avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 953 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

UPDATE MTI a retras de la dezbatere publică modificarea legislației feroviare, invocând presiunea societății civile

Acest departament este direct interesat de orice modificări sau propuneri de legi care pot afecta operațiunile companiei sau modul în care trebuie să respecte regulile, mai ales cele legate de transport, contravenții, amenzi și noi obligații.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
2 August 2024 | 1218 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a retras de la consultare publică documentul prin care intenționa să modifice mai multe acte normative din domeniul feroviar. Instituția a pus această decizie pe seama propunerilor pe care le-ar fi primit din partea societății civile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Femeia manager: Zece întrebări frecvente ale solicitanților și răspunsurile MEAT pentru ele

Acest departament este interesat de regulile și condițiile legale pe care o companie trebuie să le respecte pentru a primi finanțare și pentru a se asigura că totul este conform legii pe durata programului.

avocatnet.ro în Finanțări
2 August 2024 | 1198 | Timp de citire: 7 min.

În contextul în care înscrierile în programul Femeia manager, ediția 2024, au început recent și se derulează timp de 45 de zile lucrătoare, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a venit cu câteva lămuriri la întrebările adresate cel mai des de firmele interesate să ceară finanțare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Documente financiar-contabile: S-a introdus oficial un aviz de însoțire a mărfii special pentru comerțul cash&carry

Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli, iar acest ordin introduce modificări în modul în care sunt întocmite și folosite documentele oficiale, având impact asupra conformității legale a operațiunilor comerciale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 August 2024 | 1 | 13853 | Timp de citire: 2 min.

Lista documentelor financiar-contabile a fost completată cu un act nou, avizul de însoțire a mărfii pentru comerțul cash&carry, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele privind acreditarea furnizorilor și licențierea serviciilor sociale, oficializate. Vizitele în teren, obligatorii, iar până la 31 decembrie trebuie obținute autorizațiile de securitate la incendiu

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate noile legi și hotărâri de guvern care schimbă regulile pentru furnizorii de servicii sociale, pentru a se asigura că firma respectă legislația și evită problemele legale.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
2 August 2024 | 2857 | Timp de citire: 3 min.

Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 197/2012 au fost modificate printr-o hotărâre de Guvern prin care Ministerul Muncii aliniază aceste norme cu reglementările aduse luna trecută prin legea de reformă în asistența socială din România. Hotărârea a fost adoptată joi de Guvern, apărând în aceeași zi în Monitorul Oficial și prevede inclusiv înființarea unui sistem informatic pentru a facilita depunerea documentelor pentru re/licențiere, precum și un termen-limită (finele anului în curs) pentru cei care nu au autorizațiile de securitate la incendiu. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de reformă a procedurii fiscale

Eșalonarea clasică: Sumele minime pentru accesarea mecanismului vor fi majorate semnificativ

Departamentul juridic trebuie să știe despre orice schimbare în legile fiscale, cum este cea propusă pentru Codul de procedură fiscală, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a oferi sfaturi legale corecte legate de datoriile fiscale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 August 2024 | 1247 | Timp de citire: 2 min.

Eșalonarea clasică la plată va mai fi accesibilă contribuabililor doar pentru sume minime mult mai mari decât cele acceptate în prezent, potrivit unui proiect recent de OG. Autoritățile detaliază că modificările sunt necesare deoarece au trecut mulți ani de la stabilirea sumelor minime actuale și situația este diferită acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul dual de monitorizare și consiliere, autodeclararea și controlul intern - ce putem învăța din sistemul german pentru asigurarea conformității SSM

Acest departament este interesat de respectarea tuturor legilor și regulilor legate de sănătate și siguranță la locul de muncă, de riscurile legale asociate cu neconformitatea și de modul în care sunt gestionate sancțiunile sau litigiile.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
2 August 2024 | 1 | 859 | Timp de citire: 6 min.

Într-un raport publicat joi, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) analizează sistemul dual de sănătate și securitate în muncă (SSM) din Germania, care combină responsabilitățile autorităților de stat și ale instituțiilor de asigurare împotriva accidentelor de muncă, demonstrând un model bine structurat pentru conformitate în Europa. Deși resursa umană la nivel de inspecție este limitată, digitalizarea facilitează inspecțiile prin aplicații mobile care prioritizează riscurile, îmbunătățind eficiența și putând ajunge mai repede acolo unde situația e critică. În plus, odată cu pandemia, companiile au fost încurajate să se folosească de metode ce implică autodeclararea și controlul intern pentru a evalua conformitatea cu reglementările SSM, răspunzând astfel provocărilor existente din mediul de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Cum fac Fiscul și primăriile schimb de informații despre contribuabili pentru a operaționaliza noul sistem de impozitare locală

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul vorbește despre noi reguli și proceduri legale prin care autoritățile fiscale vor face schimb de informații despre proprietățile companiei, iar acest departament trebuie să se asigure că firma înțelege și respectă aceste noi cerințe.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
2 August 2024 | 4598 | Timp de citire: 3 min.

Așa cum prevede Codul de procedură fiscală, autoritățile fiscale centrale (adică unitățile Fiscului) și autoritățile fiscale locale (adică primăriile) trebuie să facă periodic sau la cerere un schimb de informații despre contribuabili. Astfel, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent o procedură cu regulile acestei colaborări. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de reformă a procedurii fiscale

Popriri salarii: ANAF va face rețineri doar prin angajator, nu și prin bancă. Vor fi evitate situațiile în care poprirea e „dublată” din greșeală

Pentru a se asigura că firma respectă legile noi privind popririle și pentru a evita amenzi sau procese legale.

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 August 2024 | 6902 | Timp de citire: 2 min.

În prezent, există situații în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face popriri pe salarii atât prin intermediul angajatorului, cât și prin intermediul băncii la care angajatul are cont, depășindu-se limitele impuse de legislație pentru aceste rețineri. Din acest motiv, regulile vor fi schimbate pentru ca poprirea să fie făcută numai la angajator. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de reformă a procedurii fiscale

Doi identificatori noi o să apară în relația contribuabililor cu ANAF: „CNP-ul fiscal” și identificatorul nefiscal

Conține informații despre noile legi și reguli fiscale, la care companiile trebuie să se conformeze, și despre cum se vor prelucra datele personale ale clienților.

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 August 2024 | 2 | 4549 | Timp de citire: 4 min.

Doi identificatori complet noi urmează să fie introduși în relația contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de OG inițiat recent. Mai precis, este vorba de numărul de identificare digitală (așa-numitul „CNP fiscal”) și de identificatorul nefiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Acordul de funcționare pentru activitățile de comerț se va emite doar în baza autorizației ISU. Sunt vizați și cei care funcționează în prezent fără autorizație

Acest departament trebuie să știe exact ce legi noi sau modificări legislative apar și cum afectează ele funcționarea corectă a companiei, pentru a se asigura că toate permisele și autorizațiile necesare sunt obținute în conformitate cu legea.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
1 August 2024 | 2 | 3443 | Timp de citire: 3 min.

Un proiect de ordonanță aflat de puțin timp în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), introduce obligativitatea obținerii autorizației de securitate la incendiu (ISU) pentru comercianți înainte de emiterea acordului de funcționare, în scopul protecției vieții și sănătății consumatorilor. Aceasta măsură vizează corelarea normelor legale existente în ordonanța privind autorizarea activităților comerciale cu cele din Legea securității la incendiu, prevenind emiterea acordurilor fără respectarea cerințelor de securitate. Comercianții care funcționează fără această autorizație vor avea un termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței pentru a se conforma. Citește articolul