Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de legile și regulamentele care guvernează funcționarea banilor și a sistemului bancar, fiind important să înțeleagă rolul Băncii Naționale și normele privind bancnotele și monedele.
Potrivit propriului statut, Banca Națională a României (BNR) înlocuiește la cerere, fără costuri, bancnotele și monedele ce circulă în prezent pe piață, care s-au uzat sau au suferit deteriorări. Totuși, dacă sunt mult prea tare deteriorați, banii nu pot fi înlocuiți. Citește articolul
Schimbările dese și rapide ale legilor, în special cele fiscale, cer departamentului juridic să le înțeleagă și să se asigure că firma respectă mereu cerințele legale pentru a evita amenzi sau probleme.
Din cauza impredictibilităţii legislative, ce afectează din ce în ce mai puternic afacerile mici şi mijlocii, tot mai mulţi antreprenori amână sau opresc complet investiţiile în dezvoltarea afacerilor. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile, inclusiv cele fiscale, și înțelege riscurile de neconformare la cerințele de raportare SAF-T.
În procesul de pregătire a implementării fișierului standard de control fiscal (SAF-T), micii contribuabili ar trebui să țină cont de anumite sfaturi ale specialiștilor. Aceste entități sunt obligate să înceapă depunerea declarației 406, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în ianuarie 2025. Citește articolul
Acest departament este direct interesat, deoarece articolul clarifică exact cum sunt interpretate legal definițiile cheie din Codul penal legate de spațiile companiei și furt, ajutându-i să înțeleagă riscurile legale și modalitățile de protecție a proprietății și activității firmei.
Într-o decizie pronunțată la începutul verii de Înalta Curte și publicată miercuri în Monitorul Oficial se stabilește că, în contextul infracțiunii de furt calificat prin violarea sediului profesional, un spațiu comercial poate reprezenta sediu profesional în sensul art. 229 alin. (2) lit.b) din Codul penal dacă și numai dacă în acel spațiu se desfășoară viață privată societară. Conceptul, dezvoltat la nivel de jurisprudență europeană, a extins protecția vieții private și la entitățile juridice, oferindu-le un cadru legal pentru a-și proteja spațiile și activitățile interne împotriva intervențiilor nejustificate. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli referitoare la raportarea despre sustenabilitate, așa cum cer Directivele Europene.
Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD) modifică, practic, fosta directivă privind raportarea nonfinanciară (NFRD), extinzând domeniul de aplicare și cerințele de transparență, pentru a îmbunătăți comparabilitatea, fiabilitatea și relevanța informațiilor de sustenabilitate raportate de companii. Aceste schimbări reflectă atât obiectivul Uniunii Europene de a extinde și îmbunătăți sfera și calitatea raportării privind sustenabilitatea în toate statele membre, cât și o conștientizare a importanței sustenabilității și a impactului corporativ asupra mediului și societății. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu asigurarea respectării tuturor legilor și reglementărilor. Modificările aduse Codului Fiscal și noile ordine ANAF care stabilesc termenele pentru declarațiile fiscale sunt informații cruciale pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale.
Termenul de depunere pentru declarația recapitulativă 390 rămâne stabilit pentru data de 25 a lunii următoare și începând cu formularul aferent lunii iulie 2024, potrivit unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Inițial, în contextul operaționalizării sistemului e-TVA și al introducerii deconturilor precompletate de TVA, autoritățile doreau devansarea termenului declarației 390. Citește articolul
Află despre noile reglementări legislative menite să combată munca la negru și evaziunea fiscală în anumite domenii, asigurând conformitatea cu legile în vigoare.
Scopul legii prestatorului casnic este unul bine fundamentat: reducerea muncii la negru și oferirea posibilității lucrătorilor casnici de a beneficia de prestații sociale. Totuși, în ce măsură este atins dezideratul acestei legi, din moment ce beneficiarii înșiși s-ar putea simți descurajați să acceseze servicii casnice folosindu-se de legea prestatorului? De exemplu, pentru că procesul de ”contractare” și plată este mai complicat și de durată decât practica ”tradițională”, adică munca la negru. Citește articolul
Este important pentru avocații companiei să știe exact cum trebuie să procedeze cu dovezile pentru cheltuielile de judecată în timpul unui proces, mai ales dacă ajung în apel. Astfel, pot asigura că firma își recuperează costurile sau le gestionează corect.
Înalta Curte a stabilit, printr-o decizie dată în iunie și publicată recent în Monitorul Oficial, că în ipoteza în care au fost solicitate cheltuieli de judecată în faţa primei instanţe, dar nu s-a făcut dovada achitării lor până la data închiderii dezbaterilor asupra fondului cauzei, se poate face, prin înscrisuri noi, această dovadă, în apelul declarat împotriva soluţiei de respingere a cererii de acordare a cheltuielilor de judecată. Citește articolul
Trebuie să știe noile reguli fiscale pentru a se asigura că firma respectă legea și pentru a oferi sfaturi corecte legate de obligațiile fiscale.
Regulile pentru administrarea contribuabililor mari și mijlocii au fost gândite pe ideea că actualizarea listelor acestora se face de pe un an pe altul. Totuși, deoarece actualizarea listelor e necesară uneori în timpul anului, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit recent, printr-un nou ordin, că eventualele plăți eronate către trezorerii vor fi redirijate automat timp de trei luni de la schimbarea competenței de administrare. Citește articolul
Se ocupă de respectarea legilor muncii, redactarea corectă a contractelor de muncă și evitarea problemelor legale sau amenzilor.
Cu siguranță nu mulți dintre cei activi în câmpul muncii cunosc ce înseamnă informare prealabilă încheierii unui contract de muncă ori conținutul acesteia; sau care sunt toate informațiile pe care ar trebui să le primească înainte de a semna un angajament cu angajatorul. Citește articolul