avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 927 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Proiect: introducerea în Revisal a formelor de studiu absolvite

Acest departament trebuie să știe despre orice schimbare în legile muncii, mai ales cele care cer companiilor să raporteze date noi despre angajați. Ei se asigură că firma respectă toate regulile.

Rebeca Bașuț în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
29 August 2024 | 1 | 2580 | Timp de citire: 2 min.

Întrucât ultima calificare obținută de un angajat nu reflectă de fiecare dată expertiza sau competențele dobândite de acesta de-a lungul anilor, la Senat a fost înregistrată recent o propunere legislativă menită să aducă modificări Codului Muncii, dezideratul fiind acela de a introduce în registrul general de evidență a salariaților (Revisal), alături de celelalte informații obligatorii, și nivelul și specialitatea formelor de studiu absolvite de angajat, începând cu ultima formă de învățământ obligatoriu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Precizări CNPP: De ce au fost retrase unele decizii de recalculare a pensiilor

Departamentul Juridic și de Conformitate este interesat de modificările legislative, cum ar fi noua lege a pensiilor (Legea 360/2023) menționată în articol. Înțelegerea acestui cadru legal este importantă pentru a fi la curent cu drepturile și obligațiile care pot afecta forța de muncă și pentru a se asigura că toate politicile interne sunt în conformitate cu legislația în vigoare.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
29 August 2024 | 11 | 20982 | Timp de citire: 1 min.

Distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor către toți pensionarii din țară a început după jumătatea lunii și este programată să se încheie, de principiu, pe 30 august. De la începutul campaniei de distribuire a deciziilor de recalculare au fost și situații care au impus retragerea unora dintre aceste decizii. De aceea, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a explicat recent care sunt motivele pentru retragerea unor decizii de recalculare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CBAM: Anumite companii au început să primească notificări de la ANAF despre depunerea raportărilor

Se asigură că firma respectă noile legi și regulamente europene legate de importuri și emisii de carbon, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 August 2024 | 10497 | Timp de citire: 3 min.

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (cunoscut drept CBAM) a fost stabilit anul trecut printr-un regulament european aplicabil direct în toate statele membre ale UE și acesta deja produce efecte. Momentan, companiile vizate au de depus doar unele raportări, însă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să trimită notificări celor care nu s-au conformat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Soluția care face probleme – Coșmarul digital al noii platforme a Registrului Comerțului

Acest departament este direct interesat deoarece problemele platformei Registrului Comerțului afectează modul în care companiile își pot realiza operațiunile legale și se pot asigura că respectă toate regulile în vigoare.

Biriș Goran în Aspecte juridice
29 August 2024 | 5 | 5636 | Timp de citire: 6 min.

În data de 1 august 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului a lansat noua sa platformă online, menită să revoluționeze modul în care se înființează și gestionează entitățile juridice în România. Anunțul lansării noii platforme online ar fi fost primit cu aplauze și entuziasm de către antreprenorii din România, dacă acest vis inocent nu s-ar fi transformat, peste noapte, într-un veritabil coșmar digital. În loc să aducă simplificare și eficiență, noua platformă a reușit să contrazică așteptările optimiste ale profesioniștilor, generând frustrări și confuzii. Ceea ce promitea să fie o revoluție a serviciilor publice care gestionează funcționarea societăților s-a dovedit a fi, în realitate, o nouă mare complicație, care pune la grea încercare răbdarea utilizatorilor. Teoretic, așa cum s-a susținut în presă, toate operațiunile derulate prin intermediul noii platforme ar trebui să fie finalizate cu succes în doar 24 de ore, fără a mai fi nevoie de vizite interminabile la ghișeu sau de dosare prăfuite. Practica e însă mult diferită de teorie: experiența ne arată că această reformă digitală generează haos, nu eficiență! Citește articolul

ACCES PREMIUM

Perioadele de repaus la care au dreptul salariații și regimul lor. Cum ajungem să suprapunem unele drepturi cu altele din cauza necunoașterii legii

Articolul explică în detaliu legile referitoare la timpul de lucru și de odihnă al angajaților, ajutând departamentul să se asigure că firma respectă toate regulile legale pentru a evita amenzi sau procese.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 August 2024 | 5300 | Timp de citire: 7 min.

Angajații au dreptul la scurte perioade de repaus în timpul programului, între două zile de muncă, săptămânal și anual, pe lângă diverse alte libere la care au dreptul prin lege sau chiar contractele de muncă. Când intervine munca suplimentară și într-un regim constant, nu de excepție, echilibrul acestor perioade este ușor deranjat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit micro: Șapte clarificări ale MF privind deținerile, întreprinderile legate și condiția de a avea un salariat

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile, iar clarificările privind impozitarea microîntreprinderilor sunt esențiale pentru a identifica și evita potențialele probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 August 2024 | 1 | 9225 | Timp de citire: 3 min.

Cu toate că au trecut câteva luni bune de la cele mai recente modificări ale regimului impozitului micro, nici acum nu avem norme metodologice pentru aplicarea acestora. Astfel, unele dileme ale mediului de afaceri încă persistă și Ministerul Finanțelor (MF) a oferit recent, neoficial, unele clarificări utile, potrivit informațiilor obținute de avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Peste zece proiecte de lege importante ce vor fi adoptate toamna asta în Parlament: salariu minim, RCA, ONG-uri, taxe judiciare de timbru și alte subiecte vizate

Acest departament este interesat de noile modificări legislative, cum ar fi cele referitoare la prevenirea spălării banilor (AML), regulile de cunoaștere a clienților, taxele de judecată sau noul cod al urbanismului și construcțiilor, pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările în vigoare și evită problemele legale.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
29 August 2024 | 1 | 2195 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul României a stabilit ca priorități legislative pentru a doua sesiune ordinară din 2024 discutarea și aprobarea legilor bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale pentru 2025, precum și adoptarea unor proiecte de lege esențiale, printre care amintim unele modificări la Legea contra spălării banilor, ajustări ale Codului fiscal și reglementări pentru asigurările RCA, toate având ca termen de finalizare luna noiembrie. De asemenea, se preconizează adoptarea în această toamnă a unui nou Cod al amenajării teritoriului și urbanismului, iar proiectul pentru stabilirea salariului minim adecvat este obligatoriu să fie adoptat toamna asta, termenul-limită propus fiind luna noiembrie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Modificarea din oficiu a vectorului fiscal poate fi stopată de contribuabili în trei momente ale procedurii derulate de ANAF

Acest departament trebuie să cunoască procedurile legale și administrative prin care ANAF poate interveni direct în datele fiscale ale firmei, precum și pașii pe care compania îi poate urma pentru a se apăra sau a contesta deciziile de modificare din oficiu.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 August 2024 | 4280 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, în situațiile în care contribuabilii nu comunică în termenul legal schimbările de vector fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate să facă modificări din oficiu. Totuși, vorbim de o procedură în care contribuabilii se pot implica în mod activ și pe care o pot stopa, în anumite condiții, în trei momente-cheie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ANSVSA propune noi reguli privind câinii fără stăpân și comerțul cu animale

Orice companie trebuie să știe ce legi și reguli noi apar, mai ales cele care îi impun anumite obligații sau îi schimbă modul de lucru, pentru a se asigura că respectă totul.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 August 2024 | 1 | 1698 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect de hotărâre ce are ca scop modificarea și completarea normelor metodologice pentru gestionarea câinilor fără stăpân a fost pus în dezbatere publică pe pagina de internet a Autorității Naţionale Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA). Principalele modificări se referă la implicarea consiliilor județene în gestionarea acestei probleme, clarificarea responsabilităților consiliilor locale și ale proprietarilor de câini. Proiectul detaliază, de asemenea, programul de acces al publicului în adăposturi, procedura de emitere a deciziilor de eutanasiere, subvenționarea sterilizării și condițiile de comercializare a câinilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cele zece situații în care contractul de muncă al unui salariat încetează automat

Departamentul Juridic este interesat pentru că articolul explică în detaliu cazurile în care contractele de muncă se încheie automat conform legii, ajutând compania să se asigure că respectă toate reglementările legale și evită problemele juridice.

Rebeca Bașuț în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 August 2024 | 1 | 18271 | Timp de citire: 3 min.

Contractul individual de muncă (CIM) poate înceta de drept (adică automat), ca urmare a acordului părților, la data convenită de acestea, sau ca urmare a voinței unilaterale a uneia dintre părți. Situațiile în care contractul individual de muncă al unui salariat încetează automat sunt zece la număr și sunt reglementate de legislația muncii. Citește articolul