Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul explică în detaliu legile și regulile care trebuie respectate în legătură cu deținerea, vânzarea și utilizarea detectoarelor de metale, precum și obligațiile în cazul unor descoperiri arheologice. Este esențial pentru a asigura că firma respectă legea și evită amenzi sau alte sancțiuni.
Deținerea sau comercializarea detectoarelor de metale sunt permise, conform legislației în vigoare, doar celor ce dețin o autorizaţie emisă în acest sens de către inspectoratul de poliţie al judeţului în care domiciliază și dacă se înregistrează la aceste autorități. Cei care nu respectă aceste reguli riscă amenzi de 75.000 de lei și confiscarea detectoarelor. În plus, accesul neautorizat cu detectoare de metale în zonele cu patrimoniu arheologic sau vânzarea acestor dispozitive fără autorizație pot aduce pedepse cu închisoarea. Pe de altă parte, cei ce fac diverse descoperiri arheologice sunt recompensați de statul român. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice modificare a legilor, în special cele care reglementează condițiile de deținere a unor obiecte precum armele, pentru a asigura că firma și angajații respectă toate cerințele legale și pentru a menține conformitatea.
Pentru a pune legislația privind regimul armelor în acord cu o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) apărută în această primăvară, Guvernul a detaliat, printr-o ordonanță apărută azi, una dintre condițiile ce permite deținerea unei arme, respectiv condiția negativă de a nu fi inculpat în cauze penale pentru fapte săvârșite cu intenție, prin enumerarea faptelor. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile legate de concedii și absențe, pentru a evita amenzile și problemele legale.
De principiu, dacă angajatul nu prestează activitate, nici dreptul său la concediul de odihnă „nu se acumulează”, întrucât acesta e acordat prin lege pentru refacerea capacității de muncă. Există, totuși, unele perioade în care, chiar dacă angajatul nu este la muncă, zilele sale de concediu nu sunt afectate. Se întâmplă frecvent ca angajatorii să nu țină seama la acordarea concediului de odihnă de specificul sărbătorilor legale când trebuie să acorde liber, de anumite medicale sau concedii la care are dreptul angajatul. Citește articolul
Articolul explică o lege nouă care reglementează un tip special de muncă (prestatorul casnic), definind cine poate face aceste munci, cum sunt plătiți oamenii și ce drepturi și obligații legale au. Aceste informații despre cadrele legale și conformitate sunt esențiale pentru departamentul juridic.
Prestatorii casnici sunt cei care efectuează munci necalificate în gospodării, remunerate exclusiv cu tichete de activități casnice, conform legii care reglementează expres aceste munci ocazionale. Legea asigură protecție acestor prestatori, garantând drepturi precum remunerația prin tichete (valoarea nominală fiind de 15 lei), respectarea demnității, protecție împotriva abuzurilor și informare corectă privind utilizarea ustensilelor și a aparatelor. În plus, prestatorii beneficiază de asigurări sociale, cu reținerea impozitului și contribuției la pensii la preschimbarea tichetelor. Obligațiile prestatorilor includ realizarea activităților casnice conform înțelegerii, păstrarea confidențialității, comunicarea oricăror impedimente în activitate și utilizarea adecvată a ustensilelor, alături de confirmarea drepturilor și obligațiilor printr-o semnătură pe tichet și respectarea legislației aplicabile. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli (modificări legislative) care simplifică sau digitalizează modul în care cetățenii, inclusiv angajații sau partenerii firmei, pot obține documente sau servicii de la stat, asigurându-se că firma este la curent cu toate obligațiile și drepturile legale.
Pentru a crește gradul de digitalizare a serviciilor consulare, o lege apărută la începutul acestui an permitea, cel puțin teoretic, cetățenilor români să acceseze servicii consulare online, fără să mai fie nevoiți să se deplaseze la consulate sau ambasade. Pentru ca măsura să fie aplicabilă în practică, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a stabilit joi, prin ordin, lista oficială a categoriilor de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic. Citește articolul
Articolul prezintă un nou ordin legal care reglementează drepturile studenților la mobilitate academică. Orice companie trebuie să fie la curent cu noile legi, mai ales dacă are colaborări cu instituții de învățământ superior (ex: programe de internship, parteneriate) pentru a se asigura că respectă reglementările în vigoare.
Ordinul ministrului educaţiei pentru aprobarea metodologiei privind mobilitatea academică a fost oficializat de curând și stabilește condițiile în care studenţii pot beneficia de mobilitate academică, fie ea internă ori internaţională. Aceasta poate fi, după caz, definitivă sau temporară şi poate fi implementată într-un format fizic, virtual sau o combinaţie a celor două. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care respectăm legile privind securitatea și sănătatea în muncă. Digitalizarea documentelor SSM ne ajută să fim mereu în conformitate cu cerințele legale și să trecem mai ușor de controalele autorităților.
În era digitală, adaptarea la tehnologie este esențială pentru eficiența și flexibilitatea în mediul de afaceri. Un domeniu care a început să beneficieze de această transformare este și cel al securității și sănătății în muncă (SSM), unde digitalizarea poate simplifica și eficientiza o parte a proceselor, reducând în același timp costurile asociate. Implementarea soluțiilor digitale în acest domeniu devine din ce în ce mai accesibilă, mai ales în lumina reglementărilor legislative care favorizează acest proces. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Articolul explică o regulă legală importantă legată de situația financiară a firmei care, nerespectată, poate duce la dizolvarea acesteia.
În cursul activității sale, o societate se poate găsi în situația de a avea activul net negativ. În acest caz, pentru a evita riscul dizolvării, compania are la dispoziție trei soluții pentru a regla situația, conform specialiștilor. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum ar fi cele fiscale, pentru a se asigura că firma respectă legea și evită amenzi sau probleme legale.
După ce mecanismul recuperării pierderilor fiscale a suferit modificări importante, este important de știut care sunt, începând din 2024, regulile actualizate aplicabile plătitorilor de impozit pe profit - atât individual, cât și în cazul grupurilor fiscale. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice schimbare a legilor, mai ales cele legate de pensii, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și știe cum să se raporteze la angajații sau foștii angajați care au lucrat și în alte țări.
Când vine vorba despre pensiile naționale, Legea pensiilor stabilește un termen de 45 de zile pentru admiterea sau respingerea unei cereri de pensionare. În schimb, în cazul pensiilor comunitare și internaționale, legea nu stabilește un termen clar în care casele de pensii să răspundă cererilor de pensionare transmise de cei ce locuiesc peste hotare. Acest lucru se vrea schimbat acum, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor, astfel încât casele de pensii să fie obligate să răspundă cererilor de pensionare formulate de cei ce locuiesc în străinătate în cel mult jumătate de an. Citește articolul