Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să înțeleagă și să se asigure că firma respectă noile legi legate de pensii și prelungirea activității angajaților, precum și posibilele discuții juridice despre constituționalitatea acestor prevederi.
Noua lege a pensiilor și normele sale de aplicare stabilesc că angajații pot amâna momentul pensionării și pot continua același raport de muncă/de serviciu până la vârsta de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului. Normele legii prevăd chiar necesitatea de a aduce, la deschiderea dreptului la pensie, începând de anul acesta, un document de la angajator din care să reiasă că nu se dorește continuarea raportului. Ce se întâmplă însă după 70 de ani? Și-a dorit legiuitorul să le limiteze dreptul la muncă angajaților și funcționarilor publici? Cel mai probabil, nu - singura limitare ar putea fi doar inaptitudinea de a mai lucra după această vârstă. Citește articolul
Pentru a înțelege cadrul legal și obligațiile care decurg din actele normative referitoare la utilizarea catalogului electronic, asigurându-se că toate regulile impuse de lege sunt respectate.
O serie de școli din țara noastră pot folosi un catalog electronic pentru a consemna situația școlară a elevilor. Ministerul Educației (ME) a stabilit recent lista școlilor ce pot folosi catalogul electronic în anul școlar 2024-2025, aceasta conținând aproape 2.000 de școli, cu câteva sute mai multe decât anul trecut. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască noile legi legate de pensii pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a oferi sfaturi legale angajaților și conducerii.
Cu condiția să aibă un stagiu de cotizare contributiv de cel puțin o treime din stagiul complet de cotizare, persoanele cu deficiență vizuală gravă pot ieși oricând la pensie, potrivit noii legi a pensiilor, care se aplică de la 1 septembrie. În plus, persoanele cu deficiență vizuală gravă beneficiază de punctaj suplimentar pentru orice stagiu de cotizare realizat astfel. Prevederile se regăseau și în fosta lege a pensiilor, dar într-o formă modificată. Citește articolul
Se asigură că toate regulile și contractele de muncă din firmă respectă întocmai legile în vigoare, pentru a evita amenzi sau procese.
De peste 20 de ani, Codul muncii, preluând dispozițiile directivei UE privind anumite aspecte ale organizării timpului de lucru, stabilește reguli clare în privința timpului maxim de muncă în cadrul unei perioade de referință de șapte zile și a modului în care acest timp de muncă trebuie repartizat, însă iată-ne aici: în 2024 apar anunțuri de angajare care prezintă, explicit, săptămâna lucrătoare de șase zile: Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative referitoare la condițiile de muncă și pensii, precum și la obligațiile legale ale companiei pentru a asigura respectarea legii.
După ce anul trecut s-a decis menținerea încadrărilor ca loc de muncă în condiții deosebite sau speciale până la normalizarea condițiilor de muncă, fără un termen-limită și s-a eliminat procedura de reevaluare a încadrării locurilor de muncă în condiții speciale, Legea nouă a pensiilor publice, în vigoare de câteva zile, stabilește un termen-limită pentru normalizarea acestor condiții speciale și deosebite de muncă: 1 ianuarie 2035. Noua lege păstrează, practic, încadrările actuale, dar readuce în peisajul relațiilor de muncă un termen concret până la care încadrările în atare condiții mai pot fi menținute. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și reguli fiscale, cum ar fi sistemul e-TVA, pentru a se asigura că firma le respectă și pentru a evita amenzi sau alte probleme legale legate de neconformitate.
Modelul și instrucțiunile notificării de conformare pentru sistemul e-TVA au fost oficializate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acest document este transmis contribuabililor atunci când se identifică diferențe între informațiile declarate de contribuabil în decontul de TVA și cele identificate de autorități prin decontul precompletat de TVA. Momentan, notificările de conformare au doar un rol informativ până la finalul lui 2024. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să fie la curent cu toate actele normative noi, cum ar fi acest ordin, pentru a se asigura că toate activitățile companiei respectă legile în vigoare, inclusiv cele legate de clasificarea angajaților.
La puțin timp de la ultima actualizare a Clasificării ocupațiilor din România (COR), Ministerul Muncii a aprobat un nou ordin care să completeze COR cu o ocupație nouă practicată în cadrul economiei naționale, aceea de profesor itinerant și de sprijin. Ordinul a fost publicat azi în Monitorul Oficial, intrând astfel în vigoare. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor și regulilor, iar articolul explică exact cum trebuie exercitată legal profesia de bonă, ce contracte sunt permise și ce este ilegal, ajutând compania să se asigure că nu încalcă legea.
Serviciile de bonă în vederea îngrijirii și supravegherii copiilor se pot presta în conformitate cu cadrul legal în vigoare. În ceea ce privește angajarea unei bone pentru copil, indiferent că aceasta este membru al familiei sau nu, este nevoie ca persoana care dorește să presteze serviciile respective să îndeplinească o serie de condiții legale. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi propuse pentru companiile de investiții imobiliare, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a înțelege drepturile și obligațiile legale.
Un regim special pentru societățile pentru investiții imobiliare urmează să fie stabilit printr-un proiect de lege adoptat marți la Senat, astfel încât aceste firme să fie scutite de impozitul pe profit. Acesta prevede, în esență, reglementarea entităților cunoscute în străinătate drept „REITs”, adică „real estate investment trusts.” Citește articolul
Acest departament se ocupă cu respectarea tuturor legilor și regulilor interne ale companiei. Articolul explică exact cum trebuie implementată o lege nouă legată de raportarea neregulilor, iar departamentul se asigură că firma respectă aceste cerințe legale pentru a evita amenzi sau alte probleme.
Legea avertizorilor de integritate impune companiilor cu peste 50 de angajați și autorităților și instituțiilor publice obligația de a avea canale interne de raportare pentru a permite avertizorilor să raporteze încălcările legii. Acest proces de raportare internă include desemnarea unui responsabil care poate fi un angajat propriu sau chiar mai mulți ori externalizarea către un terț care să gestioneze primirea, înregistrarea și soluționarea acestor raportări, asigurându-se că sunt respectate cerințele legale și că avertizorii beneficiază de confidențialitate și protecție împotriva represaliilor. Citește articolul