Acest departament trebuie să știe exact ce legi noi au apărut despre cum își poate o firmă plăti taxele în etape, ca să se asigure că totul este legal și conform regulilor.
O firmă are posibilitatea legală de a accesa mai multe eșalonări la plată într-un an calendaristic, însă cu condiția ca fiecare eșalonare la plată să fie finalizată cu succes. Astfel, se pot accesa mai multe eșalonări, dar numai în mod succesiv, nu concomitent. Citește articolul
Deși nu este un subiect pur legal, departamentul juridic colaborează adesea cu experți fiscali. Cunoașterea procesului de certificare a consultanților fiscali este utilă pentru a înțelege calificările și standardele profesionale ale partenerilor sau angajaților din domeniul fiscal.
Persoanele interesate de obținerea calității de consultant fiscal se pot înscrie la examenul de recunoaștere a acestei calificări până pe 13 octombrie. Procedura de înscriere se poate face online. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile noi legate de gestionarea ambalajelor și reciclare, precum și termenele impuse de autorități, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Sistemul de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților trebuie să intre în vigoare din 30 noiembrie 2023. Încă de anul trecut însă, în cadrul administratorului SGR s-a pus problema că termenul nu este fezabil și că, cel mai probabil, implementarea mecanismului va trebui făcută cu întârziere. Pe 13 septembrie, ReturRO, administratorul sistemului anunțat că a solicitat oficial, printr-o cerere către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, o prelungire de cel puțin trei luni a termenului de intrare în vigoare. În urma ședinței de Guvern de astăzi, ministerul a declarat că nu este de acord cu această solicitare și că trebuie făcute toate pregătirile până la termenul-limită. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Modificările la legislația fiscală, în special cele legate de TVA și modul în care se raportează anumite operațiuni, sunt importante pentru a garanta că firma funcționează conform legii.
După apariția unei legi cu noi operațiuni scutite de TVA, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat recent decontul de TVA (formularul 300), pentru a-l adapta la acestea, iar zilele trecute a fost pusă la dispoziție și versiunea electronică actualizată aferentă. Noua formă a decontului se folosește începând cu obligațiile fiscale aferente lunii august 2023, deci la termenul din 25 septembrie 2023. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil cu asigurarea respectării legilor, iar articolul detaliază exact ce înseamnă drepturile de autor și cum să eviți încălcările, prevenind astfel problemele legale pentru companie.
Cine scrie, cum scrie, ce scrie sau cum interpretează sau orice creație care se încadrează în definiția Legii 8/1996, intră sub protecția dreptului de autor și se poate utiliza exclusiv în aceste condiții, cu respectarea unor garanții ori chiar restricții. Pornind de falsa interpretare că din momentul în care autorul sau autorii, după caz, au lansat o operă sau o creație în spațiul public, chiar și fără precizarea dispozițiilor legale incidente sau chiar fără a impune o taxă ori un cost pentru vizionarea/consultarea ei, ea devine „un bun public” și poate fi utilizată fără restricții, multiplicată sau chiar valorificată de oricine, se ajunge foarte ușor în situația în care dispozițiile legale sunt încălcate. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și directive europene care schimbă modul în care companiile plătesc impozitele în mai multe țări. Ei trebuie să se asigure că firma respectă aceste noi reguli pentru a evita problemele legale.
O amplă reformă a impozitării afacerilor a fost inițiată recent de Comisia Europeană prin publicarea a două proiecte de directive. Acestea se vor adresa, în esență, companiilor care activează în mai multe state membre ale UE, indiferent dacă vorbim de întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari. Scopul lor, pe termen lung, este reducerea costurilor de conformare și a riscurilor de apariție a litigiilor, dar și stabilirea unui cadru previzibil, stabil și just pentru impozitarea afacerilor. Citește articolul
Pentru că aduce la zi informații despre modificări legislative importante referitoare la înmatricularea vehiculelor și permisele de conducere, asigurând respectarea legii și evitarea problemelor legale.
Guvernul a modificat normele de aplicare a Codului Rutier, în sensul clarificării interdicției de înmatriculare a vehiculelor furate în străinătate. De asemenea, se introduc numerele de înmatriculare la primării, cu indicativ format din cifre, în locul abrevierii denumirilor localităților, pentru o mai bună identificare în trafic. În plus, conform noilor norme, publicate astăzi în Monitorul Oficial, permisul internațional de conducere va putea fi eliberat și de Direcția Permise de Conducere și Înmatriculări, nu doar de asociația Automobil Club Român. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări publicate oficial în Monitorul Oficial, chiar dacă sunt din domeniul educației, pentru a fi la curent cu schimbările legislative generale.
Metodologia privind procedurile de acordare a burselor școlare în noul an, intrată în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial, va schimba natura și modul în care acestea vor putea fi obținute. Cele mai semnificative modificări sunt cele legate de dispariția burselor sociale acordate elevilor din mediul rural care învață în alte localități decât cele de domiciliu și de "democratizarea" burselor de merit, care nu vor mai fi condiționate de mediile obținute de elevi, ci vor fi acordate cel puțin unui procent de 30% din numărul de copii înscriși într-o clasă. O altă noutate este aceea care permite unei noi categori de minori să primească burse sociale. Bursele se vor plăti la data de 15 a fiecarei luni, pentru luna precedentă.
Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește despre noi reguli europene privind termenele de plată, care vor schimba modul în care companiile trebuie să facă contracte și să respecte legea, asigurând conformitatea juridică.
În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu noile propuneri legislative privind formarea profesională și impactul lor asupra obligațiilor legale ale companiei, în special cele legate de ajutoarele de stat.
O inițiativă a unor deputați, înregistrată în aprilie în Parlament, propune instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru angajatorii care vor să-și formeze profesional angajații (așa cum îi obligă, de fapt, legea) și care nu-și permit neapărat acest lucru. La Senat, propunerea a fost respinsă la votul recent, dar votul final rămâne la deputați. Dacă propunerea ar ajunge lege, angajatorii ar putea să obțină cupoane de formare profesională, de diverse valori, în funcție de nivelul de calificare/recalificare al cursului, pe care să le folosească doar la furnizorii agreați. Chiar dacă și deputații vor da un vot de respingere propunerii, trebuie menționat că strategia de formare a adulților pentru 2023 - 2027 ia în calcul ajutarea companiilor cu cheltuielile pentru formarea profesională, într-un fel sau altul. Citește articolul