avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 832 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Măsurile de SSM se aplică și în privința practicii elevilor și studenților. Ce trebuie să știi despre stagiile de practică

Explică detaliat obligațiile legale și cerințele de conformitate pe care companiile trebuie să le respecte atunci când primesc elevi și studenți în practică, ajutând la evitarea problemelor legale și la redactarea corectă a documentelor, cum ar fi convențiile de practică.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
7 August 2024 | 1541 | Timp de citire: 3 min.

Normele privind securitatea și sănătatea în muncă se aplică și studenților și elevilor în timpul stagiilor de practică, impunându-se colaborarea între unitățile de învățământ și societățile de practică pentru elaborarea unor convenții care să asigure informarea cu privire la riscurile profesionale. Partenerul de practică are responsabilitatea de a instrui practicanții, de a asigura echipamente de protecție și de a informa inspectoratul teritorial de muncă în caz de incidente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: Trei probleme legate de această taxă pe care autoritățile trebuie să le rezolve, conform CCF

Acest departament este interesat pentru a înțelege cum pot fi afectate operațiunile companiei de modificări legislative sau interpretări fiscale neclare și pentru a asigura respectarea tuturor legilor și reglementărilor, evitând amenzi sau litigii.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 August 2024 | 1254 | Timp de citire: 4 min.

Trei probleme legislative legate de TVA au fost identificate recent de Camera Consultanților Fiscali (CCF), care consideră că acestea trebuie rezolvate urgent de către autorități. Două dintre ele vizează contribuabilii care au codul de TVA anulat, în timp ce a treia vizează transportul internațional de persoane. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reforma serviciilor de asistență socială: Obligații noi în privința personalului angajat

Articolul detaliază noile cerințe legale, cum ar fi acreditarea și licențierea centrelor de servicii sociale, și obligă companiile să respecte legi stricte, să pregătească manuale de proceduri și să evite abuzurile, fiind esențial pentru conformitate.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
7 August 2024 | 9650 | Timp de citire: 4 min.

Modificările aduse legislației privind serviciile de asistență socială prevăd condiții mai stricte pentru acreditarea furnizorilor și licențierea serviciilor. Printre numeroase aspectele vizate, noile reglementări impun cerințe suplimentare și în ceea ce privește personalul angajat de furnizorii de astfel de servicii - competența personalului de specialitate este unul dintre standardele minime de licențiere a serviciilor, iar furnizorii trebuie să-și trimită oamenii la cursuri de instruire și specializare pentru a asigura calitatea serviciilor. Vorbim, totodată, de o birocrație sporită, de completarea în registrul electronic unic a unor date privind angajații și de furnizarea de date statistice referitoare și la angajați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Cum modifică ANAF, din oficiu, vectorul fiscal al contribuabililor, dacă aceștia nu depun la timp formularul 700

Acest departament trebuie să știe despre noile reguli prin care ANAF poate schimba din proprie inițiativă datele fiscale ale companiei, ca să se asigure că firma respectă legea și să gestioneze eventualele discuții cu autoritățile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 August 2024 | 32988 | Timp de citire: 3 min.

În situațiile în care contribuabilii nu comunică în termenul legal, prin formularul 700, schimbările de vector fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate, mai nou, să facă modificări din oficiu, conform unei proceduri oficializate recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Principalele repere pentru întocmirea raportărilor contabile semestriale în 2024

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind raportările financiare, pentru a evita amenzile și problemele legale.

Nowium - Finance, Tax & Legal în Contabil și fiscal
7 August 2024 | 2925 | Timp de citire: 4 min.

Ordinul Ministerului Finanțelor 3.100/2024 a aprobat Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 pentru operatorii economici. Sistemul se adresează entităților care aplică reglementările contabile naționale și celor ce aplică reglementările contabile conforme cu IFRS și care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare de un milion de euro, echivalent în lei, inclusiv operatorii economici care au exercițiul financiar diferit de anul calendaristic. Termenul de depunere al raportărilor semestriale este până cel târziu la data de 19 august 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de reformă a procedurii fiscale

Verificare documentară: Dacă se face o sesizare penală, nu se va emite o decizie de impunere. În caz contrar, impunerea va fi nulă

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, mai ales cele care privesc procedurile fiscale și penale, pentru a asigura conformitatea companiei și a gestiona corect orice litigiu sau situație cu autoritățile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 August 2024 | 834 | Timp de citire: 2 min.

Inspectorii fiscali care derulează verificări documentare nu vor avea voie să emită decizii de impunere în situațiile în care se fac sesizări penale, conform unui proiect de OG pus recent în dezbatere publică. Dacă în asemenea situații se emit decizii de impunere, acestea vor fi nule. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Utilizarea unor instrumente de monitorizare a performanței angajaților la distanță - limitări de care companiile ar trebui să țină cont

Se asigură că firma respectă legile privind monitorizarea angajaților și protecția datelor, pentru a evita probleme legale și amenzi.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
6 August 2024 | 1909 | Timp de citire: 5 min.

În contextul muncii la distanță a crescut și dorința de monitorizare a angajaților, companiile începând să folosească tot mai frecvent software-uri care urmăresc activitatea online și interacțiunile pe laptopurile de serviciu pentru a evalua productivitatea. Atare practici au generat, la rândul lor, reacții din partea angajaților, care au găsit metode de a ocoli aceste măsuri, cum ar fi utilizarea aplicațiilor care simulează activitatea pe tastatură. În principal, angajații exprimă îngrijorări legate de invadarea spațiului personal, iar specialiștii subliniază că aceste metode nu sunt eficiente în evaluarea reală a productivității și pot afecta încrederea angajaților. La nivel național, reglementările aplicabile impun transparență în privința datelor colectate, iar angajatorii trebuie să informeze angajații despre criteriile de evaluare a performanței. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legea prestatorului casnic nu impune un acord scris între părți. Ce responsabilități revin beneficiarului

Acest departament este interesat de legi și reguli pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a gestiona riscurile juridice. Articolul explică o lege nouă legată de muncă și plata serviciilor, ceea ce este esențial pentru conformitate.

Rebeca Bașuț în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 August 2024 | 833 | Timp de citire: 2 min.

Legea prestatorului casnic permite persoanelor doritoare să ofere sau să beneficieze de servicii casnice, prin simpla înregistrare în platforma electronică a Agenției Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Există, însă, câteva norme metodologice ce trebuie respectate în vederea încheierii unui acord prestator-beneficiar. Ce responsabilități revin beneficiarului și care sunt demersurile birocratice pe care acesta trebuie să le efectueze? Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ghid oficial ANAF

e-Transport: Ce trebuie să știi despre noua aplicație mobilă lansată de autorități

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind transporturile, mai ales cele noi de la ANAF, inclusiv monitorizarea GPS, pentru a evita amenzi și probleme legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 August 2024 | 3000 | Timp de citire: 1 min.

Un ghid cu informații utile despre noua aplicație mobilă destinată utilizatorilor sistemului e-Transport a fost publicat marți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sunteți pregătiți pentru controalele autorităților de reglementare? Câteva recomandări pentru a răspunde adecvat acestor evenimente

Acest departament este direct responsabil cu asigurarea că firma respectă toate legile și regulile, precum și cu gestionarea situațiilor în care autoritățile fac verificări sau investigații.

PwC România în Aspecte juridice
6 August 2024 | 1625 | Timp de citire: 8 min.

În incertitudinea actuală a pieței, cu război, tensiuni geopolitice, atacuri cibernetice, fraude și sancțiuni, autoritățile de reglementare impun companiilor un standard mai înalt de conformitate, cu reguli și reglementări din ce în ce mai complexe și stricte. De asemenea, controalele din partea acestor instituții sunt tot mai dese și amănunțite, iar amenzile pe măsură. Vizate sunt în continuare industriile oricum foarte reglementate precum serviciile financiare, energie, telecom și farma, dar și alte sectoare. Citește articolul