Acest departament are nevoie să știe exact ce spun legile despre drepturile angajaților care se întorc din concediul de creștere a copilului și ce reguli trebuie respectate când se fac schimbări în contractele de muncă. Articolul oferă aceste detalii esențiale.
Ca urmare a transpunerii unei directive europene, în legea română se prevede acum destul de clar faptul că lucrătorii ce se întorc în câmpul muncii din concediul de creștere au dreptul de a reveni pe locul lor de muncă sau pe un loc echivalent în condiții care nu le sunt mai puțin favorabile și au dreptul de a beneficia de orice îmbunătățire a condițiilor de muncă la care ar fi avut dreptul dacă nu ar fi efectuat concediul. Oricare ar fi dinamica internă dintr-o companie, e necesară obținerea acordului angajatului pentru a modifica funcția sa ori condițiile în care acesta se întoarce la muncă. Citește articolul
Ajută la înțelegerea obligațiilor legale și a riscurilor legate de noile legi fiscale, cum ar fi impozitul minim pe cifra de afaceri și regulile pentru grupurile fiscale.
Introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, începând din 2024, are efecte importante atunci când vine vorba de grupurile de plătitori de impozit pe profit, sunt de părere specialiștii de la Nowium. Astfel, dacă autoritățile nu adaptează regulile consolidării fiscale, grupurile de impozit pe profit nu vor mai fi prea atractive pentru marile firme. Citește articolul
Ajută la înțelegerea obligațiilor legale privind angajarea și concedierea, în special în cazul muncii temporare, pentru a evita procesele și amenzile.
Utilizarea muncii temporare presupune urmărirea reglementării sale specifice din Codul muncii, dar și a prevederilor speciale. Deși recrutarea unor oameni se face pentru nevoile temporare ale unei alte societății, client al celui care recrutează, munca temporară și calitatea de angajat temporar nu se presupun și nu se deduc din contextul angajării. O societate care „a crezut” că angajează lucrători pentru misiuni temporare a încheiat doar contract pe perioadă nedeterminată, deși specificul muncii temporare presupune un contract de muncă temporară și unul de punere la dispoziție. Când misiunea s-a încheiat, angajatul a fost concediat pentru desființarea postului într-un mod care încalcă legea, desigur. Citește articolul
Echipa trebuie să înțeleagă modificările în legislația fiscală (cotele de TVA și condițiile de aplicare) pentru a asigura că toate tranzacțiile imobiliare sunt conforme cu legea și pentru a oferi consultanță corectă privind noile reguli.
În urma reformelor fiscale introduse la sfârșitul anului trecut, cota de TVA de 9% (majorată de la 5%) se aplică, din 2024, numai pentru livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei (exclusiv TVA), achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altcineva. Despre implicațiile acestei majorări, efectele asupra dezvoltatorilor și consecințele pe care le vor resimți cumpărătorii vom discuta astăzi cu Alexandru Ispir, expert al pieței imobiliare și manager general al Otho Real Estate. Citește articolul
Articolul abordează aspecte legale cruciale legate de modificarea fișelor de post, acordul angajaților pentru noile atribuții și respectarea cerințelor legale pentru diverse roluri (ex: DPO), informații esențiale pentru a asigura conformitatea companiei cu legislația muncii și protecția datelor.
De cele mai multe ori, pentru a bifa o nouă obligație impusă de lege, angajatorii apelează la unul dintre angajații existenți în companie pentru a îndeplini atribuțiile nou-impuse și nu angajează neapărat pe cineva nou, fie din lipsă de resurse financiare, fie din alte considerente. Chiar dacă oferirea noilor atribuții unuia dintre angajații existenți nu este în sine greșită, sunt aspecte pe care angajatorii nu le iau întotdeauna în calcul când fac asta. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile reguli și sisteme pentru declarațiile vamale ca să se asigure că firma respectă legile legate de export și tranzit.
Operaționalizarea sistemului vamal AES a fost făcută în data de 16 martie 2024, în timp ce a sistemului vamal NCTS5 a fost făcută în data de 17 mai 2024, conform Autorității Vamale Române (AVR), în urma câtorva amânări. Astfel, operațiunile vamale de export sunt gestionate prin AES-RO, iar operațiunile de declarare în tranzit sunt gestionate prin sistemul NCTS5 RO. Pentru a avea acces la ambele sisteme, operatorii economici trebuie să se înregistreze în platforma UMG Trader a AVR. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări care ajută la combaterea conținutului fals sau manipulat online, asigurându-se că firma respectă regulile și evită problemele legale.
Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a emis un ordin prin care instituția înființează un portal prin care utilizatorii pot raporta conținut audio sau video manipulat digital. Măsura vine pe fondul inundării rețelelor de social media cu materiale deepfake în care diverse personalități cu notorietate publică îndeamnă audiența să acceseze site-uri sau instrumente financiare frauduloase. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să cunoască această nouă lege și riscurile asociate cu împrumuturile de la persoane fizice către firme, pentru a se asigura că societatea respectă toate reglementările și evită problemele legale.
Legea evaziunii fiscale a fost modificată recent în mod semnificativ, iar una dintre noutăți are legătură cu creditarea societăților de către persoanele fizice. În esență, în anumite condiții, această creditare poate fi considerată o infracțiune. Specialiștii se așteaptă ca, în acest context, interesul autorităților pentru operațiunile de creditare să crească. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact cum se aplică legea Codului Muncii în cazurile de abateri disciplinare, pentru a se asigura că toate deciziile sunt legale și că firma nu riscă procese în instanță din cauza unor greșeli de procedură sau de decizie.
Deși la prima vedere nu pare neapărat o situație foarte complexă, în practică apar des situații în care aplicarea unei sancțiuni disciplinare se poate transforma într-un conflict nu numai între salariatul cercetat (și eventual sancționat) și angajator, ci și între persoanele care efectuează cercetarea, chiar dacă nu acestea stabilesc sancțiunea sau aplicarea ei. Citește articolul
Acest departament urmărește schimbările legilor și regulilor legate de transportul de mărfuri, pentru a se asigura că firma acționează corect și evită amenzile sau problemele legale.
În privința transporturilor de bunuri ce trebuie raportate în e-Transport, cărora li se alocă acel cod UIT, Guvernul a venit cu o excepție privind confiscările. Mai precis, măsura confiscării nu se mai aplică dacă, în lipsa codului UIT, bunurile sunt înregistrate în documente justificative și apoi în contabilitate. Conform specialiștilor, precizarea vine ca urmare a sancționării unor contribuabili care, deși obținuseră codul UIT, acesta nu apărea și în evidențele autorităților. Citește articolul