Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este direct interesat de orice modificări sau propuneri de legi care pot afecta operațiunile companiei sau modul în care trebuie să respecte regulile, mai ales cele legate de transport, contravenții, amenzi și noi obligații.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a retras de la consultare publică documentul prin care intenționa să modifice mai multe acte normative din domeniul feroviar. Instituția a pus această decizie pe seama propunerilor pe care le-ar fi primit din partea societății civile. Citește articolul
Acest departament este interesat de regulile și condițiile legale pe care o companie trebuie să le respecte pentru a primi finanțare și pentru a se asigura că totul este conform legii pe durata programului.
În contextul în care înscrierile în programul Femeia manager, ediția 2024, au început recent și se derulează timp de 45 de zile lucrătoare, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a venit cu câteva lămuriri la întrebările adresate cel mai des de firmele interesate să ceară finanțare. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli, iar acest ordin introduce modificări în modul în care sunt întocmite și folosite documentele oficiale, având impact asupra conformității legale a operațiunilor comerciale.
Lista documentelor financiar-contabile a fost completată cu un act nou, avizul de însoțire a mărfii pentru comerțul cash&carry, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate noile legi și hotărâri de guvern care schimbă regulile pentru furnizorii de servicii sociale, pentru a se asigura că firma respectă legislația și evită problemele legale.
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 197/2012 au fost modificate printr-o hotărâre de Guvern prin care Ministerul Muncii aliniază aceste norme cu reglementările aduse luna trecută prin legea de reformă în asistența socială din România. Hotărârea a fost adoptată joi de Guvern, apărând în aceeași zi în Monitorul Oficial și prevede inclusiv înființarea unui sistem informatic pentru a facilita depunerea documentelor pentru re/licențiere, precum și un termen-limită (finele anului în curs) pentru cei care nu au autorizațiile de securitate la incendiu. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să știe despre orice schimbare în legile fiscale, cum este cea propusă pentru Codul de procedură fiscală, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a oferi sfaturi legale corecte legate de datoriile fiscale.
Eșalonarea clasică la plată va mai fi accesibilă contribuabililor doar pentru sume minime mult mai mari decât cele acceptate în prezent, potrivit unui proiect recent de OG. Autoritățile detaliază că modificările sunt necesare deoarece au trecut mulți ani de la stabilirea sumelor minime actuale și situația este diferită acum. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea tuturor legilor și regulilor legate de sănătate și siguranță la locul de muncă, de riscurile legale asociate cu neconformitatea și de modul în care sunt gestionate sancțiunile sau litigiile.
Într-un raport publicat joi, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) analizează sistemul dual de sănătate și securitate în muncă (SSM) din Germania, care combină responsabilitățile autorităților de stat și ale instituțiilor de asigurare împotriva accidentelor de muncă, demonstrând un model bine structurat pentru conformitate în Europa. Deși resursa umană la nivel de inspecție este limitată, digitalizarea facilitează inspecțiile prin aplicații mobile care prioritizează riscurile, îmbunătățind eficiența și putând ajunge mai repede acolo unde situația e critică. În plus, odată cu pandemia, companiile au fost încurajate să se folosească de metode ce implică autodeclararea și controlul intern pentru a evalua conformitatea cu reglementările SSM, răspunzând astfel provocărilor existente din mediul de lucru. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul vorbește despre noi reguli și proceduri legale prin care autoritățile fiscale vor face schimb de informații despre proprietățile companiei, iar acest departament trebuie să se asigure că firma înțelege și respectă aceste noi cerințe.
Așa cum prevede Codul de procedură fiscală, autoritățile fiscale centrale (adică unitățile Fiscului) și autoritățile fiscale locale (adică primăriile) trebuie să facă periodic sau la cerere un schimb de informații despre contribuabili. Astfel, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent o procedură cu regulile acestei colaborări. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă legile noi privind popririle și pentru a evita amenzi sau procese legale.
În prezent, există situații în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face popriri pe salarii atât prin intermediul angajatorului, cât și prin intermediul băncii la care angajatul are cont, depășindu-se limitele impuse de legislație pentru aceste rețineri. Din acest motiv, regulile vor fi schimbate pentru ca poprirea să fie făcută numai la angajator. Citește articolul
Conține informații despre noile legi și reguli fiscale, la care companiile trebuie să se conformeze, și despre cum se vor prelucra datele personale ale clienților.
Doi identificatori complet noi urmează să fie introduși în relația contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de OG inițiat recent. Mai precis, este vorba de numărul de identificare digitală (așa-numitul „CNP fiscal”) și de identificatorul nefiscal. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi noi sau modificări legislative apar și cum afectează ele funcționarea corectă a companiei, pentru a se asigura că toate permisele și autorizațiile necesare sunt obținute în conformitate cu legea.
Un proiect de ordonanță aflat de puțin timp în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), introduce obligativitatea obținerii autorizației de securitate la incendiu (ISU) pentru comercianți înainte de emiterea acordului de funcționare, în scopul protecției vieții și sănătății consumatorilor. Aceasta măsură vizează corelarea normelor legale existente în ordonanța privind autorizarea activităților comerciale cu cele din Legea securității la incendiu, prevenind emiterea acordurilor fără respectarea cerințelor de securitate. Comercianții care funcționează fără această autorizație vor avea un termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței pentru a se conforma. Citește articolul