. Este crucial pentru a evita procese și sancțiuni legale.
4 Noiembrie 2025 | 2 | 6835 | Timp de citire: 3 min.
Relațiile de muncă, prin natura lor, sunt un contract de schimb: angajatul oferă timp, competență și efort, iar angajatorul oferă o remunerație corespunzătoare. Dar ce se întâmplă atunci când una dintre părți modifică unilateral acest echilibru? Citește articolul
Audit al Curții de Conturi
Peste jumătate dintre orașele mici din România nu îndeplinesc criteriile legale de populație, iar peste o treime dintre comune nu își pot susține cheltuielile administrative
Articolul vorbește despre cum legile actuale pun piedici serioase în buna funcționare și reorganizare a administrației locale, iar acest lucru este important pentru orice companie care trebuie să înțeleagă cadrul legal în care operează și care are nevoie de consultanță juridică pentru conformitate.
Un raport de audit realizat de Curtea de Conturi, intitulat „Auditul Performanței Administrației Locale Mici", care evaluează organizarea, funcționarea și gestionarea resurselor în comunele și orașele mici din România pe perioada 2021-2023 a fost recent dat publicității. Documentul arată că peste jumătate dintre orașele de rang mic și o parte semnificativă a comunelor nu îndeplinesc criteriile minime de populație, depind în mare măsură de finanțarea de la bugetul de stat și se confruntă cu un deficit cronic de personal calificat. Aceste probleme structurale limitează capacitatea autorităților locale de a investi în dezvoltare și de a asigura servicii publice de calitate pentru cetățeni. Citește articolul
Black Friday 2025: Recomandări ale ANPC în legătură cu metodele de plată ce pot fi folosite la cumpărarea produselor cu preț redus
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile privind protecția clienților, în special în ce privește metodele de plată, informarea corectă și drepturile consumatorilor în caz de probleme.
În condițiile în care peste numai câteva zile începe perioada cu cele mai mari reduceri de preț, iar mulți comercianți au campanii agresive prin care urmăresc accelerarea vânzărilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le reamintește celor ce vor să cumpere diverse produse în următoarele zile că este foarte importantă o informare corectă și o atitudine prudentă în legătură cu ofertele “mult prea bune”. De asemenea, ANPC face mai multe recomandări în legătură cu metodele de plată ce pot fi folosite la cumpărăturile de Black Friday. Citește articolul
UPDATE A fost oficializată procedura de selecție a ONG-urilor pentru monitorizarea centrelor sociale: condiții, etape și obligații
Acest departament este interesat de noile legi și reguli care trebuie respectate în companie, mai ales când vine vorba de drepturile persoanelor vulnerabile și de relația cu autoritățile de control. Articolul explică cum trebuie să se conformeze companiile care oferă servicii sociale cu noile cerințe de monitorizare.
Recent a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin care stabilește procedura de selecție a ONG-urilor ce vor putea desfășura vizite de monitorizare în centrele sociale rezidențiale. Actul normativ detaliază atât criteriile de eligibilitate aplicabile ONG-urilor, cât și modelul de protocol de colaborare dintre acestea și Ministerul Muncii. Citește articolul
UPDATE SAF-T 2025: Raportarea lunară pe octombrie se depune până pe 2 decembrie. Sunt vizate și firmele mici
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind raportările fiscale, inclusiv SAF-T, pentru a evita amenzi sau probleme legale din partea autorităților.
3 Noiembrie 2025 | 1 | 70847 | Timp de citire: 2 min.
Declarația 406 aferentă lunii octombrie 2025, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii noiembrie 2025, conform legislației în vigoare. Deoarece vorbim de un weekend prelungit, termenul se duce automat pe 2 decembrie 2025. De notat că termenul vizează în mod direct și contribuabilii mici, nu doar contribuabilii mari și mijlocii. Citește articolul










