Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, iar articolul vorbește despre noile reguli pentru facturarea electronică și despre cum se respectă protecția datelor personale (GDPR).
De la 1 ianuarie 2025, companiile vor trebui să transmită în e-Factura inclusiv facturile emise în relația business to consumer (B2C). În acest sens, cel puțin o parte a mediului de afaceri a înțeles că va fi necesară colectatea CNP-urilor persoanelor fizice. Din acest motiv, autoritățile vor veni cu o clarificare legislativă pentru a stabili că vorbim de o chestiune opțională, spun specialiștii. Totodată, există discuții și despre o amânare a obligației, dar e greu de spus dacă vom vedea așa ceva. Citește articolul
Pentru companiile care au angajați ce conduc în străinătate pentru afaceri, departamentul Juridic și de Conformitate este interesat să se asigure că toate documentele șoferilor sunt valide și respectă legile internaționale. Permisul internațional de conducere este un document legal ce atestă dreptul de a conduce în alte țări.
Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) poate, din această lună, să emită, alături de asociația Automobil Club Român, permise internaționale de conducere, documente ce scutesc șoferii care merg în anumite țări străine să dețină o copie legalizată a permisului național. Pentru a obține un astfel de document, șoferii interesați trebuie să se adreseze serviciilor de permise și să plătească o taxă de aproape 50 de lei. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și regulile în vigoare, iar amenda ANSPDCP pentru încălcarea GDPR arată riscurile nerespectării legii privind datele personale.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat o platformă de vânzare online a biletelor la spectacole pentru încălcarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Compania a șters contul unui client după ce acesta s-a dezabonat de la newsletter și a folosit datele personale pentru marketing, fără consimțământul clientului. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și ordonanțe guvernamentale, mai ales cele care modifică regimul taxelor (accizelor), pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și evită problemele.
Anumite măsuri legate de domeniul accizelor au fost publicate recent în Monitorul Oficial. Acestea au legătură, printre altele, cu producătorii de bere și antrepozitarii autorizați. Citește articolul
Se asigură că toate acțiunile companiei legate de intrarea, ieșirea sau desființarea unui grup fiscal respectă legile în vigoare și evită eventualele sancțiuni.
Explicăm astăzi ce trebuie știut, procedural vorbind, despre modificarea unui grup existent de impozit pe profit, respectiv intrarea unui nou membru în grup sau ieșirea unui membru din grup, precum și despre desființarea voluntară a unui grup înaintea expirării perioadei sale de „viață” de cinci ani fiscali. Unele dintre formalitățile aferente trebuie îndeplinite până în primele zile din noiembrie 2024, ca să producă efecte din 2025. Citește articolul
Articolul explică obligațiile legale ale companiilor de a avea anumite persoane responsabile și riscurile de amenzi și probleme de conformitate dacă aceste roluri nu sunt respectate sau sunt atribuite greșit.
Responsabilitățile legale pentru diverse roluri în organizații, cum ar fi responsabilul de mediu sau ofițerul de protecția datelor, sunt esențiale pentru conformitate și, uneori, chiar pentru prevenirea conflictelor interne, iar lipsa acestora poate duce la sancțiuni severe și la deteriorarea reputației companiei. Identificarea persoanelor potrivite pentru aceste roluri este o provocare, deoarece necesită o combinație specifică de cunoștințe și experiență, iar suprapunerea rolurilor poate afecta calitatea muncii și obiectivitatea. Pentru o desemnare eficientă, este necesară o analiză juridică detaliată, iar externalizarea acestor responsabilități nu exonerează organizațiile de răspunderea finală. Citește articolul
Trece în revistă o nouă lege europeană care schimbă fundamental regulile de angajare și condițiile de muncă pentru cei care lucrează prin aplicații, obligând companiile să se adapteze legal și să respecte noile prevederi.
Directiva UE privind munca pe platformă, recent adoptată, reprezintă un pas important în direcția protejării sănătății și securității lucrătorilor din economia platformelor digitale. Cu toate acestea, directiva nu adresează anumite problematici și există unele obstacole ce ubliniază importanța unei implementări atente și a unui angajament ferm din partea statelor membre pentru a garanta respectarea drepturilor și a protecției SSM a tuturor lucrătorilor pe platformă. Citește articolul
Se referă la interpretarea legii și la decizii ale instanțelor, ajutând la înțelegerea cum să acționezi corect și la evitarea problemelor legale.
O decizie oficializată recent de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) vine cu două clarificări importante pentru angajatorii care aplică facilitățile fiscale din construcții. Pe de o parte, se confirmă faptul că facilitățile nu se pot aplica pentru alte activități decât cele legate de construcții. Pe de altă parte, o constatare a inspectoratului teritorial de muncă (ITM) nu poate obliga Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să confirme că un angajator aplică în mod corect facilitățile. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi și ordine, cum ar fi cel emis de ANPC, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale și evită amenzile.
Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care vizează îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale a fost oficializat în septembrie, documentul intrând în vigoare începând cu 25 octombrie. Măsura impune instituțiilor de credit furnizarea de informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă legile rutiere și să evite amenzi sau alte probleme legale legate de vehiculele și șoferii companiei.
Mai nou, în anumite situații, potrivit articolului 97 din Codul rutier, polițiștii pot stabili, pe lângă amendarea șoferilor, și aplicarea unor măsuri tehnico-administrative, inclusiv imobilizarea vehiculului persoanei care a încălcat regulile rutiere. De duminică, imobilizarea unui vehicul va putea fi revocată, potrivit unei ordonanțe apărute în vară, în anumite termene, în funcție de abaterea ce a dus la aplicarea măsurii. Citește articolul