Acest departament este direct responsabil de mișcarea mărfurilor și de lanțul de aprovizionare, iar noile reguli vamale de import modifică procedurile și pot afecta termenele de livrare.
Sistemul nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, trebuie folosit, de la 1 aprilie 2025, de către transportatorii rutieri și feroviari, atenționează Autoritatea Vamală Română (AVR) într-un comunicat recent. Autoritățile europene au început să implementeze ICS2 de mai mulți ani, acesta înlocuind treptat actualul sistem ICS1. Citește articolul
Este direct interesat de regulile privind transportul mărfurilor (e-Transport) și modificările taxelor de drum, care afectează costurile și operațiunile logistice de zi cu zi.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Programul poate genera o cerere crescută pentru anumite produse, ceea ce necesită o planificare eficientă a logisticii și a lanțului de aprovizionare pentru producători și distribuitori.
Pentru protecţia mediului natural și reducerea cantităților de lemn necesare încălzirii locuințelor, Ministerul Mediului a publicat în Monitorul Oficial, acum câteva zile, ghidul programului de finanțare ce va permite celor ce locuiesc în zone montane să solicite de la stat un ajutor de până la 10.000 de lei pentru achiziționarea unor sisteme de încălzire eficiente, numit Rabla pentru sobe. Aparatele de încălzire ce vor putea fi cumpărate cu acești bani vor trebui să funcționeze pe bază de lemn de foc, peleți sau brichete. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat recent că programul Rabla pentru sobe începe luni, cu etapa ce permite înscrierea primăriilor, urmând apoi și etapa ce va permite înscrierea persoanelor interesate să obțină sprijin de la stat pentru cumpărarea de sisteme eficiente pentru încălzirea casei. Citește articolul
Acest departament este direct afectat de știrile despre ajutoarele de stat pentru transportatori, deoarece acestea pot influența costurile de transport și planificarea operațională.
Printre chestiunile de interes din aprilie 2025 se numără câteva termene fiscale importante, dar și începerea înscrierilor la cursurile obligatorii de antreprenoriat pentru cei care vor să ceară bani de la stat prin programul Start-up Nation. Citește articolul
Departamentul de Logistică și Supply Chain este direct afectat de fluiditatea traficului, deoarece livrările și transporturile depind de cât de repede se mișcă vehiculele pe drum. O regulă care reduce ambuteiajele este foarte importantă pentru ei.
Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.
Citește articolulPentru companiile care au o flotă de vehicule pentru transport sau livrări, este crucial ca toate mașinile să fie în conformitate cu legea. Amenzile sau lipsa documentelor actualizate pot bloca operațiunile și afecta lanțul de aprovizionare.
În cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Pentru firmele care lucrează cu băuturi, tutun și produse energetice, noile reguli privind transportul și depozitarea produselor accizabile, mai ales cele legate de antrepozitele fiscale sau distribuția fără depozitare, pot afecta modul în care sunt gestionate stocurile și lanțul de aprovizionare.
O ordonanță dată de Guvern în decembrie 2024 a venit cu o serie de modificări legate de plătitorii de accize. În linii mari, autoritățile au introdus posibilitatea încadrării unor operatori economici la risc fiscal ridicat, situație în care aceștia capătă obligații noi vizavi de produsele accizabile cu care fac afaceri. Pentru a pune în aplicare noile prevederi, care sunt în vigoare din 1 februarie 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent șase ordine diferite. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice reglementare care afectează trasabilitatea, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, deoarece aceste aspecte influențează direct modul în care compania gestionează lanțul de aprovizionare și respectă normele de proveniență.
O lege din 2023, care modifică Codul Silvic, obligă proprietarii de păduri să instaleze sisteme de supraveghere video pe drumurile forestiere. Costurile acestor instalații sunt suportate de stat. În același timp, legea în discuție acordă Jandarmeriei responsabilitatea de a monitoriza și interveni în cazurile de tăieri ilegale de copaci, iar Poliției îi extinde atribuțiile în ceea ce privește paza pădurilor. La aproape doi ani de la intrarea în vigoare a acestui act normativ, avocatnet.ro a solicitat Gărzii Forestiere Naționale (GFN) câteva informații legate de aplicarea efectivă a măsurilor introduse de această măsură. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu transportul și livrarea mărfurilor. Articolul este important pentru că sancțiunile pot bloca transporturile sau pot afecta partenerii din lanțul de aprovizionare, iar departamentul trebuie să știe cum să evite aceste situații.
În ultimii ani, Uniunea Europeană a implementat sancțiuni complexe împotriva Rusiei ca răspuns la războiul din Ucraina, adoptând 16 pachete de măsuri menite să afecteze economia și capacitățile militare ruse. În acest context, România a modificat legislația prin Ordonanța de Urgență nr. 135/2024, care ajustează cadrul național pentru a asigura o implementare riguroasă a sancțiunilor europene. Noile reglementări impun obligații stricte pentru toate persoanele fizice și juridice, inclusiv necesitatea de a efectua evaluări de risc și de a îngheța resursele legate de entități sancționate. În plus, OUG 135/2024 introduce sancțiuni mai severe pentru neîndeplinirea acestor obligații, inclusiv amenzi substanțiale și, în viitor, posibilitatea de a aplica pedepse penale. Este esențial ca firmele să adopte politici interne de monitorizare a respectării sancțiunilor, adaptate la specificul și dimensiunea activității lor, pentru a se conforma noilor cerințe legale și pentru a evita consecințele negative. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu gestionarea fluxului de produse și trebuie să se asigure că fiecare etapă respectă regulile de proveniență, pentru a evita blocaje sau sancțiuni.
Regulamentul european privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea unor astfel de mărfuri în spațiul comunitar, dar și exportul acestora către alte piețe, va intra în vigoare la 31 decembrie 2025. Termenul a fost amânat cu un an, astfel că cei implicați în operațiuni cu produsele vizate au la dispoziție o perioadă suplimentară de timp să se pregătească pentru conformare - aspect benefic, având în vedere complexitatea procedurilor pe care le impune reglementarea. În România, pe lângă alte domenii, cum ar fi zona de retail, este anticipat un impact semnificativ asupra industriei auto, în special producția de anvelope din cauciuc. Citește articolul