Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să știe ce legi și reguli noi trebuie respectate de companie în ceea ce privește transportul de bunuri, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de deciziile instanțelor supreme care clarifică sau modifică interpretarea legilor, mai ales în domenii precum soluționarea litigiilor și arbitrajul, pentru a asigura că toate activitățile companiei respectă noile prevederi legale.
Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) privind interpretarea și aplicarea dispozițiilor din Codul de procedură civilă referitoare la arbitrajul instituționalizat a fost oficializată recent, devenind obligatorie pentru toate instanțele de judecată. Documentul stabilește că entitățile reglementate de OG 26/2000 cu privire la asociații și fundații pot include în statutul lor organizarea de activități specifice arbitrajului instituționalizat doar dacă sunt autorizate în mod expres de legiuitor să exercite acest tip de arbitraj. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a se asigura că programul de acțiuni pentru angajați este conform legii și că angajații sunt informați corect despre responsabilitățile lor legale și fiscale, evitând probleme pentru companie sau salariați.
Una dintre modalitățile prin care angajatorii își pot recompensa salariații este reprezentată de planurile de tip stock option plan. Simplu spus, vorbim de o modalitate prin care salariatul poate să primească acțiuni la compania la care lucrează, pe care le poate vinde ulterior pentru a obține un câștig. Desigur, dacă decid să-și vândă acțiunile, angajații au niște obligații fiscale de bifat, potrivit specialiștilor de la KPMG România. Citește articolul
Departamentul va fi interesat de respectarea legilor privind utilizarea inteligenței artificiale, mai ales cele legate de confidențialitatea datelor și drepturile utilizatorilor, pentru a se asigura că firma respectă regulile.
Sectorul învățământului este considerat un domeniu cu risc ridicat în contextul utilizării inteligenței artificiale (AI) din mai multe motive, conform reglementărilor europene recente. Aceste motive sunt legate de potențialele impacturi asupra siguranței, sănătății și drepturilor fundamentale ale indivizilor implicați, în special elevii și profesorii. Un raport recent subliniază disparitățile în integrarea tehnologiilor digitale între regiunile Europei, precum și impactul pandemiei asupra volumului de muncă al profesorilor, care s-au confruntat cu o adaptare rapidă la noile instrumente tehnologice în condiții de stres și incertitudine. Statele trebuie să acorde însă o deosebită atenție și să prioritizeze formarea continuă a cadrelor didactice pentru a utiliza eficient AI și a reduce riscurile asociate. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care se desfășoară procedurile legale de executare silită și de asigurarea că toate acțiunile companiei respectă legile în vigoare, inclusiv cele fiscale, pentru a evita problemele juridice sau reluarea unor procese.
În situația în care un imobil este câștigat la licitație, dar câștigătorul refuză plata TVA-ului aferent (deși taxa trebuie achitată), procedura de executare silită trebuie reluată, atrag atenția specialiștii. Practic, e o situație în care nu se plătește prețul întreg al bunului, astfel că nu se poate încheia actul de adjudecare. Citește articolul
Articolul detaliază cadrul legal și diferențele legislative pentru mai multe categorii de îngrijitori, aspecte esențiale pentru a asigura respectarea legii și evitarea problemelor legale.
Cadrul legislativ în vigoare care reglementează activitatea de îngrijire a persoanelor dependente este unul complex, iar activitatea de îngrijire poate fi exercitată în temeiul unor încadrări diverse în muncă. Printre acestea se numără îngrijitorul formal, informal, asistentul personal și însoțitorul persoanei cu handicap. Care sunt atribuțiile fiecărei categorii și specificul acestora? Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt reglementate legal drepturile angajaților la asistență juridică și de procedurile de decontare a cheltuielilor legale, pentru a se asigura că politicile interne ale companiei sunt în conformitate cu legile aplicabile.
În iulie, Statutul polițistului a fost modificat oficial, schimbările apărute atunci vizând, printre altele, și decontarea cheltuielilor de asistență juridică în cazul polițiștilor. Pentru ca noile reguli să poată fi aplicate, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat luni noi norme de aplicare a dispozițiilor privind dreptul polițistului la decontarea cheltuielilor de asistență juridică. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru înțelegerea și aplicarea noilor legi referitoare la identificarea proprietarilor reali și prevenirea spălării banilor, asigurând că firma respectă toate cerințele legale.
Anul 2027 va veni cu o trecere de la cadrul legal național privind prevenirea spălării banilor la un cadru legal european unic în materie și regulile pentru identificarea beneficiarilor reali ai firmelor se vor schimba semnificativ. În acest context, specialiștii se așteaptă la anumite dificultăți pentru companii. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi trebuie respectate, cum să evite amenzi și cum să se asigure că firma respectă toate regulile, inclusiv cele despre angajarea persoanelor cu dizabilități.
Conform Legii nr. 448/2006, firmele cu peste 50 de angajați sunt obligate să angajeze cel puțin 4% persoane cu dizabilități, iar în cazul neîndeplinirii acestei obligații, pot opta pentru plata unor obligații fiscale către bugetul de stat sau pentru achiziționarea de produse și servicii de la unități protejate autorizate. Unitățile protejate beneficiază de diverse forme de sprijin oferite de stat și pot oferi servicii de sănătate și securitate în muncă (SSM) altor companii, care își pot compensa astfel obligațiile legale. Accesarea acestor servicii nu doar că ajută la conformitatea legală, dar și îmbunătățește condițiile de muncă și imaginea companiei, oferind totodată oportunități de optimizare a costurilor și flexibilitate în gestionarea resurselor. Citește articolul
Se asigură că firma respectă noile legi referitoare la ajutoarele de deces și la sistemul de pensii, pentru a înțelege corect drepturile și obligațiile legale.
Cei care suportă cheltuielile legate de decesul unui asigurat sau unui pensionar pot cere un ajutor financiar de la stat, care, începând din ianuarie, a crescut cu mai mult de 750 de lei. În plus, din septembrie, ajutorul de deces se va acorda și în cazul decesului unei persoane aflate în concediul pentru creșterea copilului, iar plata lui se va putea face și către firme. Citește articolul