Articolul explică regulile legale privind încasările în numerar de la persoane fizice, sancțiunile pentru nerespectarea acestora și excepțiile, ajutând departamentul să se asigure că firma respectă legislația în vigoare și evită problemele juridice.
Avem o situație ipotetică în care o persoană juridică vinde o mașină la mâna a doua către o persoană fizică. Prețul convenit este de 25.000 de lei, însă problema este că persoana fizică vrea să achite suma integral în numerar, pentru că n-are cont bancar. Cum se poate proceda, din moment ce persoana juridică poate încasa în numerar maximum 10.000 de lei pe zi de la o persoană fizică pentru livrarea unui bun? Teoretic, sunt două soluții - ori plata în rate, ori depunerea sumei direct în contul firmei. Citește articolul
Ajută la înțelegerea cum se aplică legile europene în România, mai ales în disputa cu autoritățile fiscale, și cum să te asiguri că firma respectă regulile de conformitate.
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că toate regulile interne ale companiei, inclusiv cele legate de pauze și tratamentul angajaților, respectă legile în vigoare și evită riscurile de discriminare.
Pauzele lungi și dese, cheia marilor succese, nu? Într-o relatare recent descoperită, un angajat povestește că a fost informat pe e-mail de către angajator că la fiecare pauză de țigară (care presupune ieșirea obligatorie din incintă) trebuie să se deponteze pe perioada pauzei, iar că perioadele petrecute la țigară vor reprezenta, practic, echivalentul pauzei de masă - asta, pentru corectitudine față de cei nefumători. Deși Codul muncii menționează „alte pauze” și stabilește când e obligatorie pauza de masă, dar că ea nu se include în timpul de muncă decât dacă angajatorul stabilește asta, pauza de țigară este, în mod cert, o chestiune pe care fiecare o poate reglementa intern după cum consideră - dar cu necesara egalizare a tratamentului față de cei nefumători. Citește articolul
Acest departament se ocupă să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările. Articolul explică cum autoritățile fiscale identifică și monitorizează persoanele cu averi mari și mai ales, cum pot fi contestate deciziile lor, informații esențiale pentru a evita și gestiona problemele legale.
În contextul în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a decis recent să monitorizeze separat persoanele fizice cu averi mari, amintim principalele opțiuni pe care le are la dispoziție orice persoană fizică nemulțumită de impunerile suplimentare rezultate în urma controalelor fiscale - contestarea pe cale administrativă și contestarea în instanță. Citește articolul
Articolul oferă o imagine de ansamblu privind numărul de firme radiate, ceea ce este important pentru înțelegerea dinamicii mediului de afaceri din punct de vedere legal și administrativ.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă bine toate obligațiile legale, termenele și sancțiunile pentru a se asigura că firma respectă pe deplin cerințele Sistemului de Garanție-Returnare.
Sistemul de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților va intra în vigoare din 30 noiembrie 2023. Pentru cei care pun pe piață astfel de ambalaje, 2023 este anul în care trebuie să bifeze mai multe obligații. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care compania respectă legile și regulile, iar articolul discută despre obligația de a comunica online cu ANAF și despre posibilele probleme de conformitate sau interpretare a legii.
După un an și jumătate de la instituirea obligativității de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV), pentru a putea relaționa cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii au identificat în practică atât avantaje, cât și dezavantaje. Cert este, însă, că sunt necesare, în continuare, îmbunătățiri. Iată ce am aflat de la Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la Voicu & Filipescu Tax Advisers. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă noile legi fiscale și că este pregătită pentru schimbările legate de facturarea electronică, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Chiar dacă România n-a obținut o derogare expresă de la Directiva europeană de TVA pentru a impune necesitatea facturii electronice originale la deducerea taxei, acest deziderat tot va fi atins la un moment dat, consideră reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF). Practic, vorbim de o consecință indirectă a trecerii la obligativitatea generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre companii. Chiar și așa, specialiștii KPMG România spun că inspectorii fiscali nu vor putea să refuze dreptul de deducere, dar probabil că vor fi mai scrupuloși când se prezintă facturi tipărite. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de regulile legale privind contractele de muncă și programul de lucru, pentru a se asigura că firma respectă legislația și evită eventualele procese.
Nu de puține ori, angajații din comerț se plâng de schimbările bruște ale programului de lucru: de pe o zi pe alta, managerul magazinului îi anunță că trebuie să vină la lucru ori că programul se prelungește din diverse motive, cu încălcarea dreptului angajatului la repaus zilnic și săptămânal. Programul de lucru devine astfel extrem de imprevizibil și se întâmplă destul de frecvent ca ceea ce scrie în contract să nu fie respectat. Citește articolul
Departamentul trebuie să înțeleagă noile legi pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale privind recunoașterea diplomelor și a statutului de studii, evitând probleme de conformitate.
Legile învățământului au fost modificate, astfel încât absolvenții ciclurilor universitare anterioare adoptării sistemului Bologna să nu fie afectați, iar drepturile acestora să rămână aceleași, în condițiile în care noile legi ale educației nu mai făceau echivalarea vechilor diplome universitare cu cele noi. În ceea ce privește învățământul preuniversitar, una dintre modificări aduce și o premieră: referirea la atitudinea elevilor, ca parte a competențelor pe care aceștia trebuie să le deprindă în școală. Citește articolul