Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Se schimbă legile fiscale, iar departamentul trebuie să știe cum să asigure că firma respectă noile reguli și să evite problemele legale legate de TVA.
O extindere a regimului de scutire de TVA pentru întreprinderile mici, începând cu prima zi din 2025, este în pregătire la nivelul autorităților fiscale și, teoretic, urmează să fie stabilită până la finalul anului curent. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, inclusiv cele referitoare la pensii, pentru a asigura respectarea legii de către companie și pentru a oferi consultanță internă corectă.
Pensia pentru limită de vârstă poate fi obținută la atingerea vârstei standard de pensionare, cu condiția îndeplinirii stagiului minim de cotizare în sistemul public de pensii. Potrivit noii legi a pensiilor, aplicabilă de la 1 septembrie, vârsta standard de pensionare este de 65 de ani atât pentru bărbați, cât și pentru femei, dar, în cazul femeilor, creșterea vârstei standard de pensionare va avea loc treptat, până în 2035. Atingerea vârstei standard de pensionare depinde de data nașterii, astfel că îți spunem astăzi cine poate ieși la pensie pentru limită de vârstă în acest an, fie femeie sau bărbat. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu interpretarea și aplicarea corectă a legilor muncii și a legislației pensiilor, asigurând că firma respectă toate regulile și că drepturile angajaților sunt respectate, mai ales în cazurile complicate de cumul de funcții.
Conform cadrului legal în vigoare, o persoană poate avea mai multe contracte de muncă simultan, cu condiția ca programul muncii să ne se suprapună. În cazul în care o persoană lucrează cu două contracte individuale de muncă (CIM-uri), nu va fi dublată și vechimea în muncă, aceasta nefiind cumulată, însă se vor cumula contribuțiile la pensie pentru veniturile din salarii. Citește articolul
Această echipă se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Articolul arată ce se întâmplă când nu sunt respectate obligațiile fiscale (cum ar fi înregistrarea activității sau declararea veniturilor), lucru esențial pentru orice afacere, nu doar pentru persoane fizice.
În cazul persoanelor fizice care se bazează pe tranzacțiile cu criptomonede pentru a obține câștiguri constante, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) consideră că este vorba de derularea unei activități independente. Automat, asta înseamnă că trebuie îndeplinite formalitățile necesare pentru derularea unei activități economice și că trebuie achitate taxele aferente. Citește articolul
Informațiile sunt utile pentru a înțelege riscurile legale și obligațiile de conformitate care decurg din calcularea sau declararea incorectă a taxelor, ajutând la evitarea problemelor cu autoritățile de inspecție.
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), o societate a primit o decizie de impunere pentru o plată suplimentară de impozit pe dividende în urma găsirii anumitor nereguli. Citește articolul
Acest sistem nou aduce schimbări în modul în care companiile interacționează cu ANAF-ul pentru TVA, iar departamentul trebuie să se asigure că firma respectă toate noile reguli și legi.
Sistemul e-TVA este folosit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a genera deconturi precompletate de TVA. În contextul în care au început emiterea și trimiterea deconturilor precompletate, dar și emiterea și trimiterea notificărilor de conformare, pentru situațiile în care se identifică diferențe de TVA, autoritățile au publicat un ghid referitor la folosirea secțiunii e-TVA din Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative pentru a se asigura că firma respectă legile în vigoare, în special cele referitoare la relațiile de muncă și la drepturile angajaților și ale angajatorului la pensie.
Posibilitatea de a cere continuarea activității prin așa-zisa prelungire a raportului de muncă dincolo de momentul în care angajatul ar putea deveni pensionar (limită de vârstă) se menține și în noua lege a pensiilor, doar că diferit de cum o reglementa Codul muncii până acum. Angajatorii nu sunt obligați să accepte cererile angajaților, dar au rămas, totuși, cu o obligație în cazul angajatelor care vor să mai rămână pe post, contextul fiind unul de evitare a unor discriminări între sexe. Alta e situația în cazul cumului pensiei cu salariul însă. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate schimbările de legi sau propunerile legislative care pot afecta modul în care compania funcționează și se asigură că respectă toate normele în vigoare. Este esențial pentru conformitate.
Având în vedere provocările cu care se confruntă părinții copiilor proveniți din sarcină gemelară, tripleți sau multipleți, la Senat a fost înregistrată o propunere legislativă care să vină în sprijinul părinților, pentru a diminua dificultățile de natură financiară, organizatorică și emoțională cu care aceștia se pot confrunta în momentul în care familia lor se mărește cu cel puțin doi membri. Citește articolul
Ajută la înțelegerea noilor reguli fiscale și a modului în care autoritățile verifică averile mari, precum și a oportunităților legale, cum ar fi amnistia fiscală, pentru a asigura respectarea legii.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat abordarea față de persoanele fizice cu averi mari (PFAM) prin Ordinul nr. 920/2023, care a intrat în vigoare pe 28 iunie 2023. Acest ordin definește cine sunt contribuabilii cu averi mari și stabilește mecanismele de reglementare și conformare fiscală pentru acest segment. Este bine de știut, în acest context, că Direcția Generală Control Venituri Persoane Fizice (DGCVPF) folosește în practică un instrument nou pentru a monitoriza și reglementa situația fiscală a persoanelor fizice cu averi mari - un chestionar detaliat. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legea și să interpreteze corect Codul Muncii pentru a evita probleme legale legate de drepturile angajaților.
Acordarea liberelor pentru situații neprevăzute, cu recuperarea lor ulterioară, având în vedere că sunt plătite, nu reprezintă o măsură de flexibilizare pe care angajatorul e dispus, eventual, să o acorde, ci un drept prevăzut de lege. Absentarea pentru un copil bolnav, probleme administrative sau alte chestiuni neprevăzute ce țin de viața privată a salariatului fac parte din majoritatea raporturilor de muncă și beneficiază, nu de foarte mult, de o „recunoaștere” legală care constituie, astfel, un drept al angajatului. Ignorarea prevederilor legale și lipsa unei minime proceduri interne pentru a gestiona diversele absențe ale angajaților îl pune pe angajator în situația de a încălca drepturile angajaților săi. Citește articolul