Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să cunoască în detaliu legile referitoare la garanțiile produselor pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și nu are probleme legale.
Înainte de achiziționarea unui produs, este esențial să cunoaștem tipurile de garanții disponibile și cum poți beneficia de acestea. În România, garanția de conformitate, reglementată prin lege, oferă consumatorilor protecție timp de doi ani de la achiziție. În plus, există și două tipuri de garanții opționale care pot extinde această protecție. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să fie la curent cu aceste legi și reguli noi, mai ales cu modificările aduse de OUG 115/2023 și cu riscurile de neconformitate (cum ar fi trecerea la alt regim fiscal dacă nu se depun la timp documentele), pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Mai bine de 200.000 de firme care la finele anului trecut figurau ca plătitoare de impozit micro au ratat termenul legal pentru depunerea situațiilor financiare pe anul 2023, se arată într-un document publicat recent de Ministerul Finanțelor. Din moment ce depunerea la termen a bilanțurilor este, mai nou, o condiție pentru aplicarea regimului micro, neîndeplinirea acesteia duce la trecerea la impozit pe profit. De precizat că autoritățile spun că termenul bilanțurilor a fost 29 mai, deși recent clarificaseră că termenul a fost 30 mai. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legale referitoare la taxe și impozite, pentru a se asigura că firma respectă noile reguli și evită problemele legale.
Planul fiscal al Guvernului pentru perioada 2025-2031 prevede inclusiv o reformă a administrării impozitelor și taxelor. Iar majoritatea măsurilor gândite în acest sens au o legătură directă cu digitalizarea relației dintre contribuabili și Fisc, însă vorbim și de chestiuni ce țin de modificarea regulilor procedural-fiscale. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și modificările legislative, în special cele referitoare la sistemul de pensii și asigurări sociale, pentru a înțelege impactul asupra conformității legale a companiei și pentru a asigura respectarea tuturor reglementărilor în vigoare.
Vechiul mecanism ce permitea celor interesați să-și completeze stagiul de cotizare la pensia de stat a fost înlocuit, de la 1 septembrie, de cel conținut de noua lege a pensiilor, ceea ce înseamnă că contractele de asigurare socială semnate înainte de această dată nu mai sunt valabile. Dacă doresc să cumpere în continuare vechime pentru pensie, cei interesați trebuie să semneze noi contracte, în acord cu prevederile noii legi a pensiilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum să respecte legile europene privind angajarea personalului temporar, chiar și când colaborarea se face prin alte firme, pentru a evita problemele legale și amenzile.
Chiar și în lipsa autorizării ca agent de muncă temporară, normele privind munca prin agent se aplică ori de câte ori un angajator pune la dispoziție lucrători unei întreprinderi utilizatoare pentru a lucra temporar sub supravegherea și conducerea acesteia din urmă. Totodată, un lucrător temporar pus la dispoziția unei întreprinderi utilizatoare trebuie, pe durata misiunii sale în cadrul acesteia, să primească un salariu cel puțin egal cu cel pe care l‑ar fi primit dacă ar fi fost recrutat direct de această întreprindere. Citește articolul
Trebuie să înțeleagă și să se asigure că firma respectă toate noile legi fiscale și reglementările, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Guvernul pregătește, în colaborare cu Banca Mondială, o serie de modificări fiscale pentru principalele impozite și taxe datorate de contribuabili, conform unui document publicat recent de Ministerul Finanțelor. Majoritatea măsurilor urmează să fie dezbătute și stabilite până la finele lunii martie 2025, dar nu toate se vor aplica din 2025. Citește articolul
Ajută la înțelegerea cum deciziile legale europene (ale CJUE) pot afecta regulile interne privind prețurile și concurența, pentru a ne asigura că respectăm legile și evităm amenzi.
În septembrie 2024, Curtea de Justiție a Uniunii Europene („CJUE”) s-a pronunțat în cauza C-557/23 („Cauza SPAR”) cu privire la compatibilitatea măsurii maghiare de reglementare a prețurilor unor produse agricole de bază și vânzarea unor cantități prestabilite a acestora cu dreptul Uniunii Europene. Concluziile CJUE ar trebui să fie de interes imediat pentru autoritățile române, în special în lumina informațiilor din spațiul public privind posibila plafonare a adaosului comercial pentru toate produsele procesate în România. Citește articolul
Articolul vorbește despre legi și reguli noi în domeniul fiscal și despre directive europene (cum ar fi cele despre raportarea de sustenabilitate și taxele pe profit), care trebuie respectate de companii.
Finalul anului calendaristic reprezintă, în mod tradițional, pentru companiile din România, un moment de reflecție cu privire la planificarea pentru anul care urmează, dat fiind că, de cele mai multe ori, în această perioadă a anului apar cele mai importante schimbări legislative cu impact în economie, aplicabile în exercițiul financiar următor. Anul 2024 este cu atât mai important din acest punct de vedere, dat fiind că modificările cele mai importante, în special în domeniul fiscal, sunt așteptate abia după alegerile parlamentare din decembrie, astfel că societățile comerciale trebuie să lucreze pe mai multe scenarii când trasează bugetele și strategia de afaceri pentru 2025. Citește articolul
Se asigură că firma respectă noile legi și ordonanțe guvernamentale legate de emiterea bonurilor fiscale și utilizarea caselor de marcat, pentru a evita probleme legale.
Trei măsuri importante pentru operatorii economici care folosesc case de marcat au fost oficializate recent de Executiv printr-o ordonanță de urgență. Astfel, sancțiunea pentru neincluderea codului QR pe bonul fiscal a fost suspendată și au apărut unele măsuri favorabile pentru cei ce au automate comerciale care trebuie dotate cu case de marcat. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate regulile fiscale și cererile venite de la ANAF, ajutând la evitarea problemelor legale.
În cazul companiilor care închid luna devreme, notificările Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) probabil că vor deveni o regulă, în contextul sistemului e-TVA, spun specialiștii. De ce? Pentru că sunt șanse mari ca aceste societăți să primească ulterior facturi din luna închisă, caz în care e-TVA va detecta diferențe între formularul 300 și decontul precompletat de TVA. Citește articolul